2016-02-18 När man måste räkna–och inte lyckas / Rolf

Som vanligt när man vinner står motståndarna för de flesta misstagen. Men jag fick ett läge när jag misslyckades helt med “räkningen” på bricka 20.

image

1hj – 2kl (Nord) – 2hj och nu ville jag prova om vi möjligen kunde spela 4sp istället för “offringen 5kl”. Alltså fortsatte budgivningen med 2sp – 3hj – 4sp!

Jag tycker nog att Lars Göran skulle dubblat 3hj för att visa sitt intresse för ett svart kontrakt. Jag kan ju ha provat spaderfärgen på vägen till ett klöverkontrakt. Men han bara förutsatte att jag hade minst en femma i spader och hoppade till utgång.

HjE ut följt av ruter till esset och spader dam. Den fick jag behålla. Spaderknekt tog Väst med esset för att plocka hem ruK. Berny vände med ruter. 

Hur skall jag nu resonera? Sitter spadern 3-3 går jag hem genom att stjäla på handen och trumfa ut med spK. Klöverpaketen på bordet står ju.

Men sitter spadern 4-2 får jag inte fler stick. Måååånga zonbetar ju. Fast hade Berny haft ess fjärde i spader han nog släppt även min andra spaderrond. Det kunde han fortfarande gjort men han trodde väl  – som min partner – att jag hade FEM spader och ville inte stjäla klöver med trumfesset. Genom att han tog för spE fick jag chansen till hemgång.

Men fege jag tog inte den chansen. Sitter någon med renons i klöver går ju 4hj lätt hem. Så jag fann en kompromiss som byggde på att klövern satt 1-1. Stöld på bordet och klöver mot damen. Nä, det var ju just det Berny väntat på. Men 200 ut behövde inte vara en katastrof.

Hälften hade fått behålla sin hjärterutgång och hälften hade fått hem vår offring 5kl. Det slutade underligt nog med precis medel – 50%. Vad var det jag inte lyckades räkna ut? Jo, att jag “bara” fått 6 bet genom att jag redan tagit 4 stick (3sp+ruE). Och 600 är som bekant mindre än 620. En topp åt skogen Ler

16 kommentarer till 2016-02-18 När man måste räkna–och inte lyckas / Rolf

  1. xlrocks skriver:

    Hade timeout igår, försökte hitta ”formen” med vila.
    Grattis till vinsten, snyggt jobbat att hamna ensamma på medel i värsta svingar-brickan.

    När jag tittar på utspelen slår det mig att alla utom två par valt att spela ut den gemensamt bjudna färgen, vilket ju står i många böcker… Men vad jag förstått är detta en tämligen korkad regel om båda bjudit färgen.

    Det är ju motståndarnas kortaste så troligen vill de stjäla där. Då är det ju tempoförlust att hjälpa dem till dessa stölder. Det är ju brådis i dessa lägen att godspela någon honnör i en annan färg och använda topparna i den egna färgen för att casha in de godspelade honnörerna.

    Denna given är ju ett utmärkt exempel på detta, eller det är undantaget som bekräftar regeln?

    Undrar
    Rickard

    Gilla

    • Anonym skriver:

      Omöjligt Rickard att hitta spader ut från Dxx mot 5hj. Även om partnern hunnit bjuda spader tror man att han har fler spader än klöver. Så Nord börjar med klE …
      Däremot tycker jag att Öst skall kunna beta 5kl. HjK i utspel är naturligt. Men även om man inte spelar med längmarkering (som vi gör på kungutspel) borde Öst kunna fortsätta med ruter dam.
      /Rolf

      Gilla

      • xlrocks skriver:

        ”Naturligt”, dvs så har vi alltid gjort…
        Min fundering var som vanligt, det är ju inte självklart att det är det bästa bara för det. Om båda har bjudit och man har 9 eller 10 kort i färgen är ju sannolikheten stor att spf vill stjäla och kommer att spela vår bjudna färg, åtminstone har jag märkt att detta händer ofta.
        Att spela ut från spD som N är naturligtvis riskfyllt och mest fyrmanna. Har ÖV nämnt både hj och ru minskar ju risken dock drastiskt för ett spaderutspel, eller? Sannolikheten att S har något av spK eller spkn ökar ju då.
        Ru från DknT tycker jag är förstahandsval för Ö, varför gå omvägen över hjK, finns två stick får man dessa mycket troligt ändå, eller är detta orsaken till att man ska ”casha” in sina säkra stick först, tycker det är som att spela ut ett E, lite menlöst..
        /Rickard

        Gilla

      • Anonym skriver:

        Med ”naturligt” Rickard menade jag utspelarens inneboende drift att UNDVIKA blinda utspel. Jag vill gärna ta en titt på bordet – och få en indikation från partnern – innan jag så att säga fortsätter utspelet. Visst blir det ibland en tempoförlust. Men att spela ut från damtredje alltså? Har partnern endast knekten har man löst den färgen …
        /Rolf

        Gilla

      • xlrocks skriver:

        Men som du själv konstaterade innan, att göra som ”alla andra” var i denna bricka väldigt dyrt.Om S ha spK, KnT eller som nu K-kn innebär detta att man går från 21% till 42%, dvs bedömer man chansen att S har något av detta till mer än 50% – spela ut spader. Åtminstone är det lite roligare än att fega.
        Spelar du ut E också för att få titta på bordet?
        /Rickard

