2014-04-24 Än kan de gamle / Rolf

Det var ju tur för mig att jag inte talade om för Hans att det brukar gå bra första gången med en ny partner. Därför att båda håller sig på mattan. Ty nu vann Folke och Hans andra gången de spelade! Bara att buga. Samtidigt kom Anders och BosseD inte långt efter. Och Anders kan inte ens se budlådan! Men i spelet fungerar den gamle stormästaren. Och en eloge till BosseD som hade en hel del administration att bestyra. Att även Arne haft ett framgångsrikt år (med Mats) visar att bridge kan man hålla på med länge – något för oss nyblivna pensionärer att se fram emot🙂

Bara för att ni hängt med ända hit ger jag två brickor – på temat EXTREMFÄRGER. Vi har på Bosse Sjödahls inrådan infört att ”inhopp med 3kl visar minst fem kort i den högsta och den lägsta objudna färgen. Skälet är att det ofta blir på fyrläget och oftast på femläget som partnern skall bjuda och då är det en fördel att säkert veta 5-5-färgerna. Det vanligaste felet är att någon i paret glömmer det där med tvåfärgshand – men det gör man bara ett par gånger sedan sitter det.

imagePå bricka 12 öppnade Lars-Erik med 1sp och jag hoppade in med 3kl. Gunnel hann bjuda 3sp innan Lars Göran alerterade. Han upplyste om hjärter- och klöverfärger hos mig men Gunnel stod fast vid sitt bud. Lars Göran hoppade till 5kl. Jag har visserligen visat – i glad zon – en ganska svag hand (klart under öppning) men fick inga slamvibbar med min esslösa hand. Dessutom löste Lars-Erik det problemet genom att dubbla kontraktet. DDSolver säger att 5kl är bet med ruter ut, men hur skulle Gunnel kunna hitta det?

image

 
På bricka 24 öppnade Kurt med 1ru och återigen hoppade jag in med 3kl. Nu kom alerteringen från Lars Göran lite snabbare och på förfrågan uppgav han att jag hade hjärter och klöver. Jaha sa Kjell något förvånad och bjöd 3NT. Precis när partnern spelat ut hj9 upplyste jag de övriga om att partnerns förklaring var felaktig. Eftersom tävlings-ledaren precis hade avklarat ett fall och hans bord var styggt försenat struntade Kjell i det. Det blev två bet och en medelbricka. Hade partnern inte plötsligt blivit färgblind hade budgivningen gått 1ru – 3kl – 3hj – 4sp. DDsolver säger att 4sp är bet med spD ut men hur skulle Kurt kunna hitta det?

Två ganska likartade brickor där vi inte hade mycket nytta av budet 3kl för att visa extremfärgerna. Men nästa gång kanske …

Kommentera

