Otillr. bud

Det händer lite då och då att någon inte “bjuder på tillräckligt hög nivå” och vid bordet säger en motståndare  “bara bjud tillräckligt”. Men det finns alternativa lösningar.

"Partnern hoppar i andra budronden till 4ru och efter två pass bjuder siste man 4kl. Tävlingsledaren tillkallas. Vad finns det nu för alternativ? /Rolf"

Av den dubbelsidig A4an "Vad du som tävlingsspelare bör känna till om Bridgelagarna" (länkas från Lagrådet-sidan) framgår avseende Otillräckligt kontraktsbud följande:
När detta händer ska TL tillkallas. De generella valen är:
♣ Budet kan godkännas av motståndare till vänster om den felande och budgivningen fortsätter utan korrigeringar.
♣ Budet godkännes ej av motståndaren till vänster om den felande och måste rättas till genom att ersättas med ett regelrätt bud med eventuella korrigeringar för den felandes partner.

Således kommer TL först att fråga mannen i tur att bjuda om han godkänner budet eller ej. Observera att det får inte konfereras vid bordet – mannen i tur att bjuda måste komma fram till ett eget beslut. Ingen av de tre andra vid bordet har med det hela att göra.

“I detta fall kan partnern alltså välja att bjuda 4ru – en gång till. Eller passa för att låta mig avgöra. Om partnern inte godkänner 4kl måste budet ändras till 5kl. I båda fallen fortsätter budgivningen som vanligt. /Rolf

27. OTILLRÄCKLIGT KONTRAKTSBUD
A. Otillräckligt kontraktsbud godkännes
1. Varje otillräckligt kontraktsbud kan godkännas (behandlas som regelrätt) av den felandes MTV. Det godkännes om den spelaren bjuder.
2. Om en spelare avger ett otillräckligt bud utom tur, gäller lag 31.

B. Otillräckligt kontraktsbud godkännes ej
Om ett otillräckligt kontraktsbud som är avgivit i tur ej godkännes (se A), måste det rättas genom att ersättas med ett regelrätt bud (men se 3 nedan). Sedan
1. (a) om det otillräckliga budet ändras till ett kontraktsbud på lägsta tillräckliga nivå i samma benämning, och tävlingsledaren anser det obestridligt att varken det otillräckliga budet eller det ersatta budet är artificiellt, fortsätter budgivningen utan korrigering. Lag 16D gäller inte, men se D nedan.  …..….

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s