2013-10-31 Det var alltså dubbelt som gällde?? / Rolf

Mats har således rått Rickard att “dubbla mer”! Och det är naturligtvis helt riktigt. Det sägs ju att har man aldrig dubblat hem ett delkontrakt, har man dubblat på tok för sällan. Nedan skall Mats sitta Nord och Arne Syd (de matar nog in sina MID i fel ordning för DD Solver).

image

Så mötte vi då Arne & Mats på brickorna 27 – 28.

Lars Göran öppnade med lågfärg (1ru) som rekommenderas med PV-hand (4-4-4-1).
Mats gick in med 2kl och jag fick ju passa. Min partner upplysningsdubblade i andra budronden!
Ett bud som tillämpas alldeles för sällan men som numera MÅSTE användas oftare när partnern bara kan sputnikdubbla. Öppnarens UD berättar om en hyfsad styrka och minst honnörtredje i de två andra färgerna. Man måste inte ha en PV-fördelning!

Jag straffpassade naturligtvis och Arne redubblade lika självklart. Mats försökte hitta ett kontrakt att dö i och 2sp var inte sämre än något annat.

Tre dubblade bet och en mångdelad topp. Skall vara fyra bet men jag vågade inte ta ut klD “för tidigt”.

 

image

 

 

Mats öppnade med 1hj och jag bjöd 1NT för jag ville visa min styrka. Ingen bra sanghand så därför drog jag ner den till 15-17hp. Lars Göran tyckte 2sp varpå Mats vräkte in 3hj i zonen. Jag straffdubblade det kontraktet.

Partnern mittemot – han med klD – steg av med 3sp. Mats skall ha tre trumfspel och Arne för klE. Lugn hemgång. DD säger att 3hj är hemma för DD försöker inte stjäla spJ utan maskar med den istället.  Jag fick aldrig se Mats göra det … 

Nästtopp eftersom det fanns två kontrakt 3hjX-1.

Hetsigt värre vid det bordet med dubbelt på båda brickorna. Helt i Mats’ anda …

En kommentar till 2013-10-31 Det var alltså dubbelt som gällde?? / Rolf

  1. Anonym skriver:

    Hej Rolf! trevliga brickor du redovisade här ovan,med goda resultat till Er.Bricka 28 var väldigt intressant,här springer väl 3 hj.hem,även om någon fått 1X back.Klokt av LGA att ta bort din förslagsvisa straffdubbling med att bjuda 3 spader med hemgång.Det kallas ”feeling”
    Dubblingar förekommer allt för litet i Bjärrred o även i Lomma.Får man hem 4 av 5 kontrakt
    som är straffdubblat hamnar i övre skiktet av tävlingen.Dessa brickor fick vi inte vara med o lira på och kanske tur det.mvh BD

    Gilla

Kommentera

