Trippeln klar–fyrling nästa!

Som Hans skrev det blev en trippel – Stort Grattis! Sist det var trippel var det tre vinnare samma kväll, detta är lite annorlunda än samma vinnare tre veckor på rad… I de data jag samlat har det inte förkommit i Bjärred på torsdagar, men det hände i onsdagsgruppen i höstas då Carlssons tripplade 2015-09-30. I Staffanstorp hittas två tripplar och en fyrling,image alla av samma par. I Lund och Lomma finns bara dubblar. Skillnaden mot alla andra är att “Larsarna” åstadkommer detta med drygt 300 brickor spelade, alla andra är väl samspelta par.
Så frågan inställer sig: “Hur gör de?” Förra veckan varnade jag för deras motspel vilket ju syntes tydligt på rankinglistan, som uppdaterad nu ser ut så här:

image

Inga större skillnader mot Abelsson/Borg (AB inom parentes nedan) möjligtvis att AB plockar extrastick 1/3 och LL bara 1/5 i spelföring. Lite bättre på motspel (1%) och lite snålare med favör i utspelet (1%). Bläddrar man lite djupare hittar man skillnader. Utfallet i motspel 60%(55) i spelföring 57%(61), dvs det var som jag misstänkte förra veckan, se upp i motspelet. Bedömer man läget efter budgivningen (med DD-spel) har de 57%(52) vilket indikerar att båda paren motspelar bättre än DD, alternativt att motståndarna spelar sämre än DD. Skillnaden 57/52 indikerar att LL oftare hamnar i motspel där motståndarna bjudit fel (för högt?) medan själva motspelet sköter de likvärdigt, dvs båda paren höjer sig med 3%. Dyker man lite djupare hittar man i motspelet för 18-22 brickor utfallet 77%(70), dvs se upp när det är kamp om slutbudet. Utfallet indikerar en stor skicklighet antingen i att få upp motståndarna för högt alternativt att sköta motspelet extremt bra. Tittar man på tricknivån dessa kontrakt spelas på, hittar man 8,7 stick i båda fallen (2-3 trick mao), vilket indikerar att de inte pressar motståndarna mer skickligt. Återstår en hypotes – bättre anpassning till zon-förhållanden, en teori jag inte undersökt…

I stället för att jag ska sitta här och spekulera hoppas jag Larsarna är generösa och berättar för oss andra här på bloggen, hemligheten bakom deras framgångar. Det är exceptionellt att på 300 brickor hitta framgången i den gren som kräver mest samträning – motspelet.
/Rickard

3 kommentarer till Trippeln klar–fyrling nästa!

  1. xlrocks skriver:

    Lars-Erik och jag har fått frågan vad vi har hemligheten är bakom våra framgångar.
    Här är mina synpunkter. Lars-Erik kommer med sina.

    ”Vi har inga hemligheter. Vi har båda spelat bridge i många år och har fått massor av rutin
    vilket gjort att vi bara behövde ca 300 brickor för att nå resultat. Det lär väl bli svårare nu.

    Här är min historia:
    Själv så började jag spela på rasterna i gymnasiet. Sedan följde ”lumpen” och där
    åkte kortleken fram så fort vi hade en ledig stund.
    Dittills så hade jag aldrig gått kurs men när jag började mitt första jobb på
    Kockums så blev jag ”värvad” till bridgeklubben där och gick deras kurs.
    Så småningom så hamnade jag i Bjärred och min närmsta granne PG Persson lockade med mig
    till BBK. Vi spelade ihop ett halvår sen hade han inte tid då han skulle börja läsa på högskola.
    På BBK var det ingen som kunde spela med mig (alla var upptagna) tills någon sa ”Spela med Ronny” en liten
    skolepåg som kom upp ibland för att titta på sin pappa Per-Elof Bengtsson.
    Han lärde mig massor och försåg mig med massor av bridgelitteratur . Så småningom flyttade han till
    Malmö och vårt partnerskap upphörde. Jag började spela med Arne N och därefter med Agneta T.
    De sista fyra åren så har det av olika anledningar inte blivit så mycket spel tills jag för ett halvår sedan
    fick telefon från Lars-Erik och började spela med honom.

    Att det gått så bra för Lars-Erik och mig beror på (min åsikt) är:

    1/Givmilda motståndare. Man kan aldrig vinna en kväll utan att få något gratis.

    2/Enkelt system som är lätt att följa. Det mesta blir rätt.

    3/Båda har vi stor bordsnärvaro. Vår rutin gör att vi för det mesta vet mycket om vad som händer vid bordet.

    4/Inget gnat. Vi diskuterar lugnt när något gått snett.

    Det har varit trevligt med all uppmärksamhet. Det blir bara svårt att hålla samma nivå.

    Till sist,
    några tips på trevliga bridgeböcker att ha på sängkanten (finns på Bridgeförlaget):
    Mollo ” Bridgefilosofi”
    Mollo ” Bridgepsykologi”
    Mina ex är försvunna.

    Tack för ordet
    Lars

    Gilla

  2. xlrocks skriver:

    Statistik är intressant och kan vara lärorikt.

    Du frågade efter “Hur gör de”?

    Vi har ju inte spelat så många brickor tillsammans men både Lars och jag har spelat i många år.

    Jag påminner mig just att det är 60 år sedan (puh vad tiden går) jag började på Pri-Bri i Malmö
    för min dåvarande chef spelade där. Grundsystemet var Culbertsson med honnörspoäng.
    Dagens poängsystem lärde jag mig i Bjärred på 70-talet och med Folke Björck som lärare.
    Vi bodde då i Malmö och Gunnel hade just avslutat en nybörjarkurs i Bjärred. Dit hade hon lockats
    av vår svägerska. Nu ville dom fortsätta här med en fortsättningskurs och då sa jag o min brorsa Bertil
    att vi hänger med och lär oss det nya poängsystemet.
    Sen trivdes vi så bra så vi fortsatte och t.o.m. flyttade hit från Malmö 1996
    Jag spelade med min brorsa och Gunnel med Åsa i ca 10 år. Därefter har jag spelat med Gunnel ca 30 år.

    När nu Gunnel ville göra en liten timeout frågade jag Lars och han tyckte att det lät intressant.
    Vi bestämde att spela enkelt och inte låta fantasin spela över. Vi håller oss till våra deklarerade
    konventioner och balanserar våra uppoffringar med hänsyn till zonförhållanden. Håller man sig till
    detta kommer man långt som synes.

    Ett allmänt råd skulle kanske vara att förkovra “kortläsningen”. Man lyckas då med fler maskar.

    För att vinna behöver man dessutom lite flyt. T.ex. nu i torsdags fick vi 3 toppar av 2 väl etablerade par
    p.gr. av att de uppoffrade sig i zonen som vi dubblade och att ett par bjöd ett bud som partnern misstolkade.

    Mvh
    Lars-Erik

    Gilla

  3. Anonym skriver:

    Tack Lars och Lars-Erik för era inlägg. Mycket trevlig läsning.
    Tack även till Rickard, som initierat det hela.
    Magnus

    Gilla

Kommentera

