2013-11-21 Flytet beror ofta på motståndet / Rolf

Det är väl så att vare sig Leif eller Åke tänker inkomma med en ”vinstbricka”. Jag har valt bricka 9 som vi spelade mot vinnarna och som lite belyser Rickards fråga och BosseDs svar.

Om jag börjar med det sistnämnda kan jag se att paret LG&Rolf har tappat på marknaden
sedan jag började spela med Bosse Sjödahl i Lomma. Vi spelar samma system men där Lars Görans glas är halvtomt är Bosses halvfullt. Så två olika ”glas” mittemot har kanske påverkat mitt spel, speciellt budgivningen. Annars har jag skyllt på LGs arbetsbelastning i samband med pensioneringen.

Då kommer vi in på BosseDs nästa tes – att man måste spela för att hålla standarden. Bricka 9 är kanske ett exempel eftersom partnern “inte såg försvaret”, något Lars Göran annars brukar. Nu spelade han lite långsökt på att Leif var renons i hjärter  …
 image

Om jag inte missminner mig gick budgivningen 1ru – 2hj – 3ru – pass men jag kan minnas fel. Många hade kommit för högt på denna bricka. Sju par kom i trissing varav fyra lyckade få hem kontraktet. Om Västs kort ligger på bordet skall det inte vara så svårt att hålla Öst ute genom att Nord tar för klE vid rätt tillfälle.  Det blir då en bet i 3NT då eftersom bordet har åtta stick (3sp + 4hj + 1kl).

I 3ru spelade jag ut klöver och nu är det inte lika enkelt att tänka “bet”. Men vad sägs om några klöverstölder? Nord låter bordets kung vara stor alternativt tar för esset och spelar in bordet på klK.

Vad skall Öst nu hitta på? Det är nu bordets hjärter skall utnyttjas annars är det försent. Han hinner bli av med en spader innan Syd stjäl (stick2). Klöver till Nords stöld (3), spader tillbaks (4) samt klöver till stöld (5). Med andra ord en bet även i 3ru.

Inget uppenbart försvar men att låta Leif komma in på klD för uttrumfning verkar helt uppgivet.  3ru+1 gav vinnarna 62% = “flytet”. En bet hade tvärtom givit oss 60%.

2 kommentarer till 2013-11-21 Flytet beror ofta på motståndet / Rolf

  1. Anonym skriver:

    För en gångs skull, helt överens.
    Topparna i partävling är inget man skapar själv i större utsträckning. 90% är en skänk från ovan, igår var det missad trumfutdragning och två motståndare som var oense om de hade starka eller svaga tvåöppningar. I sådana lägen behöver man bara vända kort och det står 100% i protokollet. Nollorna blir alltså oftast på samma sätt fast tvärtom…
    Men det som förundrar mig är när man aggregerar 26 sådana tillfällen slumpmässigt (kallas för tävling) så utfaller detta för ofta med ett väntevärde som under lång tid avviker från väntevärdet…:) Det kommer långa sjok av avvikelser under och ibland några tillfällen med avvikelser över. Min fundering är, vilken fördelning ligger bakom dessa slumptal? De verkar vara sammanlänkade i tiden på något sätt. Dvs är man inne i flyt går nästa ”tävling” också bra, är man inne i motflyt är det redan dömt innan man kommer in i lokalen.
    Jag tror det är något psykologiskt i det hela också….
    Rickard
    PS. Ang. bricka 9, råkade jag var N och fick chansen att spela ut mot 3NT. Det var en spännande budgivning där jag dristade mig att öppna på 11hp(OZ):
    1hj-2ru-p-2hj!!-p-3kl-p-3nt.
    Lite osäker på vad 2hj stod för så drog jag hj5. Spf kom in och frestade med klK… Min tanke var har han två kan jag stoppa honom att komma in på bordet, har han fler är det chanslöst, så jag höll på mitt E och han tittade på mig med sura ögon… Rätt tänkte jag för sedan började han spela sina hj och vi kammade hem 2bet och 83%.. Deras felbud eller att jag för en gångs skull tänkte rätt?? I vilket fall, skänk från ovan…
    Troligen hade jag gjort fel om han lirat kl3, dvs mot alla odds, vad skulle jag gjort då? Man ska inte vara övertydlig…
    Det är mycket och tänka på – Dimridåer för fi… /DS

    Gilla

  2. Anonym skriver:

    Hos oss öppnade N med 1 hj – 2 ru – pass – 2 sp av syd – pass 3 ru N – då var jag tvungen att bjuda 3 hj för att berätta om min färg. Utspel hj 10 . Tog med esset o kung, Sedan frestade Kent med kl K som N tog med esset. Spelade sedan ruter och vi gick hem i 3 NT +2.
    Att vi lyckades berodde säkert på att vi för tillfället är väl inne i flytet
    Hans

    Gilla

Kommentera

