Slam eller inte?

Bricka 11 denna kväll – en av de mer utslagsgivande:

image

Vår budgivning var 2Kl (ok? 18 hp + bra fördelning eller 13 MP…) – 3Ru (2Ru förnekar 8 hp 2NT? kunde varit ett alternativ – 3LF lovar 6-korts ibland måste man ljuga lite..) – 3Sp (5-korts+) – 4NT (vi har nog ingen trumf…) – 5kl (0/3 E han trodde jag godkände sp som trumf..) – 5NT ( jag trodde han hade minst 20 hp + mina 14 måste kolla om SS) – 6Kl (nähä – vi saknar 2 kungar) – 6NT. Jag funderade att direkt efter 2Kl lägga upp 6NT, men tänkte det kan finnas storslam så bäst att gå försiktigt fram. Var övertygad om att det var lägg… DD påstår ju dessutom detLer.. Vågade inte bjuda 4kl så jag valde 4NT då risken var uppenbar att partnern uppfattar detta som kontrollbud och godkännande av sp som trumf. Vårt budsystem är bristfälligt…

Jag(N) fick efter detta “äran” att spela hem det hela… Ö spelade ut sp4 – och jag funderade och funderade. 5sp+2hj+1ru+1kl = 9 stick från topp, hm,hm,hm… Tog första sticket på handen med spKn. Hur gör man sen för att få 12 stick?? Det finns – titta på vad DD säger NT 12 stick.

Efter mycket grunnande tror jag att jag hittade hur jag skulle spelat. Vid bordet utan öppna kort fick jag en betLedsen. Hittar du det?

Jag tyckte detta var en bricka där man verkligen behövde fundera… Öst tyckte jag sölat och “klyddat till det”, jag förstår det med hans handLer..

Vem har sagt att det är lätt att göra rätt?
/Rickard

PS. Det var fyra par som rodde hem 6NT och vi var två som misslyckades.. – Liten tröst. /DS

4 kommentarer till Slam eller inte?

  1. 8009hans skriver:

    Hej
    På din fråga tror jag att du inte gav bort 1 klöver stick
    Då vi inte har ett lika svårt budsystem bjöd vi enl följande
    1 sp – 2 ru(min 10 o utgpngskrav) 2 hj 3 NT sedan blev det
    4 NT och vi hamnade också i 6 NT. Kl 4 ut sedan var det bara
    att maska i ruter
    Hans

    Gilla

  2. Anonym skriver:

    Hej Hans o Rickard! Bra bricka som ni analyserade.Vi spelade också denna bricka mot Wibergs och vi satt emot 6nt.Nu tog vii en straff på dem.Jag tror att Kjell inte hade riktigt fokus på hur han skulle hantera den för hemgång,som alltid är hemma.Tråkigt att Du Rickard
    missade denna.Jag spelade ut ru 9 och det var nog vinstgivande för oss,för det gav motst.huvudbry.deras budgivning var lite märklig,eftersom MW öppnade med hj och bjöd spader sedan med 5/5 i hf.?budgivningen var.syd 1hj-nord 2 kl-2sp-4nt-5hj-5nt-6hj-6nt.
    kontraktet är alltid hemma om man klokt nog ger bort 1 kl.spel som Hans gjorde,för då har man alltid 5sp-2hj-2ru-3kl.Tänk vad lätt,men ändå så svårt! BD

    Gilla

  3. xlrocks skriver:

    Tydligtvis en ”lätt” bricka som jag klyddade till då..
    Nu är det väl ändå så att någon rutermask inte finns om V täcker med K, då blir det 1 bet.
    Hur ”ger” man bort ett tidigt klöversstick och sedan får 4 spel i den färgen?
    Det enda sättet som jag kan se att spela hem kontraktet utan hjälp är satsa på hj med spader ut. Detta då om man toppar den och sedan spelar hjkn så faller 10:an samtidigt som kungen tar sticket och vips har man 4 hjärterspel, dvs 5+4+2+1. Detta då D10 sitter delat och 10;an sitter på handen med tre kort. Är det kl ut funkar inte hj då det saknas ingångar till bordet för att utnyttja den färgen. I stället ska man då ge bort ett stick till Kl K åt V. När man sedan spelar spadern blir V skvisad och tvingas sätta sig så man antingen får ett extra i hj eller ru.Med hj och ru ut funkar det också att satsa på hj då bordets ingångar räcker.
    Lätt? Rätta mig om jag har fel…
    Rickard

    Gilla

  4. Anonym skriver:

    Hej Rickard! Ja det var inte lätt att hitta rätt spelform för hemgång.Men eftersom nord bjöd
    klöver efter 1 hj.är det ologiskt att spela ut kl.ru ut från mig,då kan han inte gå hem eftersom
    kl.kung finns hos min partner och ruter stopp o hj.stopp där min 10 3:e är positivt för straffen.
    Men det är klart chans finns för hemgång när spaderskivsen startar och man inte är på tårna i försvaret,så finns hemgångschansen.Här finns säkert många diskusssioner om och hur man spelar hem ett slamkontrakt.Får man ingen hjälp av motst.då skall man gissa och hur?
    Ja det är bridge i ett nötskal.Slutcitat Du har rätt i din redogörelse här ovan,men vad är troligast hur korten sitter för hemgång när man kör spaderskivsen.Inte lätt att hantera men f-n
    så intressant.Du har både rätt och fel.BD

    Gilla

Kommentera

