2013-04-25 Nybliven pensionär bjuder slam!

image

I går kväll hände det. Min partner, för dagen känd från radio och TV, bjöd alldeles på egen hand en lillslam och ordnade en ensamtopp. Det var nog så att bördan som tryckt honom hela bridgeåret plötsligt var borta och livet som fri man lekte.

Inledningen 2kl – 2ru – 2NT  var standard vid de flesta borden. Därefter kom en serie bud som idag är under utredning. Samt slutligen ett befriande hopp till 6ru utan tillstymmelse till essfråga.

Endast tre ytterligare par hade kommit till slam. Dock i sang som ju gick flera bet om man inte hittade ruD. Bengt & Jörgen nådde snyggt DDs optimala kontrakt 7NT men måste träna mer på aviga rutermaskar. Vad jag kan se av resultatlistan är det bara Mats&Arne som lärt sig det. (Måste varit Arne då Mats alltid toppar med nio). Men i 3NT med klöver ut är det ju lätt att glänsa.

Alltnog,  i 6ru måste inte Lars Göran slå aviga rutermaskar – kontraktet går hem ändå Ler

4 kommentarer till 2013-04-25 Nybliven pensionär bjuder slam!

  1. Mats Idorn skriver:

    toppar inte vid snedsitsar
    Mats

    Gilla

  2. bosse dubbel skriver:

    Hej Rolf! stort grattis till den överlägsna segern.Vi gjorde vad vi kunde mot Er och fick 31-17,
    men vad hjälpte det.Nu slutade vi på 2:a plats precis före Siv o Ulla och det är vi nöjda med.
    Rankingen håller vi 1:a så länge det nu räcker,ni verkar ju vara på uppgång,nu när LGA har
    blivit fri från det tyngda arbetet,så det lossnar väl förmodligen till nästa säsong.Varför inte
    göra som jag föreslog,se över ert system och skifta partner emellanåt det ger en bra distans
    till nya framgångar,att köra i gamla hjulspår det ger inga bra vibrationer.Betr.brickan här ovan
    vill jag beskriva hur vi bjöd.Jag syd öppnade med 2NT böes 6-5 i lf singel i båda hf,en bra möjlighet i vit zon att få något konstruktivt ut av brickan.Min partner fick fyr i brallorna och
    skickade fram slangbellan i 6NT med 24 hp alla essen.hjärter ut från Milton till ess.Nu var frågan skall man satsa på 13 stick genom att fiska upp damen i ruter från bordets eknx-till
    handens kung-10-xxxx.Ja är man inte girig så spelar man liten ru mot kung och maskar med
    nu ruter till knekt och så var där 13 spel.Jag föredrog att satsa på 2-2 i ruter och la ner ru ess-båda bekände och då satt ju damen fel,minus 1 dock inte en nollbricka.eftersom flera
    bl.a. Jörgen o några till spelat 7Nt -4-6NT-3-6NT -1.Frågan är Rolf vad skulle Du gjort med
    denna fina hand på båda händer?svara gärna på bloggen,vore kul med svar på detta.
    Jag kan ju spela 6 ru med hemgång och det är det absolut bästa kontraktet.6NT är ju frestande att spela,men det krävs mycket mod att dra hem det,med spader ut.I fyrmanna
    spelar man absolut 6 ru punkt slut.BD

    Gilla

    • Anonym skriver:

      Lite otur BosseD att 6NT hamnade på fel hand i och med ”Böe-öppningen”. Å andra sidan kommer det väl spader ut som du skriver.
      Här finns bara två kontrakt att spela på denna giv; 7NT eller 6lf. Det förstnämnda kräver ”ingen mask” (och det måste ju till) och är dessutom onödigt kraftigt i Bjärred. Jag tycker Lars Göran gör helt rätt i att välja 6ru. En hemspelad lillslam i lågfärg – med hp under 30 – brukar ge ge bra betalt.

      Gilla

      • bosse dubbel skriver:

        Hej Du anonym! tack för din kommentar.Självklart skall vi spela 6 ruter och inget annat,men min partner bjöd 6NT på mitt böes bud 2NT och då kan jag ej göra något åt
        detta,som jag kommentera ovanför.I fyrmanna är 6 ru spikat,men även i partävling i
        Bjärred så blir lillslam alltid 70-80% och då får man rätta mun efter magsäcken.Den som bjöd 7NT med 4 straff eller 3 straff eller 1 straff får dyrt betala för sin chansning,att hoppas
        o slippa spader ut.då finns kanske en möjlighet,men skickliga spelare startar med spader ut och då är man torsk och får kanske 0-10% på brickan.Jag håller med Rolf o LGA rätt
        kontrakt är 6 ruter punkt o slut. BD

        Gilla

Kommentera

