2014-10-16 Flyt igen – Rolf

Jag har kollat de 26 brickorna för att hitta en vi gjorde något speciellt bra på. Men icke. Å andra sidan fann jag bara enstaka misstag – några av mig, en av Bosse. Men inget att skriva om. Alltså fick vi en massa poäng av motståndarna.

image

Bricka 23 var typisk för kvällen. Motståndarna kom i det optimala kontraktet men gissade fel i spelföringen. Istället för en delad botten fick vi – helt oförskyllt – en ren topp.

Double Dummy tycker att 5kl är en bra offring (bara en bet) mot att Öst spelar 4hj (som går hem på korsstöld). Men DD sitter ju aldrig vid bordet och bjuder – och spelar dessutom med öppna kort.

Bengt öppnade således med 2sp – en Askerödare. Jörgen svarade med 3kl som talar om att han tror det är ett bättre kontrakt än 2sp. Bengt avslutar med tuffa 3NT.

Bosse spelar ut hjärter sex och jag tar för esset. Jaha, skall nu Bosse och jag spela mot bordet och hålla Bengt utanför? I så fall skall jag vända i ruter och hoppas vi tar tre stick i färgen. Det ser svårt ut med mina två ruterhackor. Jag vänder i hjärter och hoppas att Bosse har ett äkta klöverstopp.

Bengt får ju ta för hjK, tar ut spadertopparna MEN SLÅR INTE klövermasken. Och varför skulle han göra det? Det är mycket större chans att klövern sitter 2-1 eller 1-2 än att just Väst skulle ha just damtredje. Fyra zonbet slutade äventyret med.

2 kommentarer till 2014-10-16 Flyt igen – Rolf

  1. xlrocks skriver:

    Två inlägg – flytet är skälet att man vinner!
    Jag tror inte bara det är artighet från din sida. Jag tror man når bra placeringar i partävling om man minimerar sina ”missar” och låter motståndarna göra misstagen, i en del fall med list och provokation, men oftast klarar de av det utan ”hjälp”. Dvs att söka ”topparna” i partävling är en dålig strategi om man vill vinna…
    Är det rätt uppfattat?
    Undrar /Rickard

    Gilla

  2. Rolf skriver:

    Vet faktiskt inte Rickard. Saker bara händer. Ibland sitter man emot och ibland har man flyt. Att spela ”på säkerhet” leder ofta till passivitet. Att hugga på allt som rör sig leder till ”för höga kontrakt”. Jag tror man måste VÄRDERA sina bud bättre; kommer partnern att spela ut, vad kan partnern bjuda i nästa varv, försvårar mitt bud för motståndarna, visar jag min hand i onödan etc
    Jag tycker det är viktigt att ha hjälpt partnern med utspelet. Vilket innebär att ha bjudit en utspelsfärg trots att jag inte har HP, att inte ha bjudit en honnörstunn färg trots att jag har HP, att inte stötta partnerns inklivsfärg med knekttredje etc. Samtidigt skall man ju konkurrera om kontraktet. Svårt, kanske en balanseringsdubbling kan vara bättre.
    Att spela utgångar och slammar är ganska enkelt. Poängen skapas på delkontrakten. Ofta räknar jag för dåligt på vad motståndarna har hemma och kan tänkas spela för kontrakt. Det finns mycket att vinna på att ”lägga sig på bet” i ett delkontrakt istället för att ta en avlägsen chans till hemgång och få många bet bet.

    Gilla

Kommentera

