Dubbla eller bjuda?

I tisdags diskuterade Mats och jag dubblingar på vägen hem från Lomma, och efter den ”hemläxan” blev det verkligen övning för Tord och mig igår.
Vi spelade motspel 11 brickor varav fem var dubblade:image

Utfallet på övningen blev 60,8% och som vanligt när det gäller X “all or nothing”..

Hur aggressiv ska man vara? En enkel regel är: “Är det bet i kontraktet, ska det dubblas”. Så frågan är när är det bet i kontraktet? Vi kan ta den sista som ett bra exempel:

image

Inget komplicerat alls. Hans och Kent har svaga 1NT-öppningar i ozon, jag visade min starka NT-öppning med X och Tord räknade enkelt ut att vi hade minst 23hp mot deras 17 så han straffpassade i mina ögon helt korrekt. Enligt DD-solver finns en bet med alla utspel utom spD, men vad hjälper det när man inte lyckas ta den.. Mitt utspel av hj8 var ju inte bra men den masken klarar ju spelföraren själv av att göra..

imageNä det var exakt här jag gjorde fel enligt DD-solver. I tredje hj-ronden sakade jag kl2 och i fjärde ville jag högmarkera Sp, men åttan hur tolkar partnern det, så det fick bli ru3, och därmed försvann beten!

Så till frågan: “När ska man dubbla?”. Vilka kriterier väljer ni andra, tittar man på de som låg över oss i resultatlistan hade de max. dubblat i ett motspel.

/Rickard

PS. Det finns ju andra sätt att vara aggressiv på, vinnarna denna kväll var spelförare i 21 av de 26 brickorna. /DS

2 kommentarer till Dubbla eller bjuda?

  1. Anonym skriver:

    När vi Kent o jag kommer till Rikord o Tords bord är stämningen hård men hjärtlig. Denna kväll var inget undantag, Rikard berättade om alla deras dubblingar, När de sedan fick en toppbricka på vår första var kammen ännu värre..I det läget när det var dax att spela bricka 2
    kom som sagt X kortet fram, Det är svårt för Tord att passa ner men det gjordes, Rätt tidigt började jag inse att 1 straff 100 ut inte var så farligt. Men jag lyckades få in Rikard i hörnet. så han var tvungen att ge mig ett sista stick, Men ang dubblingar hade jag det framme 2 ggr denna kväll men den ena gången tog Kent bort det hela. Som sagt man kan ha X kortet framme även om det inte blir slutbud. Ibland är bridgen rättvis och det var det på denna bricka
    /Hans

    Gilla

  2. Anonym skriver:

    God morgon Hans! Ja det är kul när man kan ge fi på tafsen,när man fått en bricka emot sig.
    Det gäller ju att se till att kammen klipps i rätt tid,vilket Ni lyckades med.Bra jobbat.Det som är trevligt med bridgespelet och motståndarna,är att man kan ge o ta med en glimt i ögat och
    ha en trivsam dialog utan att någon blir stött i kanten och att trivseln alltid finns där i alla lägen,då är bridgespelet till nytta o glädje för alla parter.Bjärreds bridgeklubb är känt för sina
    trivsamma spelkvällar och det får vi aldrig ge avkall på och det är därför alla kommer till oss och spelar bridge.Tävlingsnerven måste alltid finnas där och man måste ta förluster på ett positivt sätt,annars klaffar inte spelet framöver.Jag kände mig tvungen att få kommentera
    Ert spel ovan och jag hoppas inte att någon känner sig påhoppad av 3:e part.mvh BD

    Gilla

Kommentera

