Att använda huvudet i Bjärred

Rubriken ovan  är också rubriken på vårt reklamblad för att hitta nya bridgespelare. I torsdags borde jag använt huvudet i bricka 24. Bengt öppnade med en klöver (16+) och jag spärrade med fem ruter för att försvåra för dem att hitta rätt kontrakt. Jörgen bjud utan att tveka

 

image

fem hjärter, Sanna pass och Jörgen lägger på till sex hjärter. Om jag nu använt huvudet hade jag passat, hjärter ess och klöver kung (efter öppningshanden), men ……

image

På bricka 26 tänkte jag däremot till. öst bjuder en spader, jag två ruter, pass, Sanna tre ruter, tre hjärter av öst. Vad gör jag nu? Fyra ruter men inte fem. tre sang? Nej klöver knekt singel. Men vänta, om jag bjuder tre sang kommer väst med stor sannolikhet spela ut spader (eller hjärter). Som jag trodde, spader dam i utspel. Sedan “tjata” ruter ……

Vi ses på torsdag och fajtas om tupparna så fjädrarna yr.

En kommentar till Att använda huvudet i Bjärred

  1. tedboklin skriver:

    Grattis till andra brickan – riktigt rävspel🙂

    /Ted

    Gilla

Kommentera

