20-20 och långa färger

Bricka 11 var en magisk bricka denna kväll, allt kunde hända… På protokollet fanns allt mellan 3SXÖV-2 till 4SXNS-3, när “optimalt” var 7RXN-3!! Vilket ingen varken spelat eller bjudit!

image
Vid vår bord gick bataljen:

image

Dvs ingen blygsel, men med 5 feta trumf mot 4sp tog jag ju upp det röda kortet. Enligt DD-Solver finns tre bet med utspel hjE eller kl… Min tanke var får jag för hjE så är det nu, men så var det inte utan jag fick gilla läget, hjK på bordet var godspelad…Sen hände mycket som jag inte minns, det var stölder hit och dit… Jag trodde spf:s trumf var slut, men han hade en till när jag trodde alla våra hj var stora. Hur som bataljen slutade –3 och delad topp för oss. 4sp från Syd var modigt, men inte rätt denna gång.
Så säker som Ö med X-kortet har jag sällan varit.. Det var ändå fel när vi har 6hj hemma…
/Rickard

5 kommentarer till 20-20 och långa färger

  1. Rolf skriver:

    Ganska underlig bricka. Ingen nämnde ruter vid ert bord och ingen nämnde hjärter vid vårt bord. Öst (jag och ”Tord”) kom ju bort när Nord öppnade med 1sp. Syd bjöd inte 1NT av någon anledning utan 2kl. Min partner travade gröna lappar som vanligt. Nord återkom med 2ru. Nu funderade jag på att upplysningdubbla och därmed visa högfärgerna. Men var tar vi vägen om partnern inte har en halv meter hjärter? Vi mötte de notoriska straffdubblarna Mats & Arne (det lägst handikappade paret av alla låghandikappare vi mötte). Så jag bestämde mig för att invänta vidare budgivning. Syd bjöd nu 2NT och Nord 3ru. Nu var det för sent att agera. Jag kunde bara hoppas att Syd skulle bjuda 3NT så jag kunde DUBBLA OCH FÅ TRÄKARLENS FÖRST BJUDNA FÄRG UT – det vore väl smaskens? Nä, Syd bjöd istället 4ru som Nord höjde till 5ru.

    Snopet fick jag återigen passa. Vi lyckades ta en odubblad bet och ro hem hela 17%.

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Det är Tords(V) 2hj på 6hp som räddade tillställningen för oss. N tyckte sig inte ha styrka för 3ru så det blev 2sp… Och jag(Ö) kunde konfident hoppa till 4hj och skapa problem för S. De hade ingen aning om att de hade en 10-korts hyfsat solid ruter…
      Bra med en partner som avviker från gröna lappar, vid exakt rätt tillfälle…
      I sig en helt sjuk bricka, men sånt händer också. Marginalerna är mikroskopiska och inget budgivningssystem ger stöd i dessa lägen.
      Det är med andra ord ”flytet” som gäller🙂

      Gilla

  2. Anonym skriver:

    Hej Boy`s! Kul bricka nr.11 med 6 olika resultat.Här skall man möta par som känner sig lite obekväma med bud inkliv m.m.Vi mötte damerna Olsson på brickorna 11 o 12 och fick ihop
    37-11.Men nu till bricka 11.syd öppnade med 1 sp-Öst/BD X-nord 1nt-Väst Wlodeck sparade
    inte på krutet han bjöd 3hj.(han visste att jag hade minst 4hj.-syd bjöd nu inte sitt fina ruterpaket,utan bjöd 3spader-jag X-pass-WT 4 hj.pass runt och 17-7 i protokollet.Jag morrade på min partner varför han inte passade på min straffdubbling och 3straff dubbelt och 22 poäng.Det fanns 3 förståndiga par som hade modet att bjuda 5 o 6 ruter med 1 straff
    och 20 poäng in, det är feeling med 6/6 fördelning singel o renons.Varför har övriga spelare
    så svårt att bjuda på starka fördelningshänder i Bjärred?Var lite modiga kamrater!Flytet här
    Rickard bestod i att min partner bjöd 3 hj och när sedan syd bjöd 3 spader var det inte så svårt att bjuda 4 hj.pass runt.Till sist ”flytet” som nämns här flera gånger består i att bjuda på
    fördelningshänder och agera direkt på öppningsbuden,det ger tempovinst oavsett vad det hela slutar med. BD

    Gilla

  3. Anonym skriver:

    Hej igen Boy`s! Jag måste få erkänna en spelföring jag hanterade,så illa att man skäms som bridgespelare ,när all fokus försvinner i spelföringen till den milda grad att man får 2 straff,när 3 nt kontraktet är hemma med 1-2 övertrick,OFÖRLÅTLIGT av en hyfsad spelare.
    Att sedan parbrickan inte blev bättre,när vi bjöd 6 klöver som är lägg och då Motst.spärrar med 3 ruter och min partner bjuder X-fi bjuder 4 ruter och jag 6 klöver och späröppnaren
    hade fräckheten(modet?) att bjuda 6 ruter som vi X med 3 straff i ozon och endast 9 Points.
    Brickorna var 13 o 14 och våra trevliga motståndare(hm?) var Astrid o Hans S.Man får dj-as
    i bridge så länge etiken inte sätts ur spel,det är bara att glömma o ta nya tag.BD

    Gilla

  4. Anonym skriver:

    Hej
    En kommentar ifrån hur budgivningen gick på bord 14. Här bjöd det hjärter på alla händer.
    Folke öppnade med 2 hj jag bjöd 3 hj o Stig L bjöd 4 hj Kent dubblade – pass Folke – 5 ruter
    5 hj – pass – pass 5 spader som Stig dubblade sedan pass till N som bjöd 6 ruter med 1 straff. Vi fick bra betalt på denna bricka 20 p. Även om Stig skickar fram X kortet 1 gång till blir det bra betalt
    Hans

    Gilla

Kommentera

