En säker dubbling…

X innebär ju oftast en viss chanstagning…Om Fi bjudit 7NT och man har ett ess som utspelare är chansningen dock minimal. Det händer inte ofta, men igår hände det på bricka 10 för mig.

imageJag och Tord satt ju mest och lyssnade på NS när de lade upp sina lappar.. Det kan ha gått 1kl .. 2sp i stället… Jag sov mest. 5nt reagerade jag på, N tror de har alla essen?? Och när 7NT kom upp funderade jag(Ö) mindre en tiondels sekund innan jag fick tag på den röda lappen…
Mot just detta par där fortfarande 1ruD-2 0% från jubileet finns i “färskt” minne.
Så glad i hågen lade jag upp mitt ess och fick höra fis åsikter verbalt om överenskommen trumf och de “fem essen”. Vill på inget sätt påstå att dessa herrar är oeniga ofta. Men visst njöt jag inombords…Så jag missade Tords högmarkering, ru4. I stället glodde jag bara på mina egna kort och funderade på om min klD kunde maskas ut mot S.. Så jag spelade sp10, safe efter att ha säkrat “min” straff. Att vi missade 5 dubblade betar var ju en katastrof om vi spelat 4-manna… Nu var det partävling så fick fick ensamtopp ändå.
Så vad blir lärdomen av detta? Lita mer på partnerns markering än värdet av dina egna kort? Eller blir det, bjud inte slam om du saknar EK i en färg. Eller? Det var fem par som tog en bet mot 6hj, de var inte skickligare än jag? Vi missade 5 dubblade betar, men fick ändå ensamtopp. Är bridge ett “rättvist” spel?
Undrar Rickard

6 kommentarer till En säker dubbling…

  1. Anonym skriver:

    Hej Rickard! grattis till 2:a platsen efter korrigeringarna,det var en klurig afton överlag,med kort som många bjöd för mycket på och svingade brickor och blev för järva,det drabbade många erfarna spelare som fick bita i det sura äpplet.Nu till din relaterade bricka 10.Fick Du
    inte en bra markering av Tord?som Du skrev hade ni 6 bet och ändå bara 1X som straff och en ren topp trots ditt hjärnsläpp!!!!!!!!!!!!!! ibland skall man ha det flytet och tur var att ni ändå
    fick max på brickan.Att Jörgen-Bengt kom i 7NT var väl väldans optimistiskt på gränsen till att vara utan kontrollfunktioner.Vi mötte Lars P.-Göran L. och budgivningen gick så här.
    syd 1sp-pass-2hj-pass-3kl-pass-4NT-pass-5ru-X-5hj-pass runt och medel på brickan.En snygg budgivning av våra motst.men trots det bara medel,därför flera spelade 6hj.+1-4hj+7
    med mm.Bridge rättvist spel? ja ibland kan man ju undra,men just denna bricka och även andra brickor så handlar det om att ha diciplin med sina system och alltid lita på partnern och sällan på motst.Att Du missade 6 bet på bricka 10 saknade betydelse eftersom motst.
    kom i ett totalt katastrof kontrakt utan kontroll i budgivningen(kan ju hända flera spelare även
    jag själv)Jag förstår att om det nu var Jörgen som bjöd 7NT då han hade själv 10 spel och
    partnern hade 3 spel,men man skall vara i 6hj.i så fall och hoppas på att ruter ej kommer ut,då gör man 13 spel.Då måste man efter 3kl av partnern slaminvintera med 5 hj.och hoppa
    över essfråga,för då är man till råttorna.En mycket lärorik bricka Du relaterade,den bör skapa lite eftertanke om budgivning med sådana våldsamma kort på Nord/syd. BD

    Gilla

  2. Anonym skriver:

    Hej igen! bara ett tillägg till ovan relaterat spel. Orsaken i denna bricka med syds 6 ru som absolut ej finns på agendan,skapade förmodligen 7 NT av Nord som litade på att Syd hade
    ruter Ess vilket var fel här.Trist för Nord som hade en sådan pråm 8 spel i HJ-2 i spader=10
    spel plus syds 3?som inte var mer än 2 spel i köver.Det svider i hjärtat o psyket när sådant inträffar,men man måste glömma o gå vidare.BD

