2014-01-09 Tankar utanför boxen / Rolf

Jag får inte själv anledning till att införa en vinnarbricka utan måste lite till firma Sjödahl & Lundén. Vilket fungerar såtillvida att de inte klämmer fram någon intressant giv på eget bevåg.

image

Så jag tar bricka 24 som spelades vid vårt bord. Lars Göran inleder budgivningen som Nord: 1kl – 1ru – 2kl – 2hj. Det stigande budet 2hj från mig slungar upp oss på treläget utan att trumffärg är bestämd och visar att Syd också har en hand med minst öppningsstyrka (vi har visat runt 25hp tillsammans).

Nord bjuder nu 2NT vilket borde visa fördelningen 3-3-2-5 utan mervärden. Det finns ingenting så slamdödande som dessa sangbud. Nord bjöd INTE 2sp = fjärde färg som visat en gnutta intresse för något annat än närmsta utgång. Alltså avslutar jag något motvilligt budgivningen med 3NT.

Jag funderade på 3kl som visat singelspader och varit en mild invit till 6kl. Men har Nord inget tryggat spaderhåll kan han bjuda förbi 3NT. Han bjuder så. 3kl istället för 2NT hade visat en klöversexa och då hade jag bjudit 3sp. Om Nord nu bjuder 3NT får han spela det – annars 6kl. 5kl finns inte i partävling.

Nu över till vinnarna som suttit och lyssnat till 1kl – 1ru – 2kl – 2hj – 2NT – 3NT. Hans spelar ut sp4 som Bosse tar med spK och returnerar sp3. Hans blir stor på spD. Nu försjunker Öst i tankar medan vi andra undrar om han plötsligt fick slut på spaderna. Till allas förvåning kommer efterhand hj5.

Hans utgick ifrån att Bosse har hjK och har räknat LGs stick = 1sp + nu2hj + 5kl + 1ru = 9 = hemgång. Spadervända ger LG 8 stick och TVINGAR HONOM att maska i ruter. Varefter han tar resten = 5 trick. Om Bosse får för hjK så stannar kontraktet i en övertrick. Precis så hände det = medel.

Nu fanns det en hake i resonemanget. Lars Göran hade dolt en klöver i budgivningen och hade alltså 9 stick UTAN rutermask. Vi får aldrig veta om han maskat eller ej. Lars Göran kunde dessutom ha frågat sig varför Hans vände i hjärter och inte i spader. Och kunde ha kommit fram till att Hans såg att ruterna på bordet gick igenom. Och därför tagit för hjE och maskat i ruter. Det hade varit tufft spelat!

Heder åt Hans att han tänkte framåt. Sådant skapar tydligen vinnnare.

3 kommentarer till 2014-01-09 Tankar utanför boxen / Rolf

  1. Anonym skriver:

    God morgon Rolf! intressant bricka 24 som vi naturligtvis ej fick spela,strunt samma.Nu till bricka 24 som Du redovisade här ovan.Jag tycker att på dina 2 hj.finns intresse att gå vidare,
    inte i 3 sang men troligen 6 klöver med mask i ruter o hemgång som 2 spelat.Nu kan ju 3sang springa hem +3 om fi missköter sitt försvarspel vilket några hade gjort.Rätt kontrakt som jag ser det är 6 klöver och LG skall bjuda krav för att hjälpa dig till slammen,ex.vis spader och när ruter masken går är ju 6 klöver hemma.Du har ju fina kort 16hp o ess-10-x
    i LG:s 6 korts färg,så den slammen sopar ni hem.Sedan vill jag gärna att DU ger mig svar
    på Rickards o Tords bricka,som var relaterad tid.vore intressant och höra om Du o jag har
    samma synsätt på just denna.mvh BD

    Gilla

    • Anonym skriver:

      I modern std visar 2kl en sexa. Har jag 5332 svarar man 1nt. Annars har jag en fyrkorts färg att bjuda. Med andra ord klöver måste vara på sex kort… /Rickard

      Gilla

      • Rolf skriver:

        Vi spelar inte MS utan Acol med svag sang där återbudet visar 15-17hp. Dumt av mig att ge budgivningen eftersom det var Hans’ hjärtervända jag ville visa på – inte att vi troligen missade 6kl eftersom min partner ”bjuder som MS”.

        Gilla

Kommentera

