Slamfeber

Övertaggad av förra veckans placering bjöd jag två LF-slammar som bara ett par var bjudit. Det började i tredje brickan vi spelade, där jag som Öst drev på så vi hamnade i 6ru-2 8%. Sen blev det 6kl+1 100% i sista brickan denna kväll, då var det nog mer revanschlusta, då det inte alls gått lika bra som förra veckan. För mycket känslor med andra ord, tur man har en förstående partner, och ren tur att äventyret slutade på 54% med andra ord.

image image
Kan minnas budgivningen lite fel, inte hundra på om N klev in. Min fråga här, vad bjuder Ö efter 2hj för att kräva till utg och visa intresse för slam, helst utan att passera 3NT?? 3sp med 4sp från V och vad sen? Här öppnade fi med 1hj och partnern klev in Böes 2NT. Hur ska man som N bjuda sen? Jag tyckte slammen var given med den anpassning i korsstöld som verkade finnas om vi bara hade ett ess till, så det blev 6kl utan tvekan.

Ena gången rätt andra gången helt fel?? Tacksam för tips… /Rickard

Vad tycker ni?

11 kommentarer till Slamfeber

  1. Anonym skriver:

    Hej Rickard! Jag vill gärna svara dig på de relaterade brickorna 3 o 26.Vi spelade nr.3 men ej 26. På bricka 3 heter kontraktet 4 sp.= alt.+1 om försvaret gör fel.6 ru med 1 ess + trumfess o dam efter kungen verkar lite magstarkt att bjuda även om man 26 Points och en solid spelstark spader o spegelhand i ruter.Budgivningen bör gå 1ru-1sp-2hj-4sp-pass runt även om det svider med 10 kort i ruter singel hj-singel klöver hos öst,men avsaknad av 2 ess
    gör att man ej skall essfråga.Betr.bricka 26 är 6 kl.mycket bra bjudet,men här kunde man varit lite djärvare och komma i 7 klöver som är otappligt när ruter kung sitter för mask och manhar massor av ingångar till bordet för att pressa ut kungen och när man sedan har renons hjärter kan fi inte stoppa kontraktet,men ingen hittade detta men många gjorde 13 spel.Tillsist så komm.jag ditt inlägg,är tacksam ifall Du vill svara på min komm.mvh BD

    Gilla

  2. xlrocks skriver:

    I bricka 3 är 4sp en bet med ruterstöld… Vi skulle naturligtvis stannat i 5ru, orsaken till 6ru var att Tord tyckte jag skulle få det lite besvärligare efter den budgivningen. 2hj är reverse för oss och lovar lite mer än V har, vill jag också nämna som ett litet försvar. 5ru och 4sp är lika fel båda, det roliga i kråksången är att 3nt är ostraffbart! I vårt budsystem saknas möjligheten att hitta detta. Det var 2 par som hittade rätt kontrakt.
    Om V ex.vis har ruE i stället för KD i hjärter är ju 6ru det rätta, dvs om det sitter lite ”normalt” är här ju slam liksom det var i bricka 26.
    Så en fråga är när ska man chansa när ska man fega, motståndarnas bud hade ju en del info att ge…
    Du undvek frågan hur man som partner agerar när man ser kanonanpassning på svitade händer och vill kräva till utgång och invitera till slam utan att bjuda utgången med pass från partnern….

    Gilla

    • Rolf skriver:

      Jag vågar ju knappt svara Rickard eftersom vi har ett så konstigt system.

      På bricka 26 innebär 2NT i lika zoner att vår Syd har visat 18mp (missing points). Nord kan därvid räkna av 10hp (klEK + spE) och kommer fram till 8mp. Vid 6mp skall han bjuda slam. Nu kan ju Syd alla ruterhonnörerna så att singelrutern inte är värd något men visst hade Nord bjudit ut. 1hj – 2NT – p – 6kl direkt tack vare mp-beräkningen. (Vi hade inte kunnat essfråga eftersom vi spelar omvänt).

      Till Rickard/Tord : Vad hade Tord svarat med ruK istf spK?

