2016-03-03 OK Bricka 11 då / Rolf igen

 

image

På förekommen anledning vill jag beskriva en budgivning som jag försökt bli av med de senaste 25 åren.

I grunden handlar det om “reverse”, d.v.s. stigande budgivning, och längden i den först bjudna färgen.

Med revers menas att en part “tvingar” paret upp till treläget utan att ha en gemensam trumffärg. Enligt den “trappa” som alla nybörjarkurser grundar sig på bör paret då förfoga över 25hp. Jämför 3NT.
Det medför att budgivningen 1ru – 1sp – 2hj visar runt 18hp medan 1hj – 2ru – 2sp endast visar cirka 15hp (25 – 10 = 15).

Den andra åberopade regeln säger att man visar minst fem kort i den först bjudna färgen när man sedan bjuder annan färg över 1-läget. Alltså skall man INTE bjuda en fyrkortsfärg om man sedan tänker bjuda en annan färg på högre nivå. För bricka 11 gick budgivningen 1ru – 1hj – 3kl (runt 16hp och 5-5) – 3ru – 3hj – 4ru.

Svarshanden skall direkt bjuda 2ru! Nu kommer “reversen” in om öppnaren inte har en minhand. Han kan då söka en högfärg eftersom han vet att 3ru är spelbart där trappan säger 23 poäng med trumffärg. Naturligtvis kan man få spela 2lf när 2hf ger mycket större intäkt.  

I detta fall med bricka 11 hade jag inviterat med 3kl och vi hade stannat i 3ru. Jag hade ju aldrig visat honnörhack till partnerns förmodade hjärterfemma. Jag fick en bet i 4ru eftersom jag satsade på att maska två gånger i trumf. DD vet ju att det är utsiktslöst och väljer en annan spelplan efter två gånger spader ut. Utnyttja hjE och klstöld på bordet för att eliminera spadern, lägga ner ruE och mala klöver. Till slut tvingas Väst att vända i hjärter.

4 kommentarer till 2016-03-03 OK Bricka 11 då / Rolf igen

  1. xlrocks skriver:

    Det måste finna brickor där det är mer fördelaktigt att visa 4-korts hf i stället för att enkelhöja som du föreslår.I brickan ovan tycker jag det verkar minst sagt överoptimistiskt som S att söka 52 i hf på 3-tricksnivån med den handen. Jag tror det i längden är mest lönsamt att lita på partnerns val, dvs att stanna i 3ru.Förvisso ger 3hj= 10p mer än 3ru+1, 2hj= och 3ru= är ju likvärdiga.Typiskt exempel där snålheten bedrar visheten. När det gäller 1822 brickor tror jag det bästa valet i längden är att välja den färg som är längst.
    Det perfekta budsystemet existerar inte… Med längd i ru/kl finns denna risk som du belyser, men budsystemet ska ju kunna hantera andra situationer och inte innehålla fler undantag än vad man kan orka hålla aktiva bakom skallbenet.
    /Rickard

    Gilla

    • Anonym skriver:

      3hj var en invit till 4hj! Byr ut spD mot hjJ …
      Jag påpekade att man riskerar att spela 2ru.
      / Rolf

      Gilla

      • xlrocks skriver:

        Att drömma om partnerns kort och anpassning är ett dyrt nöje har jag lärt. Om jag hade varit N med Ekn1074 och 5 hp hade jag nog passat av 3hj i vilket fall. Han ser ju inte vad du ser…

        Gilla

  2. Anonym skriver:

    Nord har säg xxx EJT74 xxxx x. Budgivningen inleds med 1ru – 1hj – 3kl som i varje fall i mitt system (ibland även i LGs) visar femfem i lågfärgerna och säg 16hp (vi räknar missing points, runt 16). Självklart bjuder Nord 3ru. Med 3hj visar Syd honnörhack i hjärter och singel spader.
    Nord SER NU Syds hand som ungefär x Hx EDxxx EDxxx. 4hj är ett fullt spelbart kontrakt. Med den hand Nord hade (med outnyttjad spD) skall han passa på 3hj. Men även det kontraktet är spelbart SÅ LÄNGE NORD HAR en femma i hjärter.
    Därav mitt svar på Hans’ påpekande att vi sällan spelar samma system. /Rolf

    Gilla

Kommentera

