Vinnarbrickan – en ensam slam igen

image

Förra veckan visade Rolf som vinnarbricka en slam de var ensamma om.
Hans berättade att Daniel och Bengt i sista ronden “hittat” en 100% slam mot dem, det var bricka 21, den oslagbara!!
Så jag bad Daniel berätta hur detta gick till.

De fick bjuda ostört och Ö startade med 1nt, 2ru och 2hj vilket de flesta nog också bjudit. 3kl är svarshandens bud för utgångskrav, ganska bra idé. 3hj berättar om max och 3-stöd. Sedan följer kontrollbud, dvs minst andra kontroll (singel eller K). Ess-fråga 4nt med svaret 5ru (0/3 E) och så slutbud:  6hj!
Verkar ju hur enkelt som helst…
Syd undvek ÖT med kl6 som utspel (DD:s uppfattning) och därmed fanns inga problem med klövern. Planen blir att stjäla en spader på handen innan sista trumfen är dragen, misslyckas bara om sp sitter 6-2 och den som är kort har sista trumfen kvar, dvs nästan aldrig. Om trumfen sitter 41 blir det i princip omöjligt att gå hem. Så efter två ronder trumf, blir det två ronder spader med en avslutande stöld på handen. Via ru till syds E, med hj i vända var det hela sedan klart! Det finns alternativ till denna plan som kan ha bättre odds, mer om detta finns att läsa i Daniels text som finns som första kommentar. /Rickard

6 kommentarer till Vinnarbrickan – en ensam slam igen

  1. xlrocks skriver:

    Budgivningen gick ostört:
    1 NT – 2 ruter – 2 hjärter – 3 klöver – 3 hjärter – 3 spader – 4 klöver – 4 ruter – 4 spader – 4 NT – 5 ruter – 6 hjärter. Nedan förklarar jag buden och resonemanget bakom.

    1 NT (15-17).
    2 ruter. Överföring.
    2 hjärter. Relä, dock förnekat maxhand med 4-stöd i hjärter.
    3 klöver. Naturligt krav, kan vara på 3-kortsfärg.
    3 hj. Maximum med 3-stöd. Eftersom vi spelar 3 kl som utgångskrav bjuder vi 4 hj med min och 3-stöd och 3 hj med max och 3-stöd. Så Bengt vet nu att jag har 16-17 hp och 3-kortshjärter.
    3 spader. Första eller andrakontroll dvs renons, singel, ess, kung. Dock är det mindre troligt att Bengt har renonsspader eftersom han då kunnat bjuda 4 spader över 3 hj som är voidwood och frågar efter antal ess med spaderess exkluderat. Det som även talar för att Bengt inte har korthet i spader är att jag själv endast har 2-kortsspader och att motståndarna med 11-12 kort i färgen torde ha agerat i budgivningen.
    4 klöver. Kontroll, ess eller kung. Singel eller renons har jag förnekat genom att öppna med 1 NT.
    4 ruter. Första eller andrakontroll. I detta läge av budgivningen är det högst troligt att 4 ruter-budet visar kontroll i form av singel eller renons. Bengt har åtminstone 5 hjärter, 3 klöver, troligen spaderkung och några hackor i den färgen (utifrån resonemanget om 3-spaderbudet). Korthet i ruter verkar dessutom logiskt då jag själv har 4-kortsfärg. Budet är positivt för min hand då jag inte har mer än 1 HP i färgen. Om Bengt har korthet i ruter är det ju mindre bra om jag har många poäng i den färgen.
    4 spader. Kontroll, ess eller kung. Anledningen till att jag inte själv essfrågade var för att jag inte är ”kapten” efter 1 NT-öppningen. Jag vet förvisso en del om Bengts hand (5 hjärter, minst 3 klöver, kontroll i spader, kontroll i ruter) men jag har mindre koll på om vi ska spela 6 eller 7 hjärter. Detta är det bara Bengt som vet. Genom att essfråga och sedan lägga den i exempelvis 6 hjärter kan Bengt få svårt att bjuda storslam då han inte vet hur många ess jag har. Bengt däremot har ju betydligt bättre koll på min poäng-range då han vet att jag har exakt 16 eller 17 hp. Av denna anledning visade jag upp min spaderkontroll istället för att essfråga. Hade jag varit utan spaderkontroll hade jag kunnat bjuda en kontroll på 5-läget och Bengt essfrågat med budet 5 NT (konventionen kallas ”försenad essfråga”) alternativt lagt av i 5 hjärter.
    4 NT (essfråga med 5 nyckelkort)
    5 ruter. 3 eller 0 ess. Bengt vet att det måste röra sig om tre ess då jag annars inte hade kunnat bjuda kontroll i spader, detta eftersom han själv har spaderkung och därför vet att jag har esset efter budet 4 spader. Vidare hade det varit svårt att få ihop till en sangöppning utan att jag har essen.

