2015-10-15 Bricka 21 / Rolf

Bricka21

Som vanligt när man vinner har man haft mycket hjälp. Vi gjorde inga större fel under kvällen men skapade heller inga toppade brickor. Jag plockar ut denna giv mot Kurt & Kjell.

Det vi gjorde bra var att komma i rätt högfärgsutgång. Jag kommer ju dåligt ihåg budgivningar men jag tror det gick så här:

1kl – 1sp – p – 2kl (öppnings-styrka)  – p – 3hj – p – 4hj.

4hj är ett trick mer än 4sp. Så motståndarna sitter redan på en dålig bricka. Den blev inte bättre av att Kjell spelade ut ruter.

Fagerströms och vi fick ihop alla tretton sticken för delad topp. Endast ytterligare ett par, Esse och Thomas, hade hittat 4hj men de fick klöver ut.

5 kommentarer till 2015-10-15 Bricka 21 / Rolf

  1. Anonym skriver:

    Där ser man, hur det kan gå, när man inte spelar ut i p´s bjudna färg (:-
    Magnus

    Gilla

  2. Anonym skriver:

    Val av bricka?

    Trist bricka för mig. Vi hamnade i 4 spader som jag lyckades spela -1 på egen hand, utan provokationer. Usel spelplan där jag ju borde utnyttjat rutern. Enda ursäkten – det var sent och syret i lokalen började tryta, eller kanske jag inte spelar bättre än så…. Hade andra dumheter för mig också denna kväll när syret var bättre.

    Grattis förresten
    Rickard

    Gilla

  3. 8009hans skriver:

    Man kan konstatera attt vårt budsystem inte fungerar på dylika brickor.
    Budg 1 kl – 1 sp – p – 2 ru – p -3 sp – p – 3 NT. Vi fick trots detta 12 p men
    hade 2 ru varit krav till utgång hade det varit lättare att hitta hjärterna
    Hans.

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Har diskuterat med mina partners hur visa att man har 6-4,7-4,6-5- etc..
      Många föredrar att bjuda om sin långfärg. Jag har tidigare aldrig brytt mig om att bjuda om min långa färg om jag har en till vid sidan om, men nu tyckte jag att med 7-korts är det inte lönt att fråga partnern om hjärter..
      Så jag bjöd envåldigt min spader: 1kl-1sp-p-2ru-p-4sp borde det kanske varit men det var 1kl-4sp. Lärde i går kväll att jag ska göra som jag alltid gjort: Inte spärra med fyrkorts högfärg utan ta det lugnt och hinna med att bjuda min sidofärg. Man kan ju alltid avsluta med 4sp om hjärtern inte faller i smak när det är 7-4. Hur ska man bjuda 6-4? Hur gör alla ni andra?

      Gilla

  4. Anonym skriver:

    Jag (Öst) vill spela ett högfärgskontrakt. Har partnern minst fyrkorts hjärter med hjärter som trumf. Partnern måste få utrymme att visa eventuellt hjärterstöd. Bjuder han 2ru nöjer jag mig med 2hj eftersom det är stor risk för två direkttapp i klöver.

    Nu visade han öppningsstyrka med överbudet 2kl. Observera inte krav till utgång eftersom inklivet 1sp kan vara mer utspelsvisande än kontraktssökande. Det är viktigt att man visar vad man själv har – inte vad man tror att paret har.

    Då hoppade jag till 3hj eftersom partnern borde ha plats till en högfärgskung. Ett hopp till 4hj tycker jag visar en femkortsfärg och en ”svag” tvåfärgshand (annars direkt överbudet 2kl av mig ju). 3NT är normalt inget bra kontrakt med ruterrenons så jag bjuder 4sp då. Nu löste sig allt eftersom LG hade fyrkorts hjärter.
    /Rolf

    Gilla

Kommentera

