Sista ronden igen..

Liksom förra veckan fick vi avsluta mot de som ledde tävlingen inför sista ronden. Historien upprepade sig – de blev trea, så se upp… Eftersom vi hade haft ett vinnarreportage från Rolf i annat fall, så känner jag mig  lite skyldig att skriva om vår dust.
Vore  kul om Allan och Bo kunde berätta vad som hände i sista ronden, när det avgjordes vem som skulle dra längsta strået. Bricka 19 vare en fördelning-slam som två par hittat, som kunde avgjort.  Bricka 20 var 3NT, som inte var svår-funnen,  där det gällde att sitta i rätt väderstreck..
Som Hans nämnde tänkte jag arrangera ett möte nästa vecka, där vi utbyter lite erfarenheter om bloggande – så vi får upp mer och nya stimulerande tankar – hur spela bättre och ha roligare. Känner du dig sugen att vara med hoppas jag du skickar ett mail till mig: rickard@ricol.se.
Till ämnet, egentligen inget dramatiskt som förra vecka, LG och Rolf satt i fel väderstreck helt enkelt, bricka 3:image

DD säger 5Ru där Tord och jag landade även om de försökte störa oss med sin hjärter. Tord tänkte länge efter: p-1ru-1hj-2kl-3hj. Till slut lade han upp 4ru och jag tänkte typ 3 sekunder och lade på till 5. 7 par hittade detta kontrakt 29% till Fi. Mao NS satt på fel håll. Nästa bricka var likadan:image

De hackade med sin sp: 1ru-1sp-2kl-2sp och Tord tänkte igen – men gjorde rätt, som vanligt: 2NT-p-3NT, själv tänkte jag typ lika länge som på förra. Hj10 ut men när rutern satt var det +1 och 29% till Fi. LG:s kommentar:
“Vi har käkat några 3NT i kväll..”
Tydligtvis avgörs mycket i sista ronden.
/Rickard

9 kommentarer till Sista ronden igen..

  1. Hans Lundén skriver:

    Kan inte låta bli att kommentera bricka 3.

    Vad jag förstår hänger slammen i ruter på hur E-D-x är fördelade hos motståndarna. Min matematik säger mig att i fem fall av sju på hur dessa kort är fördelade går slammen hem dvs bra odds. Ingen utom vi bjöd slammen och ”de försiktiga” som bara bjöd 5 ”belönades” med 17 av 24. Detta var vår första bricka så utfallet var väl inte uppenbart. Att vi blev ensamma att bjuda slam gör mig förvånad.
    Bridge bygger på sannolikheter men att spela mot oddsen belönas alltför ofta i min smak.

    mvh/Hans

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Tack för ditt mail, funderat lite mer på sannolikheten… Man kan ju ha olika uppfattning om den (Hasse & Tage). Mycket intressant tanke!

      DD som inte behöver sannolikhet fastställer att chansen att slammen lyckas = 0%, DD är bra det är alltid 0 eller 100%🙂

      Om vi antar att det är V som räknar.. Ö har ju sina kalkyler, men om vi utgår från V då han tycks veta mest om läget.Innan budgivningen börjar är sannolikheten väldigt låg, han vet ju bara vad han själv har..

      Om budgivningen är lite snällare från NS än den vi drabbades av och kanske lite mer optimistisk från ÖV, kanske något som :
      p-1ru-1hj-2NT(Stenberg på LF)-p-4kl(cuebid)-p-4hj-p-4NT(bäst om V frågar, har ju spK …)-p-5hj(2E ingen trumfdam)-p-?

      Nu finns ett användbart underlag till beräkning, antar du gjorde din beräkningen i detta läge: Väst vet då: Ett ess och trumfdamen fattas. 2:a kontroller finns i alla sidofärger. Det man saknar kunskap om får sannolikhetsberäknas….
      Hinner man det då? Vid bordet blir det en grov skattning om man inte har huvudet fullt av tabeller.

      V får gissa partnerns hp, säg han gör detta bra 13? +12 dvs 15 saknas och N som klev in borde har runt 10 och S 5 ungefär av dessa, dvs (67/33).
      Har inte N gjort ett inkliv är det 50/50 som är bästa skattningen.

      Detta innebär att slammen är bet om både dessa nyckelkort sitter hos N. Jag går bet🙂 på beräkningen, men tycker intuitivt att det är närmre 50/50 än din skattning. Till detta brukar jag lägga att i Bjärred en torsdag bör chansen vara 60%, då det är där ”massan” bjuder slam. Dvs går den bet då är det relativt billigt. En slam som få bjuder och lyckas med, men där man fegar blir sällan någon katastrof ( 40-45% om man sköter spelföringen) Jag har hamnat i gruppen ”fegisar” efter att ha fått många 0:or då jag tyckte man borde bjuda slam, men ingen annan gjorde det. 50% är ingen bra regel i Medborgarhuset, den kostar mer än den smakar.

      Mvh
      Rickard

      Gilla

      • Hans L skriver:

        Vi hade ingen avancerad budgivning utan jag råade in 6 efter 1ru-1hj-D-2hj-3rut och så är det jag. Att jag bjuder 6 har lite med sannolikhet att göra. Fi bjuder hj där jag har singel och Bosse bjuder frivilligt. Att han har E i hj och inte i ruter är ju oxå bad luck viĺket budgivningen inte indikerar. Därför tycker jag 6r är mer än sunt. Logik förutom sannolikhet. Men det var värt nada.

