Hur hitta rätt slam.

Under en barometer i Lund i går, fick jag som Ö upp nedanstående kort.Min partner öppnade med 3hj. Jag insåg snappt att slam var rimligt, om partnern hade minst 1 ess. Så 4nt blev mitt svar, och jag fick 1ess till svar. Vad bjuder man nu? 6hj, 6nt eller finns det någon annan väg att gå?
Jag tyckte sang var obehagligt, då jag inte visste om P hade någon sidoingång ifall hj-ern inte var genomgående. Å andra sidan är min klK skyddad, om S spelar ut. Jag klämde emellertid i med 6hj, vilket blev -1 med kl-utspel. Ensam botten. Se nedan./Magnus

5 kommentarer till Hur hitta rätt slam.

  1. Sigurd Nordberg skriver:

    6nt eftersom klöver K är skyddad.

    Gilla

  2. xlrocks skriver:

    I partävling finns väl bara 6NT? Du borde veta ni har 9 hj och med de korten du har måste ju p åtminstone ha KD, dvs risken är att N har knxxx för bet. ”Alla” som bjuder slam bjuder ju NT, så om det blir en eller många kan kvitta. Sen kan det ju aldrig bli fler stick i hj, då du aldrig kommer åt att stjäla. Lägg till detta Sigges argument – välförtjänt nolla, lyssna aldrig på känslan använd huet. Enda skälet jag kan se till 6hj är om man vill vara taskig mot partnern🙂
    /Rickard

    Gilla

    • Anonym skriver:

      OK Rickard. Jag insåg ju också detta. Tyvärr försent. Jag tyckte ändå det kunde vara trevligt att att höra om det fanns några andra vinklingar av problemet. Det blev ju dock 4 olika slutbud.
      Jag får dock ta förnedringen och vara lite mer försiktig med inlägg framöver.
      Magnus

      Liked by 1 person

  3. Anonym skriver:

    Vet att jag gick hårt fram🙂 – med avsikt… Det händer det blir tuffa tag på bloggen bland kommentarerna. Men jag vet inte hur många gånger jag förnedrats av att ha bjudit slam och inte valt NT.. Så du är på intet sätt ensam.
    Tyckte frågeställningen var mycket relevant – slam i partävling är och förblir 6NT i 95% av fallen.. Men du lyssnade på ditt hjärta och fick direkt böta 100->0%. Spelet är hårt men rättvist🙂
    Att tre par missar slammen och två har tur och får spD ut hör ju till (o)turs-faktorn (rätt bricka mot rätt motståndare) och är inget att gräma sig över. Sen får man aldrig 0% på att missa bjuda en slam, men nästan alltid 0 om man får en bet.
    /Rickard
    PS. Jag hade förhoppningen att min kommentar skulle inspirera till flera inlägg, får nog träna på att skriva kommentarer… Jag tyckte det var modigt att skriva om en ”blunder”! /DS

    Gilla

  4. Anonym skriver:

    Vågar man framföra synpunkter här? Till exempel att jag inte förstår Östs problem. Dels har väl P lovat 6 spelstick i 3hj (tåla X mot 600) och det är ju hans problem om inte färgen går igenom. Dels att hjärtern MÅSTE stå annars är det svårt att få ihop 12 stick innan fi tar två. Såvida inte P har hjDJTsjunde och klE. Men fortfarande går 6NT lika bra … / Rolf

    Gilla

Kommentera

