2014-01-23 Alltså 5 i lågfärg ??? / Rolf

Hans Lundén har nu lärt sig rutinerna = vinnarna presenterar en giv från den framgångsrika övningimageen. Bricka 29, alla i zonen. Öst börjar med 1kl – (2sp) – D – (3sp). Vad bjuder man som Öst nu då?

Efteråt föreslog Mats / Arne DUBBELT men Hans menar att straffdubblingar börjar med 3sp. Förmodligen har Bosse också hört det ryktet så Hans bjöd för säkerhets skuld 4kl med sin ensidiga klöverhand. Korrekt resonerat när DD påstår att Syd spelar hem 3sp.

Jaha, det går ju inte att stanna i 4kl så Bosse höjde till 5kl. Det blev en bet och 88 % till klubbmästarna. Var alltså loppet helt kört?

Hans hade inte en tanke på att bjuda 3NT efter 3sp men spekulerar efteråt vad som hänt om han öppnat med 3NT. För att straffa trissingen krävs faktiskt ett rejält DD-utspel i form av ruK  – som inte ens Arne hade hittat.

Jag satt Öst som Hans men ansåg att handen var för stark för att öppna med 3NT (visar en genomgående lågfärg slut). Det är lätt hänt, med hjKx och singelspader, att paret missar 6kl. Så även jag öppnade med 1kl och även Leif Gunnarsson bjöd spader. Men vi kör med Stenberg (ner till 10hp) även på lågfärg så Lars Göran bjöd 2 NT. Han har således minst 9 hp i de andra färgerna varför jag klämde i med 3NT.  Nu tyckte Stig Leth att det var väldigt mycket sangande så han spelade ut en liten ruter. Det enda dödande utspelet! Värt 88% eftersom även vi fick en bet. Men vi föll i varje fall med flaggan i topp. 5kl alltså …

Sedan måste Hans&Bosse haft en helt annan resa än vi hade på resterande brickor Ler

7 kommentarer till 2014-01-23 Alltså 5 i lågfärg ??? / Rolf

  1. xlrocks skriver:

    Jag fick Östs hand i första brickan för kvällen, det händer så där varannan palmsöndag att en 3NT hand dyker upp… Men taggad som vanligt i början av kvällen. Jag tog tag i 3NT! Alla passade och Bosse H sa: ”Vad är det för öppningsbud?” Allan hittade inte ruK utan han provade spKn som jag täckte med kungen och fick mina nio stick…
    Sen dök det upp en sån till näve på bricka 5 nere i hörnan. Vi var då ensamma i zonen, så jag vek ned mig och startade med 1kl, det gick pass till V som kom in med X varpå jag provade 4Kl, men det var förstås alldeles för sent så de hittade sina 4Hj.. Denna gång fanns det nog minst 3 bet i 3NT, så enda chansen då hade varit att BosseD eller Wlodek hade glömt att dubbla. Hur stor är den chansen, nä 1kl var nog rätt där och då?? De missade ju definitivt slammen, men det hade ju många gjort.
    /Rickard
    Sen har det varit en del strul med givarna på Spader efter justeringen av slutresultatet. Givarna gick att rädda men Ruters DD-analys försvann. Ni får ursäkta detta. /DS

    Gilla

    • Anonym skriver:

      Hej Rickard! på bricka 5 som vi mötte Er på och vi spelade 4hj.+2 som 90% av de övriga gjort.Du var sugen på att öppna med 3nt med bytte till 1 klöver-pass-pass-X av Wlodeck,Du 4 klöver din spjuvert!-pass-pass-4 hj.pass runt.Du hade ju hoppats på X av mig,men då får du gå längre ut på landet!!!! Att Du hade sedan fräckheten att dubbla WT
      i 2 ruter med 3 straff 800 in det viste Du säkert inte själv om att utfallet skulle sluta så,när Din partner satt och vred sig ett par minuter på sina 10 poäng och till slut passade och Ni fick en topp med GUDS HJÄLP. GRATTIS ÄNDÅ! Jag tycker inte att min partner skall
      öppna med 1 nt på så taskiga fördelningar i korten även om han hade 14 poäng,1 ruter vore nog det rätta och då stänger Du butiken med dina 11 poäng och samma taskiga
      fördelning som WT.DICIPLIN VAR ORDET MINA HERRAR!!!!!!!!!!!!! Ha de BD

      Gilla

      • xlrocks skriver:

        Håller fullt med om att vi fick hjälp uppifrån där, men lite hjälpte nog ni till också. 2kl högfärgsfråga på 4hp tillhör ju inte precis regelboken…

        Gilla

  2. Anonym skriver:

    Hej Rickard! Ett slutcitat på vår dialog.Nä! Du har rätt 4 hp finns inte att HF-fråga i någon
    regelbok.Men influerad av min partners cirkusbjudningar får man en släng av bridge-snuva.
    (skämt åsido),min partner är en snäll o duktig spelare när han vill)hörseln är tyvärr inte så bra
    och det är ledsamt,för det blir ofta fel ibland,men för det mesta funkar vi ganska bra.BD

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Bosse!
      Bridge är inte bara regelbok, det vet jag numera, tack vare alla kloka ord på vår blogg.. Jag vet också vad ni kan åstadkomma…
      Men var så säker när Tord och jag är i hörnan är vi förberedda på ”dusten”. 😉
      Rickard

      Gilla

  3. Anonym skriver:

    Hej Rickard! i most bidd your welcome to ouers corner for a fight as you like.DE DU! BD

    Gilla

  4. Anonym skriver:

    Good morning Rickard! Thank you for invite to a fight in the corner in Bjärred.I will enjoy that
    meeting next week,but do not take any drugs Before the match.You and yours player Tord
    is very welcome in the corner,and you must trust on Gud if you will win this fight.BD

    Gilla

Kommentera

