Vinna eller försvinna

Hände en hel del för oss, som för många andra denna kväll. Jag sumpade segern på bricka 26 och imagei slutronden snuvade vi Bosse och Torsten på segern, som till slut blev en rafflade uppgörelse om tiondelar – mellan etta och fyran skiljer 0,6%. De som vann gjorde det naturligtvis rättvist, men marginalerna var minimala denna kväll.
På bricka 26 gjorde jag kardinalfelet – jag bjöd på de kort jag hoppades partnern hade…
imageVi är båda optimister och startar alltid kvällen med samma löfte: “Inga överbud i kväll”. Budgivningen var:
p-1hj-X-2hj-2sp-p-4sp-p-4nt-p-5kl-p-6sp-p-p-X
Jag drömde om ruK och/eller spD hos V så jag såg ingen orsak att svänga till 6NT som inte går att straffa, men om han har dessa kort ska vi ju vara i 7NT. Ess hade han ju lovat, även om han missat ett. 0% i stället för 100%, dvs 57,42 i stället för 61,26%….
I slut ronden spelade vi bricka 24 nere i hörnan. Det var vår sista och då vi haft oerhört flyt de sista tre ronderna så var vi kaxiga: N (BoX) öppnade:
image
1sp-X-2sp-3hj-3sp-X-p-p-4hj.
Jag hade stark UD, men fick aldrig  chansen att riktigt visa det, och Tord tyckte jag borde ha en bättre hjärter.. 7-korts med klen topp. Nu var det som Magnus skrev förra veckan, att utan hjälp når man ingenstans. Så det uppenbara spaderutspelet var det enda som kan rädda kontraktet.. Tar NS beten är det 87,5% nu blev det 0 vilket innebär –3,36%, dvs i stället för 63,89% blev det 60,53% och en hedrande andraplats för detta nykomponerade par.
Som vanligt med andra ord krutrök i hörnan Ler
/Rickard

En kommentar till Vinna eller försvinna

  1. Anonym skriver:

    På den siste brickan spelade vi 3sp-1 därtill pressade av fis ruterbud. Visst skall Nord spela ut spader men naturligtvis KUNGEN. Tydligen blev motståndarna så tagna av att du släppte till spD att de glömde ta beten i klöver? För du har väl alltid två trumfstick och ruE borta?
    Rolf

    Gilla

Kommentera