    Detta var kvällens näst sista bricka och jag var rätt mosig i huvudet efter en lång dag på jobbet i Ängelholm och ett försenat tåg som nästan gjorde att jag missade kvällens spel. När utspelet klöver kom såg det bra ut då den färgen löstes automatiskt. Utspelet såg ut att vara från en singel alternativt från en fyrkortsfärg. Jag lade lågt från bordet och knekten dök upp hos MTH. När jag nu lade upp spelplanen såg jag att det lättaste sättet för att få ihop det 12:e sticket är att stjäla en spaderhacka. På så sätt får jag 5 hjärterspel, 4 klöverspel, 3 spaderspel (EK och stöld). Detta är dessutom ett relativt safe spelsätt då vi endast har 5 spader tillsammans och det därmed kan sitta exempelvis 5-3 eller 4-4 i försvaret i den färgen. 6-2 kan dock bli kämpligt då det kan bli en överstöld hos MTV. För att jag ska gå hem krävs i princip att trumfen sitter 3-2. Sitter det 4-1 i trumf kommer jag gå bet då ruter ess inte är möjligt att komma ifrån. Så jag inledde med två ronder trumf (ess och kung). På så sätt klarar jag mig om MTV har 2-kortsspader och 2-kortshjärter då han nu inte får en överstöld i spader. Därefter spelade jag spader till kungen, spader till esset och spader till stöld. Därefter ruter till ess och sedan fick jag hjärter i vända. Hade utspelshanden haft singelklöver och 3-kortshjärter hade jag med detta spelsätt gått bet om ruteress suttit på ”fel” hand. Jag hade också gått bet om utspelet varit från en 4-kortsfärg och MTH haft 3-kortshjärter. Då hade han fått en klöverstöld. Troligen är det bättre att spela på att utspelshanden har singel klöver och fler än 2 spader. Att spela spadern direkt är antagligen det bästa spelsättet då man därefter omedelbart kan dra 3 ronder trumf. Genom det spelsättet kvittar det vem som har ruterkung, vilket ger kontraktet en kraftig tilläggschans. Spelsättet jag valde var betydligt sämre då jag efter 2 ronder trumf följt av EK i spader och spader till stöld var tvungen att komma åt bordet för att trumfa ut. Jag kunde välja att transportera in mig till bordet med hjälp av klöverdam men sitter det då singelklöver kommer motståndarna få en stöld samt ruteress (=bet). Så enda rimliga sättet att nu komma åt bordet var att spela ruter och hoppas på att personen som hade ruteress hade korthet i klöver. Slarvigt men tursamt nog satt det för hemgång även med detta spelsätt!
    /Daniel Gustafsson

    Gilla

  2. Anonym skriver:

    Hej Daniel och tack för vinnarbrickan som spelades mot oss.
    Bra information om budgivning och spelföringen, Där har vi mycket att ta till oss.
    Jag har 1 fråga om vi skulle kunna störa Er budgivning t.ex me ett inhopp efter
    ditt 1 NT
    Hans

    Gilla

  3. xlrocks skriver:

    Orsaken att så många missar slammen i denna budgivning tror jag är avsaknaden av budet 3kl. Jag vet många gånger jag suttit med en hyfsad hand som svarshand efter en överföring. Som V hade jag räknat 13+17 dvs nära slam, men troligen inte. Det hade blivit 3NT med 5-korts och så får NT-öppnaren välja (3NT/4HF) och därmed hinner man inte med någon slamundersökning. Man vet ju fortfarande inget mer om NT-handens styrka.
    Så lite mer kring hur agera efter 1NT och överföring med en bra svarshand borde man kan lära sig… Det händer ju inte så ofta förstås.
    /Rickard

    Gilla

  4. Daniel Gustafsson skriver:

    Hej Hans!

