Fellagt kort

Spelföraren

"Vid vårt bord spelades 2 spader av Syd. Några stick in i spelet begärde Syd liten spader ifrån Nord. Min partner stack över med spader 5. Syd tog då fel kort och lade spader 3.Jag insåg snabbt att Syd tog fel kort. Jag lade i spader 6 snabbt och förvånad. Då jag lade i mitt kort fick Syd ett kärvänligt påpekande av träkarlen. Min fråga är om SYD upptäckt sin fadäs INNAN jag lagt mitt kort. Hade Syd då kunnat ändra kortet till det riktiga? /Hans"

Lagrådet svarar:

Regel 45 C2 Kortet är spelat om det hålls med bildsidan upp och (nära) vidrör bordet; eller hålls i en sådan position att det framgår att det spelats.

Att snabbt dra tillbaks kortet för att ersätta det med ett annat går således inte. Spelat kort är spelat oavsett om MTV har hunnit spela på eller ej.

"Gäller samma synsätt om det felaktigt lagda kortet är en revoke? /Rickard"

Lagrådet svarar:

Det utspelade kortet skall återtas. Spelföraren (eller hans träkarl) kan inte göra revoke. Även Hans’ snabba påspel skall återtas utan påföljd.

Regel 48 Spelföraren blir inte föremål för några begränsningar om han visar ett kort (men se lag 45C2), och inget av spelförarens eller träkarlens kort kan någonsin bli straffkort. Spelföraren behöver inte spela ett kort han tappat oavsiktligt.

En kommentar till Fellagt kort

  1. Anonym skriver:

    Citat från ovan ”Spelföraren (eller hans träkarl) kan inte göra revoke.”
    Jojomensan, visst kan såväl spelförare som träkarl göra revoke. Tror man menar att de inte kan få straffkort.
    /thomas w

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s