Bricka 32 – inpetning

image

Med följande budgivning: p-1sp-p-2ru-p-2NT-p-3NT blev jag spelförare med 25hp i 3NT utan någon 5-kortsfärg. Inte ensam – 9 par av 12 hamnade där. Omöjligt kontrakt enligt DD, men med den envisa devisen dra för 5-korts högfärg är den ju helt plötsligt möjlig, jag fick sp5 utLer, kolla utspelen de som följde “boken” spelade hem kontraktet med spader-utspelet.
Så jag fick första stick på spD, tackar! 5 säkra i sikte, hmm.. 13-kvistare i hj och ru möjliga, mask i hj och ru, får se vad det blir. Hj kn som täcktes av damen, ok 3 eller 4 i hj? Blev 3 med V som hade fyra från början. I ru gick inte masken och ny sp i retur, så spE kom fram med tanken att sp sitter nog 52 så då gäller det att hålla Ö ute ur spelet nu. Med andra ord Ö får inte ha klE, då är det kört. Ö hade ju redan visat rätt många gubbar hittills så klE finns nog hos V. Centrala kortet är då klD, vem sitter på det? 9hp identifierade hos Ö och 5korts spader.. Stor risk att klD också sitter hos V var min bedömning… 8 stick hemma när rutern satt 33, och V borde ju bara ha kl kvar. Med andra ord dags att peta in V på hj för att säkra ett klöverstick om inte Ö har klE. Sagt och gjort, hj7 till hj9 och V kunde ta för sitt klE eller ge klK ett spel direkt. Det kom kl6 och kontraktet var hemma!!
Min första planerade inpetning var ett faktum, och den lyckades. Detta var kvällens höjdpunkt för mig. Belöning 67% det var två par som fick hem 3NT+1…
Rickard

5 kommentarer till Bricka 32 – inpetning

  1. Anonym skriver:

    Hej Rickard! Bra analys av din 3 sangare som gick hem.Den skall alltid bjudas även om sitsen inte är optimal 25 hp MEN! ingen 5 korts färg att leva på.DD har en uppfattning och resultatet ett annat.Med klöver ut går kontraktet ej hem,men att spela från dxx verkar ju inte
    vara ett bra recept.Din inpetning o analys hur korten kunde sitta stämde ju ganska bra.Ett
    safety spel är 2nt som DD angav,men i Bjärred finns inga sådana hinder från att bjuda utgångar som är riskabla o omöjliga.Jag måste berömma din analys Du tillämpade skickligt
    och det gör ju att den kicken kan vara vinstgivande för hela kvällen.Bra gjort Rickard(vi spelade inte denna brickan och vi möte ju inte Er heller,hade kanske inte hjälpt oss ändå.)
    Tack för din redogörelse,fler sådana från andra spelare vore ju intressant att få analysera.
    Med vänlig hälsning BD

    Gilla

  2. Anonym skriver:

    Trevligt med Din analys Rickard. Bra att Du inte överger bloggen.
    Till Bosse X, vill jag dock försvara DD, som alltid förutsätter optimalt motspel. Det är endast kl. och låg ru., som straffar kontraktet.
    Magnus

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Jag har alltid trott att bloggen kan ge BBK ett extra värde på olika sätt i den ”nya världen”. Den skulle bara bli så mycket mer intressant om fler vill bidra med synpunkter och idéer. Det är inte svårt, alla kan skriva ett email, skicka det till:

      seha333vefi@post.wordpress.com

      Vips – är det ett inlägg på vår blogg. Ja jag vet jag har sagt det förr:)

      Hans Svensson vet hur man gör, Han tillhör en av de som ”vågat och lyckats”. När han med Folke i torsdags vann efter att ha kämpat ett helt år utan viktoria, tror jag han under kvällen upplevde känslor alla gärna vill veta mer om. Så jag hoppas han antar utmaningen att bli först med ett ”äkta” vinnare-reportage.
      /Rickard

      Gilla

  3. Hans Svensson skriver:

    Bäste Herr Webbredaktör! Tack för de fina orden. Bridge är som golf. Det gäller att spela bra. Göra så få misstag som möjligt. Så upplevde jag torsdagskvällen. Äntligen, ”satt” spelet. Äntligen hade vi lite flyt, efter ett år, som varit lite tufft. Inte minst för undertecknad….men nuuuu Jag vet också att Folke håller med. Har inte någon speciell bricka att återberätta. Men, det blev en skön avslutning på vårterminen. GLAD SOMMAR!! Hans S.

    Gilla

  4. Anonym skriver:

    Spader hade spelföraren bjudit men ingen hade bjudit hjärter. Så hjärter dam i utspel. Det utspelet blev ju en tempofavör som gav nio enkla stick. ”Oturligt utspel” sa partnern efteråt som säkert hade hittat ruter nio ut. Han går in för att hitta utspel som inte ger favör. Och ibland är det ju rätt – men ack så tråkigt. / Rolf

    Gilla

Kommentera

