2016-03-03 Bricka 28 då / Rolf

image

Jag får väl välja vår enda bricka med 100%. Öst öppnade med 1ru och jag klev in med 1hj då jag är mån om att visa partnern utspel. Annars skall han bara steka någon minut innan han hittar trumf ut.

Väst bjöd 1sp och Nord höjde mitt inkliv till 2hj. Nu hade ju inte Öst någon starkare öppning utan passade. Eftersom jag inte ville höra 3ru bjöd jag 3hj och hoppades på endast en zonbet. Pass runt.

3hj visade sig vara spelmässigt ointressant och går alltid hem. Ett par hade ”offrat sig” mot 4ru och fått en bet i 4hj. Alla andra hade spelat ett ruterkontrakt med varierande utfall, dock vanligen 4ru – 2 och 100 ut.

DD ser att ruK sitter singel och går lätt hem.
Det ser ju inte Öst men däremot kan en klöverstöld inte vara långt borta. Det är ju faktiskt sannolikare än att Nord skall sitta med ruK. Speciellt om Syd UDat.

Jag vet inte – det vet man bara vid bordet – men jag hade nog siktat på tre trick genom att försöka trumfa ut. Och som ren bonus fällt ruK. Ett par hade lyckats med det och fått 100% i andra ändan. De flesta hade maskat i ruter och därefter åkt på klöverstölden.

Fast å andra sidan har ju Nord två andra kungar. Och klövern kan ju sitta 3 – 3. Bara DD vet. Men bridgespelat bygger på sannolikheter och i längden kommer belöningen Ler

En kommentar till 2016-03-03 Bricka 28 då / Rolf

  1. xlrocks skriver:

    Tack för observationen vi fick 1 bet och medel. Som spelförare i 4 ruter efter 1ru-X-1sp-2hj-3ru-3hj-4ru. Fick hjK ut ock tog på bordet. Tänkte sen enfaldigt att masken i trumf var lösning så S fick på sin singelkung. Borde tänkt lite längre med tanke på X, 19hp borta och då slå en mask åt fel håll… Borde tänkt som DD oddsen på K-singel hos S är högre med tanke på X så jag borde toppat. Blev så sur på mig själv efter detta, och bad partnern om ursäkt. Ok vi fick en bet och 50% men missade 92% om jag tänkt lite bättre.. Man lär varje kväll, trist det tar så lååååång tid.🙂
    /Rickard

    Gilla

Kommentera

