Utspel

Den vanligaste utspelsdubblingen görs efter att fi avgivit ett artificiellt bud såsom svar på högfärgsfråga eller essfråga. Kom ihåg att MTH inte behöver ha någon honnör så färgen måste tåla utspel. Generellt gäller att ju lägre nivån är desto längre färg måste man ha för att dubbla.

  • Exempelvis 1NT – p – 2kl – D måste visa en bra sexa och säger till partnern; du kan spela ut i färgen men du kan också bjuda färgen i konkurrens.
  • Exempelvis – 4NT – p – 5ru – D visar att 5ru rimligen går bet. Dock informerar dubblingen samtidigt fi om rutersitsen vilket kan avhålla dem från att bjuda slam med bet.

Lightner-dubbling är en konvention som är "dubbel" genom att  den tillämpas på ett sätt mot slam och ett annat sätt mot utgångar.

image

Om utspelarens partner dubblar en frivilligt bjuden färgslam ber han om ett ovanligt utspel. Högst troligt har han en renons och vill stjäla utspelet. Utspelaren skall inte välja ett utspel vare sig i egna färger eller i trumf. Detta är en ren utspelsdubbling.

Exempel till vänster från 2011-02-03. Öst inleder med 1kl och Väst svarar 1sp och snart är paret i 6sp. Dubbelt från Syd är nu en LD. Liten klöver ut leder till bet. Budet är naturligtvis väldigt sällsynt.

Mot en frivilligt bjuden utgång ber dubbelt om utspel i träkarlens först bjudna färg. Denna dubbling är mer en straffdubbling därför att det sitter illa i en för spelföraren väsentlig färg och den är  inte resbar. Dubblingen säkerställer även att ett annat utspel inte i onödan ger favör eller tempovinst.

Lämna en kommentar