    På aktuell bricka kan ett sangförsvar som kan visa upp 2-färgshänder vara användbart. Kent hade ju EDfemte i ruter och Dfjärde i spader och har man då ett sys som kan visa upp sådana händer bör man åtminstone i ozon agera med just denna hand. Vidare talar ju klöversingeln för att bud är rätt. Samtidigt lämnar man alltid viss information till motståndarna genom att agera. Vet man plötsligt att det i försvaret finns 5 ruter och 4 spader på en hand är det ju lätt att räkna ut hela fördelningen. Så det medför alltid en risk att spelföraren hittar en spelplan enbart pga inklivet.

    Sangförsvar som kan visa upp 2-färgshänder är mycket effektiva, Brozel och DONT är två exempel på sådana. Konventionerna finns att söka efter via Google alternativt på sajten Syskon. Mitt förslag till er är att pröva på lite olika sangförsvar och se vilket ni trivs bäst med. Själv spelar jag med ordinarie partner en modifierad version av TRASH mot stark sang och Nilslands mot svag sang. Man bör ha i åtanke att alla sangförsvar har sina för- och nackdelar. Ex. att ha dubbelt som en långfärg medför att det är svårt att straffdubbla 1 NT, vilket ibland kan vara helt rätt. Det gäller därför att vara överens hur svag en ev. dubbling kan vara mot sang, oavsett om den innefattar en 6-kortsfärg eller ej. Sätter man ett värde till ex. 12 HP kan ju svarshanden enkelt passa om han eller hon sitter med en balanserad hand och strax under öppning. Men om dubblingen enbart visar en 6-kortsfärg och få HP blir det svårare att ta sådana beslut för svarshanden. Det viktigaste i ett partnerskap är att man har snackat igenom sådana lägen, vilket jag tror många ej gjort.

    Angående Rickards kommentar tror jag det är vinnande att bjuda 3 kl istället för 3 NT efter fullföljd överföring. Detta då 4 hj kan vara ett kanonkontrakt på 5-2 om det visar sig att rutern är ”öppen”. Säg att ÖH hade haft EJNpunkt i hjärter och 4 hackor i ruter. Då hade 3 NT inte varit så kul kontrakt. Återigen lämnar man mer information till motståndarna genom budet 3 klöver men samtidigt får man oftast kontroll över om det är hjärter eller sang man ska spela.

    Vänligen,
    Daniel Gustafsson

    Gilla

    • Anonym skriver:

      Jag skulle vilja rekommendera Mel´s Rule of Eight när det gäller att avgöra om man skall kliva in mot en sangöppning:

      Mel’s Rule of Eight [1] – Take the total number of cards in your two longest suits and subtract the number of losers using the LTC method. If the answer is 2 or higher, bid something. If the answer is 1 or zero then pass. This will get you into the ball park of when to compete and when to pass based on top honors and distribution. Safety is an additional factor, not fully addressed by the Rule of Eight. A disaster looms when the suits you hold break badly. The counter to this is to have texture in the suits – packed with secondary honors and intermediates.

      Counting Losers
      AK765 missing the queen one loser
      KJ53 missing the ace and queen two losers
      Q84 missing the ace and king two losers
      6 missing the ace one loser

      total six losers

      mvh Bengt Emanuelsson

      Gilla

      • Daniel Gustafsson skriver:

        På aktuell bricka har man just 2 enligt ”lagen”, dvs 5 ruter + 4 spader = 9 kort. Totalt antal förlorare på handen torde vara 7, dvs 9-7=2. I zon mot ozon rekommenderar i varje fall jag att tänka ett varv till på denna bricka då det kan bli dyrt om fienden är vakna och väljer att straffdubbla. Räcker ju med två bet för att det ska vara bättre att straffdubbla än att spela en egen utgång. Det ser ut att bli 2-3 bet på just denna brickan om man kliver in och fienden straffdubblar. ÖV får ex. i ett spader-kontrakt på 2-läget troligen 2 hjärterspel, 2 ruterspel, 1 klöverspel, 3 spaderspel=3 bet, dvs 800. Någon gång kan det även gå -4.

        Mvh
        Daniel

        Gilla

Kommentera

