Ruskig anpassning

Tord och jag provade “trivsel”-bridge igår då han skulle ut och jaga vildsvin idag. Bra att det finns alternativa speldagar i byn om man skulle bli förhindrad att spela ordinarie dag tyckte vi.

Några gånger undrade vi hur de blandade korten på onsdagar. Det var en kväll med ruskiga givar där värdering av händer med hp kom på skam. Vi hade chansen att bjuda lillslam i spader i två givar, den ena hittade vi inte ens utgången, men vi levde upp till vår devis:
“Bjud aldrig utgångar som inte går hem”.

image

N öppnade med 1sp, lite magert med en vacker fördelning, 2sp kan ju vara ett annat alternativ. 2kl och 2sp följde och S klämde i med 4sp. Då jag slapp hj ut och trumfkungen satt rätt fick vi hem rubbet. Som tur var hade ingen hittat slammen, vem gör det? Så vi delade prestationen med 3 andra par och fick 89%.

image Alla passade och S öppnade 1 sp som N höjde till 2 och S inviterade med 3sp. Jag (N) funderade länge men tyckte inte mina 2 kungar var nog så jag passade av!! Partnern såg inte helt glad ut och spelade hem +3. Vi fick betala priset för vårt motto då hälften bjudit ut – 28%.
I böckerna står 32-33hp för slam, här räckte 21 och 23 hp gott och väl.

Sen diskuterade vi ett annat ämne där vi har olika uppfattning, utspel mot 3NT där jag numera aldrig drar i en färg med honnör utan spelar nästan uteslutande ut högsta i min sämsta färg. Igår var detta ödesdigert i två givar där vi grovt missade toppar om jag gjort som det står i böckerna… Det var dock långt upp till de suveräna vinnarna denna kväll…
Vi tackar för en trevlig kväll och att det känns konfident att för kommande “öppet hus”-kvällar kunna visa upp hur man spelar tävlingsbridge på riktigt.
/Rickard

2 kommentarer till Ruskig anpassning

  1. tedboklin skriver:

    Giv nr 2:
    Slammen är tuff att hitta om inte S är väldigt aggresivt lagd, men utgången behöver man inte missa.
    På S öppning 1sp finns en intressant budvariant som kallas MiniSplinter. Den går ut på att partnern visar trumfstöd samt sämst singel i den bjudna färgen samt minst 7 hp (i detta fall har N 6 hp, men enbart topphonnörer, så att räkna upp handen till 7 hp vore inte fel tycker jag).
    I detta fall bjuder alltså N 3 kl (sp-stöd samt sämst singel i kl). S kan då räkna till 10 kort i sp och max 1 förlorare i kl. Med denna information kan han ganska tryggt höja till 4 sp (0 förlorare i sp, 1 i hj, 1 i ru, 1 i kl). Enda risken är 3-0 i trumf hos Ö-V, vilket inte är så vanligt.
    Enklaste formen av MiniSplinter går att utvidga till att svararen i nästa rond visar både poängspann samt den korta färgen singel eller renons. Se SYSKON för mer info.
    /Hälsar Ted

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      En variant som vi håller på att jobba in är att invitera i sidofärg, dvs S inviterar med 3ru/3hj för att tipsa partnern att höga kort i denna färg är extra värdefulla. Hade jag fått denna invit hade jag som N uppvärderat en kung och med singeln glatt lagt upp 4.
      Så vi lärde oss denna kväll att denna konvention är bra! /Rickard

      Gilla

Kommentera

