Att lägga dimridåer….

image

Från lumpen minns man rökgranater för att bli osynlig för fi. I denna bricka drabbades vi av en listig N, som lurade min partner att lägga upp spelplanen helt fel. Stötar man får ta Ler
Efter tre inledande pass öppnade Tord 1NT. Nord klev på sina 3hp in med 2klöver (första rökgranaten). Det följde 2hj och 3hj? från min partner, som jag uppfattade som en miss och avslutade med med 3NT, som ju var “rätt” kontrakt. Nu kom nästa dimridå, utspelet från N var ru8 (singel mot 3NT!!) och Tord såg en enkel hemgång genom att låta N få för sin ruterkung och 9 lugna toppstick. Så han vände med en hacka mot ruD och tappade hakan när N sakade en hjärterhacka. S kom in på ru9 och vände med klöver. V fick prova spader i stället och hoppas att den masken borde gå då N klivit in. När nu S var den som hade alla hp var katastrofen ett faktum, vi fick tre bet. Så glöm allt vad som står i läroböckerna om inkliv och singel utspel mot NT…
/Rickard

6 kommentarer till Att lägga dimridåer….

  1. Anonym skriver:

    Rickard, var det inte så, att den rökgranaten legat sedan kriget och blivit lite tunn. Jag tror röken kompletterades av lite imma på Tords glasögon. Att speciellt den motståndaren, skulle dragit för en oskyddad K, verkar inte sannolikt. Att direkt godspela sp, för säker hemgång eller +1, beroende på sp-honnörernas placering, vore väl smartare. Ursäkta Tord! Det är lätt att sitta här hemma och vara stöddig:)
    Magnus

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Tord har sällan imma på sina glasögon… Det var en av de sista ronderna dock.
      NÄ, man måste kunna positionera fi. Så det vi lärde av denna bricka var väl kanske att det finns ingen orsak att tro att det finns någon helvit i detta sällskap. Inkliv mot 1NT på 3hp, ok med 55 i fördelaktig zon.Finns det på deklarationskortet?? Att inte partnern efter detta driver på kan man ju fundera på… Inkliv efter 1NT borde rimligen innebära 10+ hp kan man tycka och då S sitter med 11hp och 3-korts stöd kan man ju fundera på passiviteten. Jag bjöd 2hj, vilket inte lovar någon större styrka.
      Nån måste ljuga….. Vem vet vem det är??
      Bridge är ett rackarspel – jag accepterar detta till fullo. NP. Men vi ska inte hymmla….
      That’s it!
      /Rickard

      Gilla

  2. Anonym skriver:

    Hej Rickard! En stilla fråga ang.refererade bricka ovan.Jag skrev på denna blogg i fredags,
    men var tog den vägen?redigerade Du bort min kommentar?och i så fall varför?svara gärna
    här på bloggen.Jag kan upprepa min kommentar om brickan,om så önskas!BD

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Hej Bosse!
      Nä stasi-dagarna är över för mitt vidkommande. Du har nog glömt klicka på ”Skicka kommentar”? /Rickard

      Gilla

      • Anonym skriver:

        Hej Rickard!tack för ditt svar,det är nog så att jag missade o klicka rätt.Ber om ursäkt för det lilla påhoppet,men det är ju klart att har man varit inom Stasi är man van med det mesta.(förlåt min irroni!inget illa menat)Jag skall nu skriva om min lilla kommentar ang.
        refererade brickan nr.25.Vi spelade naturligtvis inte denna eftersom vi slutar på bricka 23-24 och tur var kanske det.Tord öppnade i sista hand med 1nt.Nu kommer finessen.Du skall som öst öppna med 1 sp.5 kort o 10 hp bra intiativ.Nu är ju Era motst.ur leken och ni slipper orimliga INKLIV med 3hp o 5hj-5kl.Rätt kontrakt är både 3nt o 4 spader.Kommer man i 4 spader måste man efter utspel från syd,lägga ner spader ess o ny spader för att inte få stöld på höga sidokort.optimala kontraktet är 4 spader som också DD anger.Nu kan manta bort spaderna från syd och få hemgången=620 mot (kanske?)3nt= och en bra scorebricka.Tord var lite för snäll med ruterhanteringen och då blev man schack/matt i
        kontraktet -3=0.spader 9 hos öst var ju ett guldkort!.i 4 spader startar syd med 11 regeln
        ruter 10 alt.ru x och då är man i land med 4sp=.En regel jag ofta använder i budgivningen när fi öppnar eller passar bjuder på 5 korts HF/alt.LF på 10hp.för att komma igång,så fi
        ej är med i leken under budgivningen.M.A.O. tempovinst från start ger ofta en bra score.
        Hoppas Ni tycker denna kommentar kan vara till hjälp framöver.mvh BD

        Gilla

      • xlrocks skriver:

        Tack för dina tips Bosse. Jag öppnar på 10+hp och femkorts-spader i ofarlig zon alternativt tredje och fjärde hand, så tanken fanns. Tord och jag är överens att man ska kunna lita på en öppning, annars får man problem att bjuda utgångar med konfidens. Det är möjligt att de taktiska fördelarna du skriver om överväger…
        Rickard

        Gilla

Kommentera

