Slamfest…

Ibland kan “statistik-nissar” som jag inte hålla tillbaks…

Det var en tid sedan jag skrev ett inlägg på bloggen, så det kliade kanske lite i fingrarna också. Men KMII denna kväll var unik! Vi får minnas den som slammarnas kväll!

Enligt DD-analysen fanns inte mindre än 8 slammar på våra 40 brickor varav 3 storslammar! Det är som Hasse och Tage predikade, det osannolika händer ibland. Sanning <-> sannolikhet

Bricka

HP

Opt

Bjuden av

5

33

6Hj

3

Svårfångad? Tord och jag landade i 3klX med 3 bet, det fanns 4!! (Mitt fel annars hade vi toppat med 4 X bet)

6

28

6Ru

6

Lågfärgslam är alltid svårt i partävling. 6 par hittade den!! (Tord bjöd den och BosseD protesterade…)

8

20!!

6Kl

3

Offringen 6spX hittade ingen… 0157 förd. hos Syd är nyckeln till denna 20 poäng:s slam och att 3 par hittade den var ju en prestation värd att påpeka.
2 blev X:ade!!

15

35

7NT

0

9 par bjöd 6NT och 4 spelade +1.

19

27

7NT

0

Fanns SS i hj och ru också! 2 bjöd lillslam i hj och 3 i ru!

26

35

7Kl

0

5 bjöd 6NT och ett par bjöd 6Kl+1. Tord och jag tackade de högre makterna att fi inte bjöd slam… 1hj-3nt hörde vi!

27

31

6NT(V)

1

Paret som vågade missade. Jag ser bara 11 stick men  DD hittar 12 så det var ingen i praktiken bjudbar slam. 3 par spelade dock 3NT+3, dock med hjälp i utspelet.

33

30

6NT

(1)

Vi bjöd 1ru-1hj-2ru-3sp-3nt ostört!! Mitt 2ru borde kanske varit 3ru med facit i hand?? Mao för oss var ingen slam i sikte.. Ett par bjöd 6ru men missade.. 5 par spelade 3NT+3/4

image

Med lite strul kan man numera ladda Spaders pbn-filer direkt med den nya versionen av DoubleDummy-programmet.
Till vänster har jag läst in Bricka 33.  När jag räknar stick med öppna kort ser jag bara 11 stick. Varken hjärter eller spadermasken går. En 13-kvistare finns i spader men då måste man ge bort 2 spader stick.
Så jag fick ta DD till hjälp. En ÖT är möjlig med sp8 ut, vilket ingen valt.
Jag valde lite olika och det verkar som om man ger bort ett stick i spader eller hjärter så blir Ö skvisad. Om man bara drar ruterna kan man slutspela Ö med en inpetning i spader som tvingar fram en vända upp mot EKn. Detta klarade då 4 av paren… Eller var det felsak av ÖV?

Vore kul om någon som spelat given har en synpunkt….

Vi var med på fyra av dessa tillfällen, en gång som motspelare och tre gånger med korten..
Vore kul om nån annan har nån reflektion om denna unika kväll….  /Rickard

En kommentar till Slamfest…

  1. 8009hans skriver:

    Hej Rikard
    Vi var med på denna slamfest. Ett tag under kvällen trodde vi att vi var oslagbara, men tji fick vi det gick över. Lite kommentarer till våra slammar
    Br 5 Vi hittade inte 6 hj. Br 6 Spelade Kent hem 6 ruter Inga konstigheter
    Br 8 6 kl X Spelade Kent hem på egen hand både bjöd o spelade. Vi fick hjälp upp med att Stig o Leif bj 5 hj
    Br 15 Satt vi emot Br 19 6 hj+1 spelade vi emot Rolf o LG. Rolf försökte lura Kent med utspel ruter 2 då jag hade bjudit ruter. Kent var kall i detta läge och lade på ru 3
    Br 27 Mitt slamspel denna kväll var chanslös när Folke spelade ut liten ruter helt rätt
    Visst var det en annorlunda kväll men rolit
    Hans

    Gilla

Kommentera

