2013-09-26 Att öppna i färg / Rolf

Det ankommer på mig att beskriva en av våra brickor. Jan påstår sig inte komma ihåg nånting av torsdagskvällen.

image

Med en ny partner måste man spela Modern Standard, något annat hinns inte med. ”Hur bjuder du efter sangbud, efter 4NT och vilka 2-öppningar har du”.
Utspel och markeringar måste också anges i deklarationskortet.

Jan ville öppna med 1kl för att förneka högfärgsfemma. Jag har aldrig spelat med ”beredskapsklöver” och hänvisade till att MS ännu inte förespråkar denna konvention.

Sålunda öppnade Jan som Syd med 1sp på bricka 34.
Allan kom lite bort och jag hade att välja mellan 1NT och mer positiva 2ru. Jag valde 2ru och Jan bjöd då helt korrekt 2NT. DD-analysen visar att 2NT av Syd är optimalt kontrakt och jag borde ha passat.

Enligt MS öppnar man med ”hjärter – spader – bästa lågfärg” och har man en femkorts högfärg måste man bjuda om den, annars 2NT.

Men så kommer de där andra ramsorna upp i huvudet mitt: ”hjärter – klöver – spader – ruter” och även ”hjärter – klöver – ruter – spader”. Undrar vilken ramsa Jan kör med? Han kan ha en femma i spader om han inte följer boka. Jag bjuder dumt nog 3sp eftersom jag har en möjlig stöld i klöver. Hur Jan lyckades hålla kontraktet på en bet för 33% minns jag inte. Bo och jag deltog inte alls i spelet.

Jag spelar ju normalt med svag sang och är inte insatt i problematiken. Just på den här brickan hade Syd öppnat med 1NT som Väst hade dubblat som Nord hade redubblat. Lite mer action alltså. Vad som sedan hade hänt kan ingen veta.

Vet ni andra vilken ramsa er partner använder? Tror jag skall fråga Hans Lundén om det i morgon.     

2 kommentarer till 2013-09-26 Att öppna i färg / Rolf

  1. xlrocks skriver:

    Både med Tord och Mats kör vi MS utan ”ramsor”, blir ju enklast så. Vi bjuder 4-kortsfärger underifrån, vilket jag tror är konventionen i den nya ”Nordic Standard”. Vi tycker detta har flera fördelar då det ger mer utrymme att hinna visa flera färger på en låg nivå och att det ”nästan alltid” innebär att 1HF är femkorts som öppning. I exemplet ovan hade det då blivit:
    1kl-X-1ru-p-1sp(förnekar 4-korts hjärter – kan aldrig vara 5-korts!!)-p-2NT och optimalt kontrakt…
    Ren tur eller?
    Undrar
    Rickard

    Gilla

  2. Anonym skriver:

    Tack Rolf, att Du påpekar, att 5-korts hf-öppningar inte har något med ”modern standard” att göra. Det som ligger närmast med denna konvertion, är SAYK (standard amerikan yellow card).
    Magnus

    Gilla

Kommentera