      Bricka 3 spelade vi i samma väderstreck. (Det är bara DD som hittar att beta 4sp med liten ruter efter hjE). 1ru – 1hj och nu kan jag bjuda 3hj för att visa ruterstöd och singelhjärter (Splinter). Men vem vill det med en gåendes spaderfärg? Såväl 1sp som 2sp är emellertid svaga bud – jag måste sputnikdubbla 1hj och visa minst 8 hp. Väst bjuder om sin ruter (1NT hade i vårt system visat minst 15hp). Hans hand är INTE värd 2hj vare
      sig om Nord bjudit in 1hj eller ej. Jag hade nu kunnat bjuda 2sp som krav men mina nerver hade gått åt innan partnern kommit fram till att det nog är krav. Så jag bestämde mig för att han inte hade två ess och hoppade till 4sp.

      Till Rickard/Tord : Om ni spelar med Sputnikdubbling så bör Öst SDa först och bjuda ny färg (spader) sen.

      Gilla

      • xlrocks skriver:

        Då Tord inte vet vad som är tilltänkt trumf finns det bara fyra äss. Men det finns risk för missförstånd helt klart.
        Hj10 ut och en vaken N med fantasi, kan väl få för sig att det är Lavintahl.. Men visst i de flesta fall vet väl inte N att V har femkorts ruter… Syd vet ju om att han är renons, men visst 5 har försökt med 10:an utan framgång..Kan ju vara singel också, dock troligen inte om spf lägger lågt… Teori, agree.
        Vi har fortfarande ny färg som kravbud, trots att vi har sputnink. Ska man inte ha det?
        /Rickard

        Gilla

  3. Anonym skriver:

    Hej Rickard igen! Ja Du skall få svar på din fråga.6 st.hade på bricka 3 bjudit rätt 4 sp=
    1 hade bjudit 3nt+1 och 4st.5/6 ruter med bet.Om man följer budgivningen som jag relaterade ovan har man talat om för partnern,att jag vill spela 4 spader punkt/slut.Att spela
    5/6 ruter med 2 ess borta+trumfdam borta som sitter efter ruter kung känns inte begåvat.
    Slamkonventioner på svitade händer måste innehålla kontrollbud och renonsvisning,annars
    spelar man pokerbridge och det är inte att rekommendera.Om Du menar bricka 26 där ni spelade 6 klöver+1 kan jag tänka mig följande budgivning:fi 1hj-ni 2NT böes-Du 3kl-Tord 4hj-
    5/5 i LF renons hj.Du essfrågar och får 2 ess ruter ess o kl.dam/trumfen.Nu är väl 7 klöver
    ståpäls när ruter kung sitter för mask,med massor av ingångar till bordet för att efter ett par trumfrundor plocka hem ruter kung=13 spel och en otapplig storslam som NI blir hyllade för.
    Till sist ett litet tips på vägen.Det finns spelare som är i slambrickor när man kanske bara har 10 spel,men trodde att partnern hade de eller de korten! Mitt svar här ovan gällande bricka 3
    tycker jag man skall bjuda kravbud fram till budrond 2 sedan stänger man butiken o bjuder slutbud 4 spader= och får 60% på brickan.Att fi skulle spela ut från ess-dam-x i ruter för stöld
    verkar för mig så ologiskt som det någonsin kan bli.Däremot om båda motst.bjuder ruter på
    vägen,ja då kan det falla sig naturligt att lägga ner ruter ess och vända för stöld och ge partnern2 spel + 2 egna spel = 1 straff.Hoppas Du har fått kött på benen med min redovisning,som jag tycker skall tillämpas.mvh BD

