En vinnarbricka

image

Spelet igår fungerade smärtfritt och vi spelade på topp
både i försvar och utspel samt kontrakt på rätt nivå. En bricka som du kan lägga in är bricka 2 från första ronden. Den inträffade mot förra veckans vinnare.
Jag(V) spelade 3 NT+3 vilket blev ensam topp. Utspel hj.5 och där sprack min ena ingång till bordet. Jag spelade kl.e-k-x och syd kom in och vände i spader till mitt ess. NU kom den stora utmaningen hur skall jag komma åt mina 2 klöver på bordet. Efter ett tags funderande utmanade jag
fru fortuna, la ner ruter kung som jag fick för. Och nu? Fram med ru.10 och press på nord och han släppte 10:an till bordets dam och plötsligt fick jag mina 2 höga klöver på bordet. Nu fanns det chans på en skvis, jag kastade 2 spader på klöverna som var höga och motst. kom i
sakproblem vilket gjorde att mitt sista kort hj.7 blev stick nr.12.(jag gjorde som jag själv tyckte en liten finess när jag på klöverna sakade hj.10 för att vilseleda motst. Vad har han kvar på sin hand?) där finns bara 11 toppspel alt.10 men några hade fått straff märkligt?
tack BD

8 kommentarer till En vinnarbricka

  1. xlrocks skriver:

    Att toppa klövern med Dkn10 ute kan väl inte vara rätt plan när ingången på bordet är borta?? Problemet är ju enkelt löst som Tord gjorde, släpp första klöversticket så kan du ju hämta dina klöver sedan genom att gå in på klE. Han lyckade förstås inte få topp då han ju spelade rätt, men det är ju en annan historia🙂
    /Rickard
    Det var nog lite tur inblandad att S inte satt med ruE med din plan.

    Gilla

  2. bosse dubbel skriver:

    god morgon Rickard! Ja det är rätt att släppa ett klöver,för att sedan godspela bordet i klöver,
    MEN!!!! om nu klöverna sitter d.k.10-x hos syd,ja då är det inte så kul,när hj.ut tog bort min

    säkra ingång på bordet,det blev min plan att göra som jag gjorde,det kunde vara fel eller rätt,

    nu blev det som jag hoppades på och kunde skvisa nord i slutläget.Gör man som din partner
    Tord gjorde och som man kanske skall göra, släppa första klövern så är kontraktet hemma,men förmodligen bara hemgång alt.+1-2. de 2 par som lyckades att få straff är möjligt om man spelar ett listigt försvarspel.Jag har 2sp-2hj-2ru?2kl=8 spel+1klöverspel om
    man tror att de sitter 3-3.Din sista mening att det var tur inblandat.JA!!!! det är det väl alltid
    inom bridgespelet,man vinner inte bara på skicklighet,det är ju bevisat många gånger.Slutklämmen i kontraktet att få motst.till att saka bort sig.DET VAR MIN PLAN OCH
    DEN VAR VÄL INTE SÅ DÅLIG?ELLER HUR? svara gärna på bloggen om Du har en annan
    uppfattning,det vore intressant. mvh BD

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      Sitter klövern 4-1 ska det ju till mer än tur för att gå hem. Där det blev bet är ju det troliga att N tog för ruE andra gången, vilket ju är möjligt om NS har längdmarkeringar. Då hade ju din plan stupat.
      N som sitter efter dig kan väl inte bli skvisad (=klämd)? Men NS måste saka rätt och det är inte alltid lätt…
      När klövern på bordet är slut återstår sp83 och ru3 på bordet och på handen har du spK hjE7. Om syd då sparat spD,hjD och rukn och N har hjkn9 och ruE. Det ända N behöver göra är att saka samma färg som du. Jag har själv suttit i Nords kläder och gjort exakt samma miss – så jag vet det numera. Kasta samma färg som spelföraren så blir det oftast rätt…

      Gilla

  3. bosse dubbel skriver:

    Hej min vän xl-rocks!Ja,jag fick ju ett svar av dig.Tack för det.Men nu måste jag få tillägga
    följande.Det gällde min spelplan i slutfasen och det gällde att ställa motst.i val av hållfärger.
    Man kastar samma färg som spelföraren och då uppstår inga problem,nu gjorde de felet att
    saka samma färg som sin partner och då blir det ju alltid lättare,det var det jag såg och utnyttjade turligt denna gång.Sedan är det ju så Rickard,att när man ser korten efteråt,då vet
    man precis hur man skulle ha agerat.Slutcitat på denna bricka:Jag är inte ute efter några superlativer,men det är klart lite bjussning från din sida om hur jag tänkte och spelade,hade ju varit kul att få på bloggen.(responser från andra bridgekolleger)känns alltid uppfriskande.
    mvh BD

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      OK Bosse, jag trodde min bedömning framgick ”mellan raderna”. En spelplan där man riskerar hemgången och för att klara kontraktet krävs att motståndarna gör ett misstag kan aldrig få mer högst en stjärna av fem oberoende av vad som händer sen. Att N efter missen med ruE tappar fokus och missar sakningen tycker jag är naturligt det hade jag också gjort.
      Tords plan med att släppa ett stick i klöver får fyra stjärnor av fem. Hade han sedan lagt ned ruK innan han gick ut på bordet för att eventuellt skaffa två ÖT utan risktagande hade det varit fem stjärnor av fem!
      Hård men rättvis🙂
      /Rickard

      Gilla

  4. bosse dubbel skriver:

    Hej igen! avslutningsvis om vår dialog här får Du följande komm.av mig.Hemgången är alltid
    säkrad +1 eller 2 öv.trick.Din bedömning av stjärnor från 0-5 köper jag inte.Hård men rättvis?
    Nä Du!!!!! Kom gärna med en spontan komm.t.ex. Bosse Du tog en risk för en dålig bricka,men avslutningen gjorde Du bra.Är det svårt att bjuda på den passningen,jag bara undrar.Fortfarande din vän o kollega. BD

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      OK Bosse!
      Du är duktig taktiker i bridge – där ska du ha all kredit, Men att toppa klöverna på denna bricka vill jag påstå är inte bra. Finns det någon som kan vara skilje-dommare i detta.
      Rickard

      Gilla

      • bosse dubbel skriver:

        Hej Rickard! TACK-TACK detta var vad jag ville läsa.Någon skiljedomare behövs inte,för
        Du har rätt,toppa klöverna är inte OK.Men nu gjorde jag ju detta och jag lyckades med
        tur o skicklighet göra en topp.Så vi dömer 50/50 i denna kamp. ha de BD

        Gilla

Kommentera

