Spelföring…

Efter att ha vilat i nästan ett halvår, kliar det naturligtvis i fingrarna…

En seriös blogg är ett forum där man genom att utbyta tankar skapar förutsättningar för att utvecklas mentalt. Det var åtminstone idén bakom vår blogg. Man ger och man tar och med det gemensamma utväxlandet av tankar skapar man ny kunskap hos sig själv och hos andra.  Ett forum där vår klubb (BBK) växte och där vi gemensamt utvecklade våra ambitioner att behärska detta märkliga fenomen som kallas bridge.

Så fel man kan ha…  Detta är min sista ansträngning att få igång en livfull debatt…

Vi är alla spelförare 5-7 ggr per spelkväll. En tuff och utmanande roll. Själv har jag taskig statistik mot mina partners, så mentalt har jag brottats med – hur bli bättre? Måhända är jag ensam… Eller det finns nån mer som vill klara den rollen, lite bättre..

Efter bataljen budgivning, den viktigaste i sig landar man ju alltid i ett kontrakt…
OCH vad gör jag nu tänker jag när partnern lägger upp sina kort. Själv är jag noggrann med  planläggningen i detta läge, kanske för noggrann, då jag har svårt med anpassningen efterhand som ny information inflyter.

Jag tänker: Är vi rätt kontrakt? Var har andra landat? Hur ska vi få ut max av det uppkomna läget… Är det 3NT, då är det att räkna “säkra”. – Hur många fattas? Var kan jag hitta dem? Två möjliga maskar och 33 i klöver? I vilken ordning och varför? 2 av 3 möjliga måste infinna sig.. Sannolikhet för det? Det är ungefär så jag funkar…

Men jag vet också att de som begriper mer än jag har andra kalkyler… Ingen gjorde ett inkliv i budgivningen vilket innebär att….  Bordsnärvaron och det icke sagda… Hur greppar jag det?

image

Låt oss ta en i högen av alla dessa misslyckanden.. Det var förra vecka, bricka 15 mot klubbmästarna. Budgivningen gick ungefär: p-p-2Hj-X-p-3Ru-p-3NT.  Och S spelade ut hj10. DD säger det finns 11 stick och jag tog 8, nog finns det utrymme för förbättringarLer.

Finns dubbelhåll i hj, vilket jag ju i sig visste innan. Säkra: 1sp, 2hj, 2ru, 1kl = 6! Tre till behövs, vad har de andra lyckats med? 5 i ruter, eller åtminstone fyra borde finnas…

När jag tittar på denna bricka en vecka efter kan jag inte begripa hur jag kunde misslyckas?

Hur ska denna bricka spelas? Det är inte en fråga om att ge bästa svar… Och vem som är bäst och smartast. Om du har en idé kan du enkelt ge en kommentar. Om hela idén med att ge och ta är döfödd får du också gärna fälla en kommentar.

Har du själv en bricka där du vill ha tips om hur göra för att tänka rätt kan du enkelt formulera din fråga som ett email och skicka den till adressen: seha333vefi@post.wordpress.com. Då hamnar ditt mejl på vår blogg, och om du har tur finns det någon som vill ge dig ett tips. Och sen är det någon som är lika okunnig som du som vågar ställa en “dum” fråga…

Vad som händer då är att flera personer i klubben har blivit lite kunnigare… Så enkelt och utan prestige skulle det kunna fungera….

Men kanske är det så att ingen vill dela med sig av sin kunskap, vad vet jag?

/Rickard

PS. Stort grattis till Lars och Kerstin. Mest överlägsna har säkert Hans fog för… Tittar man på högsta %-satsen är det tredje högsta nånsin, om analysen från 2011-09-23 är rätt. /DS

2 kommentarer till Spelföring…

  1. Anonym skriver:

    Hej Rickard!
    Trevligt att bloggen är igång igen. Hoppas det håller i sig.
    Jag är kanske inte rätt man att kommentera, då vi satt NS på den brickan.
    Jag skulle dock kunna tänka mig följande spelplan.:
    Eftersom både sp & kl- masken går genom den farliga handen (nord), med tanke på öppningsbudet, räkna 2stick i sp, hj, och kl. 3/2 sits i ru ger 4st. (2/2 ger 1 bonus st). Börjar man med ru E då D faller, är det ju ofarligt att maska över S när man har hj-håll kvar. Det senare ingår nog normalt inte i den ursprungliga planen. Det var ju heller inte 2 övertrick frågan gällde.
    Magnus

    Gilla

  2. Anonym skriver:

    Hej pojkar! Trevligt att bloggen kan vakna till liv igen.Det är ju som vi sagt tid.ge tips o råd om
    spelade brickor och hur man agerar,då får man hjälp till att kanske bli en bättre spelare.På denna bricka Rickard var ditt fokus inte i balans.Som Magnus skrev har Du en utmärkt position,närNord har gått in med 2hj.och då är han ju märkt med de utstånde honnörerna i
    samtliga färger.Om Du nu stilla tänker vad har Nord?för kort?för att bjuda 2 hj.på din starka hand har han ganska säkert kdxxxx i hj. sp.kung-ev.ruter dam alt.kl.kung.Med den informationen som skett kan Du lugnt planera ditt spel med hj.10 ut och nu agerar Du bestämt för hemgång i+1/alt.2.när nu lyckligtvis ruter dam faller singel på ruter ess ojj?
    Här öppnas dörren för kontraktet.2 sp.spel-2 hj.spel-5 ruterspel-1/2 kl.spel om Du är fräck
    o spelar på kl.hos syd medan ruter är kvar ja då gör Du 5 trick.Men redan 4 trick ger dig förmodligen 75% på brickan.alt.50% med hemgång 9 spel.Kontentan av denna giv är,som jag ser det använd 5 korts färgen i första hand för att få tempovinst i kontraktet och då kan man finurligt räkna ut hur korten satt för att göra minst 1 övertrick.Bra skrivit Rickard om spelet som Du tappade ditt fokus på och så slutade det med katastrof.Det händer oss flesta
    spelare någon gång under spelkvällarna.Men planera ditt spel med motst.inkliv för att lyckas
    med ditt upppsåt att få en toppbricka.Jag har fått ett visdomsord från en rutinerad landslagspelare för länge sedan som lyder så här.Ta en funderare på spelstarten med den info Du fått och ge dig någon minut att planera spelet och skapa TEMPOVINST då är Du
    i hamn med kontraktet.Kloka ord från gammal erfaren landslagspelare som jag försöker
    själv att skapa en tempovinst.Hoppas denna tråd ger många synpunkter och tips för att bli en bättre bridgespelare som Du efterlyste.mvh BD

    Gilla

Kommentera

