2016-03-17 Nere i hörnet / Rolf

Visst Astrid & Hans bjöd ut två bra utgångar mot oss. Men längst ner i raddan fick vi knappt några poäng alls. Det är samma hörn Rickard brukar referera från och nu hade de sammangaddat sig ordentligt; Tord & BosseD.

Bricka20 kan vi lämna därhän; även jag bjöd 4hj men dels gav 10hp i spader bara två stick och dels satt ruK fläkten. Och motståndarna tog precis vad de kunde = 200 ut.

imageBricka19 är då intressantare ty DDs indikator för ”antal stick” i 3NT växlade mellan 9 och 8. BosseD 1ru -(jag 1sp) – Tord 2kl – 2ru – 2sp! – 3NT.

Utspel naturligtvis en klöverhonnör. BosseD tog andra klöverhonnören. Därefter ruE och ruter till kung för att fälla min dam.

Men DD växlade ner till en åtta därför att ett klöverstick (det nionde) måste ”egentligen” etableras när bordet är inne.

Alltnog tog Syd ut två ruter ytterligare. Jag sakade spader och bordet hjärter.
Väst högmarkerade hjärter.

Nu spelade BosseD spader spD för att etablera en ingång till bordet. Jag kan inte släppa den ty då blir jag inpetad på spK. DDs indikator står fortfarande på 8 stick, d.v.s. en bet.

Lars Göran kan ju inte gärna ha hjE+hjJ eftersom Syd då bara har 10hp och inte ens BosseD … Eller kanske just därför? Dumt nog tog jag ut klJ (redan nu ändrades åttan till en nia) och vände med hjD. Jag skulle ha direkt vänt med spader efter kungen. Ensamtopp till hörnparet.

En kommentar till 2016-03-17 Nere i hörnet / Rolf

  1. Anonym skriver:

    Hej Rolf! Grattis till segern som var ohotad och trots att Ni fick dåligt bordet innan och mot oss
    fick ni inga pålägg på mackan.Du refererade till bricka 19 där jag fick 100% och din analys var bra,för spelar du hj.i stick 2 efter att jag släppte din kung,då går jag nog en bet.Jag tycker
    nog att jag hanterade spelet väl,efter att Du fortsatte i klöver från k-d-kn-x.Jag fick som man brukar säga tempovinst och brickan gick hem med resultat 100%.Vi låg lika när vi hade spelat mot er 62% på oss båda.Men sedan fick ni fart på galoscherna och rusade iväg för att inkassera 3:e vinsten i rad.Mycket bra gjort av Er båda(men så är ni också Bjärreds bästa par)Det känns betryggande att jag har Er båda i lagserierna och det var min bestämda uppfattning att det skulle bli så.Ha de gött så syns vi på tisdag i lomma och sedan firar vi påsk och inväntar lundaligan 30/3 mot PriBri och då får vi spänna bågen för att behålla 1:a
    platsen och de hägrande 2.000:-. Med vänlig hälsning BD

    Gilla

Kommentera

