En giv från träffen

Otroligt inspirerade och med god hjälp från Bjärredsspelare (Ted/Mattias och BoD/John)  i vår grupp, dock ej från Birgit och Monica som gav oss vår näst sämsta rond. Vi inledde svagt och låg på 80:e plats efter 6 brickor med 44%. Nästa 18 drog upp oss på 4:e och när det var 12 kvar var vi i spets och super-taggade OCH lyckades hålla ända in i kaklet. I bricka 39 fick vi tufft motstånd av två damer från Åhus och missade en slam men fick ändå ihop 75%:

imageTord öppnade 1sp och V lade upp 4hj och det blev min tur. 1sp i öppning (NS) innebär 90% chans för 5-korts, så efter mycket vånda lade jag upp 4sp och Ö lade direkt upp X! “Shit” tänkte jag, snedsits förstås. Pass fram till mig och jag provade 5kl som jag fick behålla.
DD säger 12 stick men jag fick bara ihop elva, räckte dock till hyfsad utdelning. De som hade mer is i magen än jag och spelade hem 4spX= fick 96%, vilket troligen Tord klarat.
Tord spelade som i trans och snittade 73% på de 12 brickor han var spelförare, sen skrapade vi ihop 57% i de 26 brickor vi spelade försvar.
Öst ångrade sin dubbling efteråt – ska man dubbla när det är snedsits?
Nio brickor senare var en rolig dag till ända – den bästa i mitt “bridgeliv” LerLer
TACK partner /Rickard

5 kommentarer till En giv från träffen

  1. Anonym skriver:

    Hej Rickard!STORT GRATTIS TILL ER PRESTATION 1.A PÅ HCP O 2 PÅ SCRATH.Det är bara att gratulera(Du behövde nog denna segern för att avancera framöver)Jag var besviken på hela tillställningen(därför jag ej var kurant till 100%)inga ursäkter för vi spelade bra i de
    4 första ronderna och fick ett rondpris,men sedan slocknade skärpan från oss båda och då är
    man inte med tävlingen.Jag tror nog detta var min sista allemanstävling framöver(efter 15 tid.)Tycker det blir för jobbigt en hel dag då jag tyvärr har problem med balans o gång.Men skit i detta och jag gläds i Era framgångar,ofta sporras man då att bli ännu bättre i bridgespelet på klubbarna.Ni har min fulla eloge och att sedan VI o TED hjälpte Er med 4 brickor i princip 100% på samtliga,det kändes verkligen rätt o kul att ni fick vinna.NI VAR VÄRDA ATT VINNA!!!!! det gick ju bra även för Kerstin o Anders och några till av de våra.
    Med vänlig hälsning till Er Båda(men bli nu inte för mycket taggade i spelet på hemmaplan).Till sist måste jag vara ärlig o säga att vi samtliga hamnade i den
    något sämre gruppen,men det förringar inte Er prestation. BD

    Gilla

  2. 8009hans skriver:

    Hej och fortsatt stort Grattis till dig o Tord.
    Riktigt trevligt att spelare ifrån kommunklubbarna höll sig framme denna gång.
    Bricka39 som du har delgivit var en riktig rysare. Hos oss Syd 1 kl Knut gick in med 3 hj
    N bjöd 3 sp jag satt tyst och efter en stund kom budet 3 NT ifrån syd.
    Knut funderade och tänkte hur sitter det här. OM OM liten hjärter kommer ut och han vill ha lite hjälp blir det 4 straff, men så blev inte gjort så det gick hem med 2 övertrick,
    Sedan Bosses kommentra tycker jag mycket illa om. Det är bra att han inser att han inte är riktigt kry och bör vara lite mer rädd om sig men sedan att prata om att grupp C var sämre är bara rent trams. Hans sista mening skulle inte varit där, Vad jag vet så är alla grupperna lika hcp mässigt i likhet med vad vi har på torsdagsspelet
    Hans

    Gilla

  3. Anonym skriver:

    Hej Hans! Ditt svar på min redogörelse,har Du fattat helt fel betr.grupperna i lokalen.Det fanns många bra o bättre spelare i A o B gruppen.C gruppen var betydligt lättare enl.min
    mening..Jag har faktiskt ganska stor kännedom om de flesta spelarna efter att ha mött dem
    flera gånger tid.i olika sammanhang.Så jag tycker dina skarpa ord i din skrivning om trams m.m det gillar jag absolut inte,detta var inga som helst bortförklaringar om vad vi åstadkom
    denna söndag.Så Hans min vän,lite vänligare kommentarer vore mer önskvärt av dig.HCP
    beräkningen kan säkert stämma i grupperna,men det fanns många starkare spelare i A o B
    däremot kan säkert hcp räkningen bli jämbördig totalt sett,det var det jag avsåg med min kommmentar.Nu lägger vi locket på denna diskussion och träffas i Bjärred på torsdag för
    en kamp som vanligt och jag tycker fortfarande bra om DIG.Din vän BD

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Lite fakta då: A:30,6 B:30,7 och C:31,0 – så visst har Bosse rätt, mycket lätt grupp🙂
      Antal under 30/15 : A:2 B:3 C:1
      Antal under 50/25 : 10 i varje grupp
      Det finns säkert fler sätta att räkna på. De vi mötte hade hcp 31,6 i snitt🙂
      Visst hade vi tur, mycket tur vissa motståndare bjöd på 3 bet i zonen när det fanns en för att i given efter anklaga oss för riskiga 3NT när det fanns en ÖT jag missat.
      Vi spelade dock medvetet på en högre risknivå än vi brukar.
      /Rickard

      Gilla

  4. Anonym skriver:

    Hej Rickard Alllemansmästaren! Den titel skall Du bära med dig med stolthet o även Tord.Jag måste delge dig min eloge för Ert sätt att tänka i en sådan tävling,blandat med bra
    spelare och en del halvbra o resten chanstagare eller orutinerade och försiktiga i budgivning
    till att vara överoptimistiska i sina bud med straffar till följd som ger Er valuta med råge.Skall
    man lyckas i en så stor ansamling bridgespelare av diverse kvaliteer.DÅ SKALL MAN AGERA PRECIS SOM DU O TORD BESTÄMT ER FÖR.TA RISKER MEN UNDER KONTROLL OCH PRECIS SÅ SKALL NI SPELA OCH DET GJORDE NI MED BRAVUR.
    JAG LYFTER ÄN EN GÅNG PÅ HATTEN FÖR ER.Spelar man som vi gjorde mot Er då blir
    man en loser och det kan jag stå ut med,när det gäller kompisar från egna klubben.SÅ-DET-SÅ.Välkommen till Lomma idag,så får vi testa Era mästartakter kan bli hur kul som helst.mvh BD

    Gilla

Kommentera