    Gilla

    • Tord skriver:

      Hej
      Brickan är svårbjuden.Vi spelar med kontrollbud och enligt den litteratur jag läst under julen är Blackwood fel att använda vid 3korts händer och svitade brickor.Att ni ej kom i slam berodde kanske på att det utspelsdubbades det som oftast är rätt är inte alltid rätt
      Det är ej heller lätt att kontrollbjuda vi spelar med kontroll underifrån.Har någon ett
      bra förslag?
      Undrar Tord

      Gilla

      • Rolf skriver:

        Syd har en spelstark hand och varför låta en så bra klöver försvinna i den kommande budgivningen. Nog har Syd råd att bjuda spader två gånger? Vi hade inlett med 1kl – 2hj – 2sp – 3hj – 3sp och därmed har paret i stort redovisat sina fördelningar. Nord vill naturligtvis spela ett hjärterkontrakt – men på vilken nivå?
        Nord antar att det blir ruter ut (objuden färg). Har Syd bara ett ess är 6hj inte alls ett givet kontrakt (även om han har ruK). Men har han två ess (han bör ju ha spD) är 7hj ”hälle”. Och mycket talar för att Syd har två ess på sin öppning.

        Således – 4NT – svar bara ett ess – 5hj. Ofta är EKpunkt en överskattad tillgång eftersom förbindelserna försvåras.

        Gilla

      • Anonym skriver:

        Hej Tord! bricka 10 var en intressant bricka för många spelare.Det var inte vi som spelade
        denna utan det var Lars P-Göran L som hamnade i rätt kontrakt,efter essfråga kom svaret 5ru 1-ess och då X min partner och klok som han är stannade Lars P. i 5 hj.med
        hemgång ett klokt o bra beslut(och inte girigt som flera andra)Betr.din fråga om kontrollbud på denna bricka.så fanns det ingen anledning för deras motst.att fråga på ess
        och sedan fortsätta när man saknar 1 ess och då kontrollbjuda 6 ru,ja då är man vid
        skampålen.Rolf Borg skrev här nedan om brickan och jag tycker han har rätt.Det är bättre
        att öppna med 1kl-1hj-1sp-3hj-4kl-6hj,då slipper man kanske ruter ut och så springer man hem i 13 spel,dock har man taskigt med förbindelser mellan händerna,så 6 hj.är ett
        hyggligt alt.och får man ruter ut,då får man blunda o svälja förtreten.Så svaret Tord på din
        fråga om kontrollbud är det ej aktuellt på denna bricka och det gäller i princip alltid när det
        förekommer svingsitsar,där kontrollbuden ENDAST KAN ANVÄNDAS VID RENONSER!!!
        Jag vill gärna berätta om en sådan svingbricka som förekom i Torsten Å.match itorsdags
        mot sekvens st-p Arne Dahlberg.Torsten o Ulf hamnade i 6 hj.som Arne Dubblade och som Torsten spelade hem,trots att Arne hade 3 ess,men där Torsten/ulf hade renons i
        varsin färg.Så dj-gt kan det sitta och jag förstår Arne att han straffdubblar med 3 ess och vad han se fick se ,ja det var inte roligt.f.ö. vann Torsten/ulf matchen med 23-7. BD

        Gilla

  3. Anonym skriver:

    Hej Rolf! ja man kan ju bara beklaga att vi fick 2 nollor mot Er men ändå gratulera Er.Nu till
    din redogörelse om bricka 10.Jag håller med dig att det är bättre att syd öppnar med 6 korts-
    klöver och då blir budgivningen troligen så här 1kl-1hj-1sp-3hj-4kl-6hj att bjuda om spaderna
    hos syd tycker inte jag är ett bra alternativ när nord redovisar en stark hjärter 7-8 korts färg
    och bra spelhand med hjärter som trumf.Spaderna hos syd är alldelse för dålig att bjuda om
    men som Du förespråkade,där är vi nog inte helt överrens och det kan man ju inte vara alla
    gånger.Men för det mesta är väl vi ofta ganska överrens om buden i bridgen.svara gärna
    här vad Du tycker om mina svar till Tord och Dig.BD

    Gilla

Kommentera

