– = ? En gång är ingen gång..

imageMen igår hände det vid två tillfällen. Vi hade tagit fyra dubblade straff och när jag skulle verfiera stod det 4RuD = +730p. Jag protesterade och vi skojade lite om det för att avdramatisera, felet blev lätt avhjälpt. Vid ett senare tillfälle denna kväll hade våra motståndare spelat 3hj= och jag lämnade över till Öst som godkände, troligen utan att kontrollera så noga. När dosan meddelade att vi fick 89% blev inmatningen ifrågasatt….Tyvärr växlade dosan över medan vi pratade, så vi inte kunde bläddra tillbaka för att se vad som var registrerat. Diskussionen hann därmed bli mer känsloladdad… Vi spelade nästa bricka och vid bytet skedde sedan en korrektion med tävlingsledarens hjälp. Det stod 3hj-1, och jag förstod inte hur detta skett. Jag hann känna obehaget av tanken, “misstänkte de att jag fuskade”…

Jag tycker vi måste ha attityden att den som registrerar och den som godkänner har ett delat ansvar. Dvs den som godkänner en felaktig inknappning är lika skyldig som den som begått felaktigheten. Så kändes det inte för mig igår, egna hjärnspöken eller….

Hur kan då dettta ske? Jag är till 100% övertygad att sker det en felregistrering så rör det sig alltid om ett ofrivilligt misstag. Allt annat är ju absurt. Tittar man på tangentbordet på dosan ligger ‘-‘knappen precis ovanför ‘=’-knappen, vilket ju ökar chansen till misstag. Dessutom verkar det som att dosan gör vissa antaganden som gör att fel lättare kan glida igenom. skriver man =4 blir det =, vilket troligen var det som hände i vid första incidenten. Anger man – blir det med automatik –1, vilket måste varit det som skedde vid andra tillfället.

Det finns två sätt att ange hur man ska mata in resultatet, dels som vi gör nu =,+1,-1 etc., dels genom att ange antalet hemspelade stick, dvs 1,2,3..13. Mitt förslag är att vi ändrar till denna metod, vilket jag tror kommer att minska risken betydligt för felregistreringar. Vad tycker du?

Undrar
Rickard

5 kommentarer till – = ? En gång är ingen gång..

  1. Anonym skriver:

    Felregistrering sker 1 till 2 ggr per kväll. Inga större problem när det upptäckts innan spelkvällen är slut. Lite värre, vilket ibland sker, dagen efter.
    Självklart är det delat ansvar mellan N och Ö/V, att inknappningen är korrekt.
    Att ange antalet stick/trick i stället för +/- är kanske något att fundera över.
    Magnus

    Gilla

  2. xlrocks skriver:

    Det jag ville försöka beskriva var känslan man känner när det avslöjas att man matat in fel. När det sker direkt med verifikationen från Öst är det enkelt avklarat. När det blir ett ”case” känns det annorlunda. ”Du gjorde fel…” Det är möjligt jag är ”överkänslig”…
    För mig är det en situation jag gärna undviker hamna i igen. Det är inte principen ”tävlingen måste vara rätt räknad” som är det viktiga… Nä, det viktiga är att alla har kul och känner sig bekväma. /Rickard

    Gilla

  3. Anonym skriver:

    Hej Jag håller med Er båda 2. Jag tror inte någon knappar in medvetet fel för att vinna på det hela. Vad gäller antal stick 12,13, etc tror jag att det blir lika mycket fel då alla mer eller mindre på andra klubbar matar in som vi gör..
    Hans

    Gilla

  4. Anonym skriver:

    Lugn Rickard. INGEN tror att Du medvetet matar in fel.
    Magnus

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Nu är jag LUGN:)… Tror jag, åtminstone?
      När jag ”avslöjade” Nord vid det första tillfället, hann jag dock avläsa ett ansikte som till och med rodnade lite. När någon påstår du gjort fel i denna situaton tror jag många kan känna ett obehag. Även om ditt ”rationella jag” vet att du inte är misstänkt dyker i denna pinsamma situation upp signaler från ditt ”känslomässiga jag” och en obehaglig känsla upplevs. Men som jag tidigare sagt det kanske bara är mina ”hjärnspöken”, jag vet ju inte vad andra känner.
      /Rickard

      Gilla

Kommentera