        Gilla

  2. larsgoranabelson skriver:

    Nu måste jag lägga mig i den här diskussionen. Det var jag som satt nord och hade ruter ess och dam, medan Rolf hade en singelhacka. Jag är ingen expert på sannolikhetslära. Men som jag förstår det kan våra ruter sitta fördelade på åtta olika sätt: EDX till renons, ED till singel, Ex till D, Dx till E, E till Dx, D till Ex, x till ED och renons till EDx, allt med nords kort först angivna. Slammen 6 ruter är alltid bet i 2 av de nämnda 8 fallen, medan det går att spela hem slam i resterande 6 fall. Med spelsättet liten till kungen går slam hem i 4 av 8 fall, medan spelsättet liten till knekten är bättre och medför hemgång i 5 av de 8 alternativen.

    Budgivningen gav ingen indikation om att jag hade både ess och dam efter KJxxxx. En sannolikhet om 62,5 procent för hemgång borde vara tillräcklig även för Rickard. Så jag håller med Hans om slam borde bjudas. Om ni – Rickard och Tord – hade gjort det, hade det gett mig och Rolf tillräckligt med poäng för att vinna

    Med vänlig hälsning
    Lars Göran

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Kommer aldrig ned till halva procent vid bordet – är nöjd med rätt tiotals procent. Nu var det Tord som höll i Västs kort, och jag tycker nog som han(?), att 3hj luktade minimalt med hp, medan ditt inkiv lät sunt. Därav mycket högre sannolikhet för ED hos dig, inte matematiskt men… Sen har vi vår ramsa: ”Inga överbud i kväll”, så det kan bli 70% just nu också. Resultatet av brickan talar för att vi är på ”rätt väg”🙂
      Du och Rolf hittade ju en snygg fördelnings slam i bricka 19. Hur det gick till vill vi gärna veta. /Rickard

      Gilla

  3. Anonym skriver:

    Hej Pojkar! Nu vill jag vara med i diskussionen.Betr.bricka 19.Jag var syd och började med
    2 hj. askeröd 11-13-pass v-nord 2 ru-D från öst-jag 3 hj-pass-nord 4 hj-pass runt 13 spel.
    Nu var inte min gode macker inte med på banan,inte 4 hj.utan 4sp.o visar renons spader och
    2 ess med lång ruter o 3 korts hj.Jag då 4 nt och 5 hj. 2 ess slut på rundan och 6 hj.+1 som
    två par hittat enkelt.Tyvärr är ju inte Birgitta så van vid denna typ av bud och jag förstår att hon tvekar att göra som jag beskrev här.Med Hans L eller de andra i laget hade vi utan problem varit där vi skulle i 6 hj.Tråkigt men ingen skugga på min partner hon har ju inte den rutinen för sådana bud(naturliga för oss mer erfarna).Jag tyckte det var bra kommentarer från Er alla tre.Men vi behöver fler sådana goda frågor o svar på kvällarnas givar för att bättre hamna rätt. BD

    Gilla

  4. larsgoranabelson skriver:

    Rickard undrade hur vi bjöd slammen på bricka 19. Svaret är att Rolf öppnade i första hand med 1 hj och efter pass av Bosse S bjöd jag 2 ru. Hans L gick in med 2 sp på sin fyrkortsfärg och Rolf bjöd 3 hj. Nu tyckte jag mig kunna se att det finns en bra hj-slam för oss och övervägde att bjuda fria 5 i högfärg, alltså 5 hj, så att Rolf får bjuda 6 hj med två av tre topphonnörer och 7 hj med alla tre. Men jag fegnade till och nöjde mig med att bjuda 6 hj. Det gick ju lätt hem i sju trick. Spaderinklivet av Hans underlättade eftersom det visade att Rolf nog inte hade en massa poäng i den färgen, men jag bjuder nog 6 hj efter ombud i hj av Rolf oavsett vilket.
    /Lars Göran

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Fördelningsslammar…
      Snyggt jobbat eller rätt gissat? Grattis i vilket fall. Vi spelade emot och slapp undan med medel.
      Det har åtminstone varit tre fördelningsslammar de sista två veckorna:
      02-04 br26 26hp 8/10, 02-11 br3 22hp 10/8 och 02-11 br19 26hp 9/8.
      Den första gick hem om man undvek snedsitsen 5-0 i trumf, den andra var dödsdömd och den tredje var +1 mot alla försvar. Frågan kvarstår: Hur stor chans ska slammen ha för att gå hem? De flesta nämner siffran 50%. Den svåraste frågan: Hur kalkylerar man denna chans under budgivningen?
      Ingen par-tävling avgörs på fördelningsslammar, även om det skedde denna vecka…
      Dyrt nöje eller spännande hobby? /Rickard

      Gilla

  5. Anonym skriver:

    Hej Rickard!Bra skrivet om slammar o budgivning 1 bricka 19 och flera andra brickor.Betr.slammar o fördelningshistorik finns många vägar att vandra på för att komma dit,
    men om Du ser på de mer avancerade spelarna på elitnivå så hittar de flera sådana med sina kontrollbud tidigt i budgivning och kan spela slammar på 20-21 hp men med mycket fin
    fördelning o renonsmöjligheter,detta är ej aktuellt på klubbspel i Bjärred/lomma/lund,m.fl.
    Man kan ex.vis spela 3 nt med 28 poäng och få straff alt.21 hp med hemgång med hjälp av
    motst. budgivning o ev.dålia försvarspel/utspel.Sådant är livet i bridgevärlden,som vi hoppas
    att kunna lära oss mer om framöver.Skriv gärna mer här på bloggen om dylika ting,så kanske
    fler spelare anammar hjälpen och blir bättre spelare.(för det är ju meningen) Med vänlig hälsning BD

    Gilla

Kommentera