        Gilla

  2. Anonym skriver:

    Hej Rickard! Bra bricka Rolf relaterade här ovan,här skulle han göra som han tänkte,spela 5kl.med hemgång och förmodligen 75% på brickan,men 50% är ju mer är godkänt.Jag ville
    anknyta till din kommentar om given.Det gällde utspelet i den egna bjudna färgen.tempoförlust JAVISST!!! ÄR DET SÅ.Utspel från starka sidofärger alt.singel måste ju
    vara den bästa medicinen för att straffa kontraktet och undvika tempoförlust.Jag har alltid haft den uppfattningen att tempoförlust i utspel,Ja då är brickan förlorad.Så jag ger dig helt
    rätt om tempovinst,ger alltid fördel till en själv.Använd Du denna metod så är vi överrens.
    Med vänlig hälsning BD

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Inte urskiljningslöst…
      Man måste bedöma risken med ett aggressivt utspel också, speciellt i partävling. (se fg kommetar) /Rickard

      Gilla

  3. 8009hans skriver:

    Hej
    Vi gick i fällan. Hj K ut och fortsatte med hj Det gäller nog som Rolf säger att längdmarkera hjärtern annars är man körd. Budgivningen gick 1 hj – 2 kl – 2 hj – 3 kl -3 hj –
    5 kl. Jag visste inte hur många hj Astrid hade men det är bra med lite lärorikt på bloggen

    Gilla

    • Anonym skriver:

      Många spelar så numera; längdmarkera på kungen och styrkemarkera på esset. I vissa lägen går jag från Rusinow och spelar ut K från KD bara för att få partnerns längdmarkering. (Fast det gäller att partnern inte lägger trean för udda antal därför att han också har tvåan). Konventionen är speciellt bra vid sangutspel men även från t.ex. EKsjätte mot färgkontrakt. Sitter partnern och högmarkerar för överstöld med dubbelton eller har han Dxx? Vi har alla vänt mot dubbelrenons i det sistnämnda fallet.
      /Rolf

      Gilla

  4. Anonym skriver:

    Hej Rickard! Var bensinen slut i lundaligan 23/2? Ta nya tag har man fått ett par smällar,måste man komma tillbaka och returnera.Ge aldrig upp, solen går upp fortare än man tror. Till sist! vad var din bbbbb från den 23/2 15.10?Jag tolkar det som följande:
    bra bosse-bra bosse-bra bosse-bra bosse-bra bossse eller har jag fel?Ett svar tack. BD

    Gilla

    • Anonym skriver:

      Övningar vi hade igår på blogg-seminariet🙂
      Min slutsats är inte densamma som din. Fyrmanna är i mitt tycke ointressant då det inte finns redskap att identifiera och lösa bakomliggande problem. Att famla i mörker är inget jag uppskattar…

      Gilla

  5. Anonym skriver:

    Hej Rickard! Tack för svaret! Men nu måste jag ge dig ett bra svar om bridgespelet.Partävling
    är för mig ett rävspel ,full av j-skap och kantat av märkliga budsekvenser och på gränsen till
    rent pokerspel,det är min uppfattning.DÄREMOT FYRMANNASPEL ÄR DEN RIKTIGA FORMEN AV BRIDGE.DÄR MAN HELA TIDEN GÖR ANALYSER O SPELFÖRING AV BUD
    FÖR LAGETS ALLRA BÄSTA.NÅGRA HAR SAGT ATT DICIPLIN ÄR AV HÖGSTA PRIORITET FÖR ATT NÅ DET OPTIMALA RESULTATET.Detta är min syn på skillnaderna
    mellan lagspel och fyrmannaspel.Båda har sina tjusningar MEN I LAGSPEL KRÄVS DET
    HELT ANDRA KVALITETER OCH DET ÄR BRIDGE PÅ BÄSTA NIVÅ.ELLER? svara gärna
    till mig om Du inte delar min uppfattning om mitt tankesätt om bridgens underbara värld.BD

    Gilla

    • Anonym skriver:

      Jag vet att alla tycker lagspel är ”riktig” bridge, det är den fina och ”sofistikerade” sorten…
      Med den torftiga dokumentation man har efter en dust finns nada – inget att ta på. Några siffror hit och dit på ett kladdigt papper, det är allt. Vill man sent inkommen förkovra sig så finns inget att lära, gissningar vaga minnesbilder om vad som orsakade vad….
      Jag lär mig gärna lagspel, men då ska det var på BBO, så man kan begripa vad som hände och varför. Att gissa är inte min grej – jag gillar fakta!
      /Rickard

      Gilla

      • Anonym skriver:

        Hej Rickard! Tack för din kommentar.Jag har full respekt för din syn på parspel/lagspel
        Jag vet att många spelar på nätet och BBO och tycker det är bra,det kan jag kanske förstå.Men jag kommer aldrig att spela på nätet/BBO,därför jag vill känna av den mänskliga kontakten och träffa de spelare jag möter vid bordet,den närvaron betyder mer
        för mig än att sitta o spela på datorn med en massa okända personer.MEN SOM SAGT DET ÄR MIN PERSONLIGA UPPFATTNING.Man vill se sina motståndare öga/öga och få den mänskliga kontakten och trivsamma dskussioner vid bordet.DET ÄR BRIDGE SOM
        JAG VILL HA OCH SÄKERT MED FLERA ANDRA OCKSÅ.Jag själv har spelat mycket ute i landet och på 16 bridgefestivaler och mött många stjärnspelare och många spelare
        från andra nationer och det är mycket lärorikt vill jag påstå.(Jag är nog den enda spelare
        från Lomma/Bjärred som besöker tävlingar utanför det egna klubbspelet vår/höst.Som avslutning på vår dialog här och med all respekt för ditt synsätt hoppas jag att Du trots allt
        kommer att spela 4-manna i serien.mvh din vän BD

        Gilla

  6. Anonym skriver:

    Hej igen! En liten felskrivning bara. det skall vara lagspel och parspel inget annat.Ber om ursäkt för fadäsen.BD

    Gilla

Kommentera

