Några statistiska funderingar / Rolf

Nu när Rickard passar någonstans tänkte jag i hans anda komma med lite statistik som jag vet att ni suktar efter. Det där med handikapp må inte vara helt rättvisande men om man spelar med mer än en partner på mer än en klubb menar jag att det någorlunda speglar spelstyrkan. Handikappet tillämpas sålunda att det verkliga resultatet för varje par justeras
med en poängsumma som baseras på handikappskillnader. Ungefär som i en golf.

Vi må spela på samma bana – men inte under samma förutsättningar i och med att alla inte möter alla. Detta förhållande debatterades under Lommas årsmöte. Man tyckte att uppdelningen i sittepar och gångepar skulle kunna bli jämnare => en ”viktad startlista”.

Det finns en statistik (ovanför Privatprotokollet, klicka på Tävlingar) där varje par förses med medelhandikappet för de par man mött i tävlingen. Jag tycker skillnaden mellan krattad green och kraterfairway i torsdagen övning var påfallande stor. Som ni säkert märker utnyttjar jag vedertagna golftermer för att ni skall förstå bättre.

image

Sålunda hade Åke&Leif en krattad green som de lite dåligt utnyttjade. Kanske träffade de sällan greenen, vad vet jag. Medan makarna Wiberg var tvungna att trixa mellan många konkava sanddyner för att komma fram till hål. Bo&Allan mötte “tävlingens medelhandikapp” (34,6) – så som vore optimalt att vi alla gjorde. 
Nu går det inte att lägga upp en tävling – ens med dator – där varje par möter samma handikappmotstånd, men nog skulle BFs program i framtiden kunna generera av startlista som håller sig inom en procentenhet? Nu hade Notarius Publicus åstadkommit en startlista som slog på 4,8 procent.

Om startfältet är känt en timme i förväg – och om några par markeras som sittepar – och för några kända “guidekort” – skulle kanske en rättvisare startlista kunna genereras. Av Rickard och hans vänner … Å andra sidan är bridge som golf = bollen är rund.

8 kommentarer till Några statistiska funderingar / Rolf

  1. Karsten Willén skriver:

    Hej

    Jag har påtalat några gånger att det är fel på handikappet på Onsdagsspel. FSB uppdaterar hcp en gång i månaden och kör du igång ruter, och är uppkopplad så uppdateras ruterprogrammet, om man trycker på uppdatera, Då läggs alla tävlingar in oberoende på vart man spelat. I mitt fall slår det verkligt från FSB 33,3 och 36,4 enligt resultatlistorna från Bjärred.

    Hälsningar

    Karsten Willén

    Gilla

    • Rolf skriver:

      Jag kollade på Lennart Lyckmar eftersom jag råkade veta att han spelat både onsdag och torsdag. På onsdagen var hans handikapp 36,4% och på torsdagen 40,8%. Det senare stämmer med medlemsinfon. Vilket pekar precis på det du skriver; onsdagens uppgifter var inte uppdaterade. Hoppas att någon ansvarig läser detta och visar var knappen sitter. Eller ser till att datorn uppdateras då och då när nätet är tillgängligt.

      Gilla

  2. Anonym skriver:

    Hej Rolf
    En ständigt återkommande fråga hos oss. Skillnaden mot golf är att bollen ligger stilla men i bridgen flyttar paren sig. Jag fick lite bekymmer när jag läste ditt inlägg. Vet ej hur Rikard och hans vänner där förmodligen jag ingår skall komma åt det hela. Gjorde en liten test på tävlingen den 4 april där det slog på 5,5 % enheter. Par 6 Kurt o Kjell hade mhcp 29,8 och par 5 Signe o Uno hade 32,4 och par 4 Stigssons 34,7. De mötte istort sätt samma par men det var stor skillnad i mhcp. Vad jag kom fram till att det räcker att ett par med lågt mhcp som Ni du o L-g startar på bord X och ett 52% par startar ett bord senare. Det slår hårt.
    Har du ett bra förslag hur vi skall göra är jag den förste att göra det
    Hans

    Gilla

    • Rolf skriver:

      Än så länge Hans, räknar jag in mig bland Rickards vänner … men hur det skall gå till vet jag inte. Jag antar att Ruter kan ta fram deltagarlistan, kanske inkl handikapp, som en textfil och att den kan laddas upp till ett ställe där vi får tag på den (typ PBN) och sedan lägger Rickard ut den viktade startlistan på webben så ni kan skriva ut den och hinna hänga upp den på väggen innan folk troppar av.
      Du kan ju fundera på deltagarlistan så funderar jag på viktningen och sedan kommer Rickard och fimpar hela idén.

