Problemen

kub

Att spela bridge är att lösa problem och ta beslut i en rasande takt. Det tycks vara så att gillar man problemlösning är risken stor att man kommer att stimuleras av bridge. Ibland finns tillräckligt med underlag för faktabaserade beslut, men minst lika ofta tvingas man lita på intuition och magkänsla. Ett sätt att fatta bra och korrekta beslut är att man tränar upp vissa vanliga situationer, som kan dyka upp vid de gröna borden. Varje giv är dock unik och nya situationer uppstår hela tiden. Under denna flik försöker vi samla kunnande som kan vara bra att ha färdiga lösningar på vid bordet.

  1. Godspela en färg – att få stick på “värdelösa” hackor.
  2. Maska – hur man spelar höga kort på bästa sätt.
  3. Stick på kung – varianter spela upp mot honnör.
  4. Fler maskar – slutklämmen på detta tema.
  5. Sanningen Sannolikhet – undvik gissa om det finns mer information att hämta.
  6. Spelplan i NT – tänk ut en plan när du är spelförare
  7. Att ge och ta tillbaka – planering av godspelning och avblockering
  8. Utspel mot 3NT – glöm det som står i böckerna…
  9. Spela med trumf – vad är vitsen med att spela med trumf?
  10. Trumfmatt – om trumfen sitter snett… Dvs en av motspelarna har de flesta.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s