2014-03-06 Partnern har vaknat–våren är här? / Rolf

Jag har suttit och väntat på att Lars Göran skulle skicka någon bra bricka ty han har haft flera att välja bland. Men det har varit helt tyst – han befinner sig nog i chocktillstånd. Därför tar jag till en bricka mot favoritmotståndarna. 

image

Öst öppnar med en 1hj och jag svarar 2NT – en dubbeltydig Stenbergare. Nu bjuder Hans 3kl – ett bud som senare skulle visa sig avgörande. 

Lars Göran hoppar till 4hj. Han visar då en hand bättre än minimum (säg runt 16p) men utan första kontroll i sidofärger.

Jag har ju fina slamkort (= ess och kungar) där min enda dam sitter mellan ess och tia. Kan inte bli mycket bättre. Fast den där klöverkungen kan jag räkna bort. Om jag inte vill spela 6NT förstås. Men jag har lite svårt att räkna 12 spel då Hans inte kommer att spela ut klE.

Å andra sidan bör inte partnern ha några onödig hp i klöver och med mina fyra klöver kan han dessutom inte ha så många klöver. Han bör ha en sexa i hjärter (jag har bara visat trekortsstöd) och har i så fall 6 hårda(ru+sp) kort. Med en ruterstöld hänger nog slammen på en spadermask.

Sagt och gjort = 6hj. Men det var inte spadermask utan hjärtermask som krävdes. Bosse satt där och tryckte med sin damtredje men Lars Göran lyfte naturligtvis på hjärtess först.

Men grabbarna hämtade sig från rond tre och gled in på en andra plats Ler

4 kommentarer till 2014-03-06 Partnern har vaknat–våren är här? / Rolf

  1. xlrocks skriver:

    Kul att ni äntligen lyckades och toppat formen inför KM nästa vecka.
    Och att du avvek från ”gnället” och vågade visa på en mycket snyggt bjuden slam.
    Det enda jag inte förstod var att det var självklart att börja spela HjE, för mig hade det varit en gissning. Är det Nords inkliv som ökar sannolikheten till 100%? Det får du gärna förklara.
    /Rickard

    Gilla

    • Rolf skriver:

      Så är det Rickard. Sannolikheten att Bosse har Dxx är mycket högre än att Hans skulle ha Dxx i trumf plus sina 6-7 klöver. Inte 100%, men hög nog för att inleda uttrumfningen med hjE.

      Gilla

      • xlrocks skriver:

        Om 3kl betyder 6-färgs, så finns 7 okända kort hos N och 13 hos S. Dvs chansen att hjD finns hos N = 7/20 = 35% och alltså 65% hos S. Så måste det vara! /Rickard

        Gilla

  2. Rolf skriver:

    Nja Rickard, sannolikheten är mycket större än 65%. Det är inte hjD Lars Göran skall hitta – det är Dxx i hjärter. Det är alltså enbart fördelningen 3-0 resp 0-3 som är intressant för att han skall lyfta på rätt honnör. Och risken att Hans skall ha tre hjärter bredvid sin redovisade klöverlängd måste vara mycket liten. Dessutom skulle det medföra att Bosse satt tyst med metervara i ruter.

    Gilla

Kommentera