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Hur vet man rutersitsen när man bjuder Bosse? 4 spader med den näven kan ju vara en missad slam. Behövs ju bara ruE i stället för de värdelösa hjärterhonnörerna. Med 55 i ruter och en egen genomgående färg genererar ju ruter som trumf troligen minst 2 extra stick… 6 stick i spader blir det ju oberoende av om den är trumf eller ej… Problemet är vad jag ska bjuda i stället för 4kl. Är mina tankar om magnifik anpassning så fel. Partnern har lovat 16+ och 54 i ru/hj dvs max 4 kort i de svart färgerna. Vi har en 10-korts trumf, chansen för att både ED saknas och dessutom sitter fel är ju mycket liten, 5%? Problemet är ju att vi saknar två E. Att det inte finns två E på en näve med 16hp är ju rätt sällsynt, så jag tycker 4NT är bättre och då partnern inte vet vad som är trumf, får man passa på 5ru eller bjuda slammen på 5hj. Att som du säger undvika slammen då ruterhonnörerna sitter fel begriper jag inte hur man får reda på…
      Jag tycker du gör samma fel i ditt resonemang på nästa bricka, hur vet jag att masken i ru lyckas??? Vi fick 100% på lillslammen, det räckte🙂

      Gilla

  4. Rolf skriver:

    Jag tycker att Väst skall bjuda 1NT efter 1ru – (1hj) – 1sp – (pass) -. Då inser Öst att det finns onödiga hjärterhonnörer hos Väst. Dessutom är sangbud allmänt slamdödande – budet 2hj från Väst förstår jag inte.

    Det är ett konstigt system ni har med flera positiva bud men få negativa bud efter 1ru – (1hj). 2sp är spärrande men då måste man ha en sexa. Vad är skillnaden på SD, 1sp och 1NT? Hos oss visar 1NT runt 9hp och en jämn hand (ingen fyra i sp, något håll i inklivsfärgen). SD (negativ dubbling) visar en annan hand och minst 8 hp.

    Således kan svarshanden bjuda en egen färg på lägsta nivå som okrav. Han kan visa ”kungfjärde” på enläge medan han på tvåläget måste ha en hyfsad femma. Jag har flera gånger fått spela 2xx då det blivit pass runt. Partnern vet ju ganska väl min hand (<8hp, högst dubbel i öppningsfärgen).

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Jag tror N bjöd X! Vi är dock eniga att 2Hj inte var Tords bästa bud denna kväll… Allt spårade ur!
      Sen har jag så småningom börjat inse fördelen med att ha SpD som enda kravbud efter inkliv. Det är möjligt vi ska anamma det.. Det blir mycket att tänka om, men det kan nog vara värt det. /Rickard

      Gilla

  5. Anonym skriver:

    Hej Rickard! Ja, jag måste nog korrigera ditt resonemang här ovan.Du vet inget om rutersitsen det är riktigt,men att Du fattas 2 ess det får Du ju svar på.Det finns inte poäng och
    rätt fördelningen att vara i 6 ru.Som Rolf noterade 4 spader och sedan locket på.Betr. bricka
    26 så är 6 klöver alltid hemma.MEN ÄVEN 7 KLÖVER ÄR HEMMA!!!!!!!!!!!!!!!!! Du vet ej att masken i ruter lyckas,men varför inte hoppas på att den gör det.Det är ju partävling vi spelar
    och jag redogjorde tid.man måste våga för att vinna.I fyrmanna stannar man nog i 6 klöver.
    Mitt resonemang är inte fel som Du betonade här ovan.Ett tips kolla gärna mer med Rolf,så tror jag nog att Du förstår vad vi tänker o menar,när vi ger kommentarer om brickor.Vi vill ju
    bara bidraga med tips om möjligheterna.Sedan kan ju Du som är ett heltidsproffs på data
    med statistik och hypoteser ha en annan uppfattning,med all rätt.Men lyssna gärna till spelare med god erfarenhet som kanske ger dig ett bra svar om hur man kan eller borde agerat.Vi är till för att göra bridgen mer förståelig kolleger emellan.mvh din vän BD

    Gilla

  6. Anonym skriver:

    Hej min vän xl-rocks! Jomenvisst Rickard,det är bara bra att få bränsle i debatten som gör att
    den utmynnar i något positivt.Att Du uppskattar våra kommentarer det känner vi väl till och det är bra att vi vågar sticka fram hakan o få en bra debatt,även om vi inte alltid är helt överrens.Så skicka Du lite krut i debatten så lär vi oss alla någonting,förhoppningsvis.
    slut på citat ang.dessa brickor o nya friska fläktar. Med vänlig hälsning BD (den omöjlige)

    Gilla

Kommentera

