En skitbricka kan också ge utdelning..

Vi hade besök från Lund denna kväll (Bengt 14,9  och Daniel 13,1). Vi har nog lite för stor respekt när det dyker upp gäster i lokalen med lågt hcp, så de fick triumfera och plocka hem 71,9%. Tord och jag, eller åtminstone jag, som hade en ganska medioker kväll fick dock vår tröst när vi såg vi kapat åt oss 79% i en bricka mot dem Ler.
image
Mitt favoritämne, en 20-20 bricka! Nord öppnade 1kl och S provade 1sp, när det blev min tur som Ö provade jag en balanseringsdubbling, som gjorde att vi fick spela 2hj. För att få bra efter detta som NS krävs X, vilket inte ens dessa herrar vågade. Så som vanligt oftast spelade Tord som en gud och fick med den mediokra trumfen hem 2hj, även om bara 1hj finns enligt DD-analysen. En bet hade givit runt 50 och att släppa dem i 1SP kostar 25%. Så det verkar som min idé att aldrig släppa Fi på 1-tricks nivån höll måttet även i denna bricka. Ni som vet bättre, är det en bra princip?
Undrar Rickard

5 kommentarer till En skitbricka kan också ge utdelning..

  1. Anonym skriver:

    Hej Rickard! bra att ni vågade bjuda in och ta kontraktet från vinnarna,där Du balansdubbla
    på 11 skitpoäng 3-4 stick,men med Tords skickliga spel gick kontraktet hem,med Tords fina
    hantering .Där väl bara 7 stick mot bästa försvar.eller?Skit samma strongt av Er att våga bjuda till dans mot bra spelare,allt för många av våra spelare har för stor respekt när man möter elitspelare,Det får vi väl ändra på!eller hur?Dessutom var Ni i rätt zon mot röd zon,så det var bra agerat och snyggt spelat.Jag spelade inte denna bricka,så då slapp väl jag att få
    ett taskigt resultat,som vi hade för det mesta denna spelkväll.MEN! sådan är ju bridgen och
    det sporrar till bättre skärpa nästa spelkväll.Till sist ,NI slapp ju möta mig! bara de! BD

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Vi bjuder inte utan medvetande av zon.. Det finns inte många i lokalen som inte kalkylerar med den parametern.
      Men som du påpekar Bosse, spelar man inte på 100% av sin förmåga utan viker ned sig pga av respekt – är man chanslös. Det var tanken bakom detta inlägg. 71,9% – när det förväntade resultat är 58,9%, var kommer dessa 13% ifrån? När nya personer inträder i lokalen inträffar det inte alltför sällan att en del underpresterar på rent psykologiska faktorer.
      Sannolikhet och rationalitet är då långt borta.
      /Rickard
      PS. Jag vill på intet sätt förringa Bengts och Daniels insats denna kväll, jag vill bara belysa lite av bridgens psykologiska effekter. /DS

      Gilla

      • Anonym skriver:

        God morgon Rickard! tack för ditt svar.Det är helt korrekt analyserat av dig.Respekten för
        vissa meriterade spelare har alltid gällt i Bjärred och ofta så undviker man att bjuda på
        hyfsade fördelningshänder,eller så passar man för att slippa pressen att spela kontraktet.
        Det gäller säkert på andra klubbar också,men man måste våga o vilja att sätta sig till motvärn,när man möter de etablerade spelarna.Till sist får man ju bara gratulera Sverige
        och framförallt Slatan till triumfen igår kväll.(Jag tycker han påminner lite av BD:s karaktär
        Hm?)Trevlig helg på Dig. BD

        Gilla

    • Anonym skriver:

      Hej
      Jag måste ge mig in i debatten, Inte stod det något på brösten hos Bengt o Daniel som sade att de var elitspelare. Det var många av deras motspelare som inte hade en aning om deras kvalitet. Bara för att de kommer ifrån Lund behöver de var elit. Jag har kollat deras spel och anledningen är bra budgivning och bra spel
      Hans

      Gilla

      • Anonym skriver:

        Hej Hans! Det är riktigt,det stod inte på bröstet att de var elitspelare.Det var väl inte det som vi poängterade i dialogen.Men komma oanmälda till klubbens tävlingar är inte tillrådligt som jag anser.Nu tyckte Du att det var fel att mota dem i porten och det köper jag,trots att vi blev udda par denna kväll.Sedan VET JAG vilka spelare som är elit eller
        vanliga klubbspelare och dessa två är duktiga även om Daniel är i fas 2 däremot Bengt
        Emanuelsson är elitspelare och stormästare.Båda två är trevliga bridgespelare,så här finns inga som helst hart feelings.Jag tycker bara att i Bjärreds trevliga klubb o ledning
        får man värna om spelarna från Bjärred o Lomma i första hand och då har vi säkert fullt
        i lokalen.Hans! ta nu detta som ett tips och vi lägger inga större krafter på saken.mvh BD

        Gilla

Kommentera

