Drömmen om KM – värdiga vinnare!

Klubbmästare är ju en del prestige… Med vårt fulla hjärta, även om det svider, gratulerar vi Mats och Arne – det var aldrig någon tvekan! GRATTIS! Vi hade en inbördes kamp i förra omgången när vi förlorade en del viktiga dubbla poäng i tvekampen då trodde vi…. Varken vi eller de behöver använda poängen från den omgången i våra slutresultat. Slagna med 5,5%, det är bara att vika sig för erfarenhet och gediget kunnande. Tord och jag smidde våra planer, i kväll vi måste gå på chans… Så vi bjöd nog lite vildare än vanligt. Speciellt blev det med Gunnel och Bertil i bricka 20 precis innan pausen.image En knepig 20-20 bricka där allt kan hända. Tord spelar normalt med 100% hjärna, men när vi landar med hans barndoms-vänner Hanssons händer det att han tiltar och spelar med hjärtat. Så Bertil(V)tyckte han hade till 2Ru (multi) i zonen, jag satt N och passade med 1hp. Gunnel bjöd 2hj och Tord X. Jag fick då klämma fram 2Sp, varpå Gunnel hittade sin X-lapp. Då tyckte Tord 3Ru och jag passade glatt i hopp om att vi skulle stanna där. Tord gillade inte mitt pass det syntes tydligt, jag tänkte “du skulle bara veta partner jag har inget..” Då helt plötsligt hittade Gunnel 3hj och Tord lade då glatt upp 4sp!!! OJ OJ OJ tänkte jag. Det gick fram till Gunnel som lade upp X-lappen för andra gången. Maken till budgivning har jag sällan upplevt. Det är alltid spännande de där mötena när vi möter Hanssons från Hjärup, tänkte jag. Finns då 4sp?? Det var innan paus så det var ingen stress, kan man spela hem det?? DD-solver säger 1 back, en skillnad på 3MP, så det kan kvitta. Gunnel spelade ut hj3, som jag efter mycket tänk stal på bordet med sp8. Sen funderade jag länge, hur ska detta gå till, spadern sitter 4-1 eller 5-0, helt klart! Jag ville spela sp från min egen hand, men var är ingångarna??? Ru kn?? Så jag provade ru2 från bordet, kn och E kom från Ö. Det var det… Liten ruter i vända och stöld av V!!! Iskall – sååå illa! Hj i vända och stöld på bordet igen med sp9… Jag började tappa kontrollen. Fixerad vid tanken “in på handen” körde jag ruter i hopp om att trumfen var slut hos V. Men nånstans på vägen missade jag DD-solvers tankar och det blev två bet, även om det “egentligen” bara fanns en… Som sagt en eller två skillnaden var bara 3MP! Brickan i sig hade ingen betydelse för vår placering i KM.
Om jag räknat rätt kom vi in tvåa i vilket fall. Ett resultat jag tror både Tord och jag är mycket nöjda med. Vi har den senaste tiden haft en fantastisk resa. Mitt spel med Mats på tisdagar i Lomma har gett så många insikter, och torsdagsspelet med Tord och den erfarenhet han har från sin familj ha betytt så mycket för våra resultat i år, 10:a i fjol och nu nästan där!
Tack alla som gett en djupare insikt i – vad saken gäller vid de gröna borden.
/Rickard

En kommentar till Drömmen om KM – värdiga vinnare!

  1. bosse dubbel skriver:

    Hej Rickard! det var trevliga lovord till din partner och till familjen Hansson och det med all rätt,trevligare spelare får man leta efter(givetvis efter oss!!)Hos oss där vi mötte jörgen och bengt utspann sig följande budgivning.BL öppnade med multi 2 ru-pass-2nt av jörgen=krav-
    jag 3 ru 19 hp(idiotbud heter X) nu flippade bengt in 3hj?-pass-jörgen 4hj.-jag 4 spader-pass-pass-jörgen X-jag funderade vad har min partner 2-3poäng?spader?ruter?eller vad?jag bjöd
    5 ru-pass-pass-jörgen X-pass runt.och 2 dubblade back i zon och en nollbricka.4 hj.går ju aldrig hem,så jag borde klart X jörgens bud 4 hj.med 1 straff 200 in och en hyfsad bricka som hade inneburit segern för kvällen.(kan BD bjuda fel?) jo men visst kan han det.X är
    det rätta budet med 1 straff och ändå segern,därför bengt missade att starta med singel ru
    till jörgens ess-ruter vända till en skitstöld på singel sp.4 och då är där 2 straff i ett felbjudet
    kontrakt.Jag tar på mig fadäsen(även om det svider)Min partner var lite upprörd efter brickan
    som var spelad och med all rätt.Finns bara ett synsätt på ett sådant handlande:gör man inte fel blir man aldrig bättre.(kan man bli det?JA VISST KAN MAN DET!) Bengts utspel kl.9 var inte så begåvat.Singel ru till jörgens ess och ruter i retur då är man grillad.
    f.ö. vet jag ej KM:ets placeringar för övriga spelare,vi var aldrig med i detta mästerskap.
    MEN A-listan visar numera på kvalité eller? mvh BD

    Gilla

Kommentera

