2015-10-08 Sitt inte och sov, Rolf

När nu Rickard tycks ha dykt upp på webbradarn får jag väl dra mitt strå till stacken och dra en “vinnargiv”. Varvid Rickard samtidigt förbättrade sin statistik. Rickard öppnade med 2sp och Tord fyllde på med 3sp.

Brickia6
Lars Göran tyckte 4hj i sista hand, ett kontrakt som faktiskt går hem. Rickard hade en bra spader och bjöd naturligtvis 4sp, ett kontrakt som faktiskt går hem. Jag med min hopplösa hand fortsatte sova. Nu ville inte partnern ge sig utan bjöd 5kl! Rickard passade och jag passade. Jag skall naturligtvis bjuda 5hj.

Tord fundera på nästa bud. Med dåliga försvarsvärden bjöd han till slut 5sp. Lugnet lägrade sig över bordet. Ingen ville bjuda mer och ingen ville ens dubbla. Så skulle jag spela ut! Kanske kunde jag få behålla hjT för att sedan se bordet? Nä, så väl var det inte. Klöver ut betar kontraktet och så borde jag ha valt. Lars Göran hade ju visat på utspel med budet 5kl – men Rickard blev i varje fall glad.

6 kommentarer till 2015-10-08 Sitt inte och sov, Rolf

  1. xlrocks skriver:

    En lite rättelse bara.
    Tord bjöd 2NT då hans näsa vädrade slam… (23 hp…) Hade jag klE är lillslammen given. Så hans plan var att i lugn och ro försöka undersöka detta. In klevade Lars-Göran med 4Hj…
    I övrigt stämde det, jag blev glad att de missade beten, men jag försökte dölja det🙂
    Spelföringen blev enkel. LG tog för HjE och tittade på bordets KlK, han gjorde den korrekta bedömningen skulle han få för KlE fick han ta för det direkt. Sen kom en klöver till vilket gjorde min uppgift enkel. Lars-Göran visste ju att spadern inte satt snett så därför brydde han sig inte. En hj hade tvingat mig att stjäla på bordet, med risk för att jag inte skulle komma in på bordet till rutern om den och spadern satt snett, risken för snedsitsar var ju uppenbar i denna giv. Som det nu var kunde jag få ut trumfen med två vändor, drog sedan 3 höga ruter och sakade hj från handen och resten var mina trumf. Om LG vänder med hjärter måste jag chansa på att den som har hållet i ruter också har sista spadern då jag behöver sista spadern som ingång till mina höga ruter.
    Det var snällt spelat🙂
    Rickard

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Tänkte fel där. Efter Rolfs utspel är ju allt enkelt, som vanligt ”klyddade” jag till det när jag spelade…

      Gilla

      • Anonym skriver:

        Jag tror t.o.m. att du inledningsvis tänkte på en annan bricka. 23HP hade ni inte ens tillsammans. Mitt fel – jag skulle angett bricka nr 6 / Rolf

        Gilla

      • xlrocks skriver:

        OK, det står Tord Persson 15 och Rickard Olsson 8, i min värld blir det 23.. Hur som den andra brickan (5) som vi spelade var inte mycket mindre våldsam.. LG öppnade 1NT och jag funderade en stund innan jag bjöd 2sp Rolf X och där bjöd Tord 3sp, men ni hittade ändå 4hj vilket retar mig i efterhand:) Vi kunde ju pressat på med 4sp..
        I vilket fall de två brickorna var en batalj mot dej och LG att minnas🙂
        OCH – Grattis till vinsten!
        Rickard

        Gilla

  2. Anonym skriver:

    OK Rickard, det står 15+8 men inte räknar jag Dx i hjärter som 2hp. Nu visade det ju sig att hjD var värdefull på grund av mitt dåliga utspel.
    OK Rickard att Tord nog bjöd 2NT men det anser jag vara fel av honom. Slam kan inte finnas så länge ni har vedertagna svaga tvåöppningar. Han borde bjudit 4sp direkt och därmed avfört eventuella klöverutspel (som ju renderat er en nolla). / Rolf

    Gilla

  3. Anonym skriver:

    Hej pojkar! kul att analyserna kommer tillbaka,som en frisk uppvärmning för hjärnan.Vill bara göra ett kort inlägg.Vi var ju i segerläge länge,men orken tog slut för någon av oss.Denna bricka 5 0 6 spelade vi också mot Mona o Birgitta,där vi fick kommandot från start i båda
    brickorna resultatet blev 91 o 82% till oss.Det var bara Per-Ingemar o Anita N. mot Mangus
    o Berny som de tog 99% på båda brickorna.Snacka om hantering av bud o spelföring,som
    kan leda till dessa siffror.Men detta är inget jag o PI skall förhäva oss på,att motståndarna
    inte får till bud o spelföring.GRATTIS TILL MINA LAGKAMRATER. BD

    Gilla

Kommentera

