Tuff start.

I veckan var vi några som träffades och diskuterade klubbens blogg och framtiden. Att vi blev så många var för mig en mycket positiv “överraskning”. Om jag lyckades lära ut tekniken, finns det en risk att ni som läsare “drabbas” av fler “författare”. Låt oss alla hoppas det blir så….

Till ämnet, vi drabbades av vinnarna i första ronden, de känns ju aldrig “farliga”, lugna och sansade –ideala motståndare… Men se upp, vi har ingen bra statistik i första ronden, så det blev 27och 9%. Jag var helt övertygad om att vi fått mest “stryk”, men icke då det var tre par som fått mer pisk än så… Hur som bricka 18 (9%) var vår andra i första ronden:

imageVi satt NS så det blev: 1hj-p-3hj-p-4hj, rakt på lite tufft och rätt? DD säger 2 bet! Tre par tog betarna och vi var tre som släppte igenom.
Efter budgivningen sätt dig i Syds situation?
Ska jag satsa på singeln eller har partnern singel i min ruter? Tord, min trygga Syd, valde att testa ruE först för att skaffa mer kunskap. Vi signalerar Lavinthal när ruK dyker upp singel på bordet som nu, så jag lade ru10 för signalera för att sp tycker jag är bäst (vilket ju var helt fel…). Så det dök upp sp7 och spf gick hem! Egentligen tänkte Syd fortsätta med kl10, men efter min signal vek han ned sig och skickade fram det jag bad om. kl10 i stället med klöverretur sp till E och en ny klöverstöld och det är två bet och 80% till oss i stället. Tydligtvis avgörs tävlingen i  första ronden och inte i sista som jag påstått tidigare. /Rickard

PS. Om du läst ända hit… Och du känner något du vill berätta – gör det – fäll en kommentar, inte för mig – utan för våra nya skribenter…  /DS

4 kommentarer till Tuff start.

  1. 8009hans skriver:

    Jag tror nog att Magnus kommenterar detta efter vår budgivning 1 hj – 3 ru? – 3 hj – 3 sp – 4 hj – X: Sedan spelade Magnus ut Ru Ess …. Nu får Magnus fortsätta

    Gilla

    • Anonym skriver:

      Jag spelade nog ut ruE av samma skäl som Tord. Jag ville se bordet. Jag spelade sedan kl10. Om detta var föranlett av lav. eller rent spontant, kommer jag inte ihåg. Vi i måste dock sjabblat bort ett stick, för DDS säger -2. Vi blev ju dock kompenserade av dubblingen, vilket jag tyckte var värt att satsa på efter den budserien. Det finns ju inte hur myckket kort som helst i leken(-:
      Magnus

      Gilla

  2. Anonym skriver:

    Om jag fattat rätt tycker Rickard att jag skall kommentera. NS var väldigt passiva. Ni får spela försvar i blindo. Precis som Hans skriver ville alla även vid vårt bord säga sitt. Där vann dock 3sp med två zonbetar som resultat. Ett utfall för ÖV som åtminstone DD hade varit nöjd med.

    Sedan måste jag medge att Nord har det svårt när Syd inte visat sin ruter. Nord vet att Öst har 13-14 hp på sin öppning. HjE och tre damer blir 10. Öst MÅSTE ha spK. Men spadervändan är rätt om Öst har Kxx innan klövern är rest.

    Fast å andra sidan, spelar Tord verkligen ut från ED i ruter? Kan öppnaren bara ha spK + hjED + ruJ och dessutom lägga på till 4hj? Inte troligt alls. Öst kan saka spader på ruD. Ni bara för era tre ess. Och då kan du ju lika gärna ta direkt för dina.

    Det är större chans att Syd har singel spader än singel klöver. Men i och med att Tord inte bjudit 2ru har han nog ingen singelton alls. Fast han vände väl med sp7? Sannolikt ingen singelton. Vänd således med en klöver – man vet ju aldrig.

    /Rolf

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Vi är inte så aggressiva med inkliv (2ru på 5 goda hp i ofördelaktig zon) – rätt eller fel. Jag hade också passat som S, spelsticken räcker inte till 3ru. Vi bör kanske bli mer på hugget med inkliven än vi hittills varit. Problemet är att med en svarshand som Nords i detta fall, så är det väldigt svårt att agera om man vet att partnern har 6-16hp… Det är lätt hänt att man missar en utgång då syds styrka är så odefinierad, alternativt att man landar för högt. Visst inte på denna giv då det troligen gått som du säger:
      1hj-2ru-3hj-3sp-4hj-ppp alternativt 4spX -2/-3 och väl så dyrt..
      Att ni fegar och släpper 2 back odubblat och får 64% på det… – Otroligt!
      Problemet jag ville belysa var att jag markerat fel med ödesdigert resultat som följd.
      /Rickard

      Gilla

Kommentera

