Revoke

Rubriken avser etablerad revoke, d.v.s att ett felsakat kort inte upptäcks i samma stick utan först i nästa stick. Dock inte i tolfte stick ty då gäller en annan paragraf. Vi avhandlar här att spelförarens sida gör revoke.

Det låter konstigt med "spelförarens sida" men just när det gäller revoke skiljer bridgelagen på vem som vann sticket; spelföraren eller träkarlen. Detta är juridik i den högre skolan (se asterisken nedan) men det visar hur viktigt det är att tillhandahålla information som är väsentlig för domslutet.

"6NT. Spelföraren hade fyra stora spader på bordet och sakade ruter på den tredja spadern. På den fjärde spadern upptäckte han sitt misstag och sakade spader. Han hade fyra från början även på handen. Tävlingsledaren tillkallades och vi ombads fortsätta spelet. Spelföraren tog alla sticken – han fick bland annat fem spaderspel på sin 4-4a. Korrigering? / Bo S".

Tävlingsledaren kommer att fråga om revokesticket vanns av spelföraren, träkarlen eller en motståndare. Se till att alla vid bordet är överens. Därefter låter han spelet fortsätta för korrigering i efterhand. När han återkommer vill han veta om den felande sidan (spelföraren eller träkarlen är nu likgiltigt) tog minst ett stick efter revokesticket.

Träkarlen tog revokesticket. Enligt lagbokens paragraf 64 A2 överföres därmed ett stick till den icke felande sidan. Hade däremot spelföraren tagit revokesticket mister han ytterligare ett stick. Förklaring till detta fenomen har inte framkommit.

64. A. Korrigering efter en etablerad revoke

1) och den felande* vann det stick i vilket revoken begicks, överförs efter avslutat spel det stick i vilket revoken begicks till den icke-felande sidan. Vann den felande sidan minst ett stick efter revoken, överförs ytterligare ett stick till den icke-felande sidan.
2) och den felande* inte vann det stick i vilket revoken begicks, överförs efter avslutat spel ett stick till den icke-felande sidan, om den felandes partner vann revokesticket eller om den felande sidan vann minst ett stick efter revoken.

* För denna lag är ett stick vunnet av träkarlen inte vunnet av spelföraren.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s