      Gilla

      • xlrocks skriver:

        Just såå…
        Trevlig utmaning Rolf – så jag avstår från att koda algoritmen som ska klara dels att ”alla möter alla” dels att få ihop en parnumrering som ger minimal varians på mhcp varje spelkväll. Den är naturligtvis möjlig även om det finns två motstridiga önskemål. I Lomma på tisdagar har ju en manuell metod använts tills härförleden – den kritiserades därför den inte klarade det kravet ”att man får möta alla ungefär lika ofta under en termin”. Jag tycker dessa två önskemål går i olika riktning – rätta mig om jag har fel.
        /Rickard
        PS. Behöver du hjälp med underlag från BF – hjälper jag dig mer än gärna. /DS

        Gilla

  3. bosse dubbel skriver:

    Hej Rolf/hans/rickard! Ja mycket intressant läsnigng om HCP och vem man möter en spelkväll.Min idé i Lomma var ju att seeda paren någorlunda för att få en rättvisare bild hur
    spelet förlöper sig under kvällen,detta var ju görbart eftersom vi i Lomma om tisdagar bara
    har c:a 10-12 bord mot Bjärreds torsdagspel 18-20.Många bra spelare tyckte detta var bra,men en hel del tyckte det var bättre att slumpen avgjorde vem man skulle möta(dock var
    de fysiskt handikappade redan placerade vid vissa bord av naturliga skäl).Min tanke var att
    man kunde få ett jämnare spelmotstånd när man har ett mindre antal par på spelkvällen och
    att detta blev rättvisare i slutändan.MEN NU GJORDE VI SOM DE SOM KLAGADE ATT SITTEPAREN MED FYSISKA HINDER SATT STILLA OCH SÅ FICK DATORN SLUMPA
    ÖVRIGA SPELARE.Ser framemot kommentarer från herrarnas inlägg här ovan. BD

    Gilla

  4. Rolf skriver:

    Jag har kollat på tävlingen ovan och jag tror att det går med dator, i varje fall kommer jag ner till +-1% mot tävlingens medel = 2% mellan mot- och medvind. Dessutom tror jag att ett Excél-kör i klubbens dator kan generera listan på väggen. Problemet är indata men det fixar ju Hans:-) Rickard kan således luta sig tillbaks och träna på de där Excél-knapparna han brukar strössa med.
    Risken är att datorn kommer fram till ungefär samma startlista varje gång och den risken ökar med antalet fasta sittepar. Därför är Lomma, med procentuellt många fler fasta sittepar, ett mycket svårare problem. Å andra sidan är ”handikappvariansen” mycket lägre där så hoppet finns. Men det går nog inte att få in startlistan i Ruter utan lösningen bygger på inknappning via Bridgemate (som i Bjärred).
    Jag har kanske berättat om när konstklubben på Kockums kring 1970 skulle datorisera den årliga dragning i lotteriet. Gängtappens ena tredjedel på bottenvåningen hyste en massa stora apparater från DataSaab (vars kapacitet nu ryms i en mobiltelefon). Genom en slumpmässig läsning mor personalregistret genererades vinstlistan. Alla var nöjda. Nästa år upprepades manövern men då personalomsättningen var låg blev det nästan samma vinnare som förra året. Slumpgeneratorn gav alltså från start samma slumptal och den måste därför startas slumpmässigt. Konstföreningens ordförande ikläddes vit rock och leddes in till KNAPPEN och nu kom det ut en annan vinstlista. Alla var ännu nöjdare.

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Datorn är det minst slumpmässiga man kan tänka sig, men rätt initierad kan man åtminstone få den att ge en ny sekvens av ”slump”. Är det Hans som ska ha vit rock?
      Visst tror jag att en algoritm kan minska variansen på Mhcp – men kör man den för hårt riskerar man att man möter samma par varje gång. Jag misstänkte du också insåg den faran.
      /Din vän Rickard

      Gilla

Kommentera

