Tävla i bridge

Kortspel innehåller många slumpmoment av naturliga skäl. För att kunna tävla rättvis, har man i tävlingsbridge försökt eliminera kortfördelningens inverkan. Det finns två tävlingsformer partävling och matchspel. I båda fallen spelas samma kort av många deltagare och de poäng som utdelas är beroende av prestationen jämfört med motståndarnas resultat med exakt samma kort. Det finns ju andra slumpmoment, men betydelsen av vilka kort man spelar är eliminerad.

Partävling

I denna tävlingsform tävlar man parvis. Det finns olika former med olika lösningar på vilka givar som spelas och mot vilka motståndare. Detta är den vanligaste tävlingsformen när man samlas en kväll i en lokal för att tävla. Man sätter sig antingen slumpmässigt eller vid ett förutbestämt bord. Oftast är det så att de som sitter NS blir “sittepar”, dvs de sitter stilla hela kvällen medan ÖV flyttar från bord till bord enligt ett visst flytt-schema. imageI första ronden som brukar omfatta två givar (brickor) blandas korten och stoppas i facken N/Ö/V/S i de så kallade brickorna. imageBrickorna flyttas enligt ett annat schema så man inte får spela samma giv mer än en gång under kvällen. Beroende på antalet ronder, dvs hur många gånger de olika brickorna spelats kommer ett antal olika resultat noteras vid de olika borden där de spelats. Poängen utdelas beroende på hur bra man lyckats jämfört med andra som spelat exakt samma kort, man får 2*antalet resultat som är sämre än det egna, så kallade MP. För ÖV-paret imageräknar man underifrån på samma sätt. Oftast räknar man resultatet i % i stället för MP, då det kan inträffa att en bricka spelats vid färre tillfällen än en annan. Med MP här är då 18/20 = 90% etc. Alla detaljer om hur man exakt räknat ut resultatet sker i de flesta fall numera med ett datorprogram som matas med resultaten fortlöpande under tävlingen via en speciell terminal, en sk BridgeMate. Resultaten för en tävling är strax efter tillgänglig på internet på förbundets system Spader.

Matchspel

Matchspel anses av många var den “riktiga” tävlingsformen. Man tävlar här i lag med fyra medlemmar och man möts i en match med ett förutbestämt antal brickor (24,28..). Spelet sker vid två bord placerade i olika rum, man sitter NS respektive ÖV så båda lagen spelar korten i båda riktningarna. I de brickor där olika resultat uppnåtts räknas skillnaden i poäng om till en storhet som kallas IMP, där antalet är beroende på hur skillnaden mellan resultaten var i grundpoäng räknat. Om en sidan spelat 4hj= (+420) och vid andra bordet har motspelarna tagit straff så det är 4hj-1(-50) är alltså skillnaden 420-(-50)= 470 vilket omräknas till 10 IMP. Summan i skillnad i IMP på alla brickorna blir sedan resultatet för matchen. Matchspelet är organiserat i olika divisioner där det efter slutspelade säsonger sker upp- och nedflyttning. Vid matchspel används fortfarande oftast manuell uträkning av resultaten. Detta innebär att dokumentationen av spelet med kortsitsen för givarna saknas, vilket omöjliggör analys av spelet i efterhand. Spelformen innebär alltså att möjligheten att utveckla sitt spel är mycket sämre än för partävlingar.

Då poängberäkningen mellan de olika tävlingsformerna är olika blir det taktiska upplägget helt olika. En övertrick som ger 20p extra kan ofta var avgörande för utfallet på en given bricka i en partävling, medan denna prestation bara renderar i en skillnad på 1 IMP i en lagtävling.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s