Lära spela bridge…–Ett Upprop!

Hans ”satte dit mig” på avslutningen….

Efter en del halvlama försök att övertyga, har jag då lyckats få BBK:s styrelse intresserad av min idé att försöka rekrytera nya medlemmar till klubben i åldersgruppen under 60+. Dvs personer som har en rimlig chans att hinna utvecklas till “bridge-spelare”, vad det nu är.

imageIdén går i stora drag ut på att lära sig spela bridge med hjälp av datorn. Folk i imageaktiv ålder, som kan tänkas vara intresserade har inte tid och möjlighet att prioritera bridgespel en kväll per vecka i lokal. Antalet som lyckats med det av de aktiva på BBK är räknade på ena handens fingrar och de lärde spelet under skoltiden och var ”fångade” av det innan de började sitt aktiva liv med karriär, småbarn, dagis etc. Själv gjorde jag ett försök i början på 80-talet men konflikterna blev för många, fast jag inte behövde gå kurs…

Vad krävs? Vilka kan vara intresserade? Är det mission impossible? Finns det erfarenheter i landet? Är det bara ett gubba-spel?  Känner du själv en kandidat?….
Frågorna man kan ställa är många.

Jag har funderat en del fram och tillbaks under en tid på idén och hur man skulle kunna testa om den kan fungera. Ställt frågor till olika personer och diskuterat och funderat. I min skalle börjar det formas en del ostrukturerat som jag listar i punktform – direkt från virrvarret av tankar:

 

image

image
image

· Gruppen träffas en gång i månaden på ”Long Bridge”, inleder eventuellt med ett kallbad under Hans överinseende.

· Här sker klassrumsutbildning – tre timmar/månad. 45 minuter lektion med förtäring från restaurangen – resten spel. Vid medhavd dator då gröna bord saknas.

· Teorin som genomgås spelas in och läggs på YouTube så de som inte kan närvara kan plocka upp det vid sin dator när de har tid.

· Allt spel sker vid datorn, alla förutsätts ha en bärbar dator eller platta så de kan spela på BBO.

· Två privata tävlingar arrangeras per vecka på BBO efter klockan 20.30? då barnen förutsätts vara lagda, ”Egentiden” har tagit sin början.

· De kvällar man undantagsvis kan lägga på spel i lokal kan man dyka upp mån-tors. i Lomma eller Bjärred och spela IRL och spela så som spelet ”ska spelas”, dvs på riktigt.

· ….

Som du märker rejält ostrukturerat och med många tomma luckor. Jag tror det krävs ett engagerat gäng för att realisera denna idé och hoppas med detta upprop få igång en diskussion och fler idéer om hur gå tillväga.

Fundera du också under sommarn och när du kommer på något så lägg in det som en kommentar.
/Rickard

3 kommentarer till Lära spela bridge…–Ett Upprop!

  1. Anonym skriver:

    Tänk att Rickard inte kastat in handduken än! En liten applåd från mig.

    Jag har aldrig varit inne på BBO och har därför mycket vaga begrepp om vad det kan användas till i ”styrd utbildning”. Uppenbarligen kan man ladda in egna givar (hämtade från spelkvällar några veckor bakåt) som matchar ”temat för kvällen”. Som förberetts via t.ex. gruppmail.

    Vi kände vid ett matbesök ”längst ut” att vi satt ”för länge och snackade”. Om tyngre digital utrustning skulle belamra borden måste man nog beställa in mycket öl. Jag tror alltså inte på LongBridge för själva spelandet. Däremot kan man ju träffas där för att diskutera såväl
    upplägg som att planera genomförande från gång till gång.

    Fördelen med BBO, som jag förstår det, är att brickorna kan spelas närhelst fyra personer har tid utan att lämna hemmet. Och en person kan i värsta fall hoppa in även som reserv. Nästa gång blir det andra konstellationer ty det är väl MS/NS som gäller?

    Nu är det nog dags att Rickard refuserar mina antaganden om BBO. Jag skulle alltså personligen inte ha något emot att lära mig lite BBO. Fast jag tillhör ju inte målgruppen …

    Rolf

    Liked by 1 person

  2. xlrocks skriver:

    Projektet finns nu på Facebook också…

    Gilla

Kommentera

