203-03-14 Möten vid flygelen / Rolf

image 
Så skulle vi då möta vårt svåraste par Hans&PG. Åtminstone fram till i går kväll men eftersom den statistiken rullar så kan det vara ett möte för ett år sedan som ändrat det statistiska utfallet. Fast som vanligt fick vi i går kväll långt under medel mot Anders&Folke …

Förv% anger hur många procent vi BORDE haft mot respektive par (grundat på handikapp) medan Utf% anger hur många procent vi VERKLIGEN tagit. Antal är naturligtvis antal möten det senaste året. Resten av kolumnerna är i procent hur många gånger vi varit spelförare, hur många kontrakt som dubblats samt hur många av kontrakten som varit under utgång eller minst utgång. Den enda siffran som sticker ut där är ju att Arne&Mats lagt beslag på kontraktet tre gånger av fyra mot oss. Jag tror att det måste in några procent i kolumnen X(vi). Tabellen finns i ditt Privatprotokoll / Statistik / Par (fråga gärna Lars Göran – han vet hur man klickar).

image

Jag skulle som de flesta andra spela 3NT – fast som Öst. Hans spelade ut kl9, PG tog med kungen och vände till min klD. Hur resonerar man nu?

Det var ingen fördel att ha mig (Öst) som spelförare eftersom klK satt “rätt”. Men en möjlig ingång är redan förbrukad. Om jag slår rutermasken och den spricker kommer jag inte in på handen om Hans har hjE. Jag beslöt att sätta ruD fel och övergav rutern helt och hållet. Vilket visade sig vara helt tokigt – färgen hade givit fem enkla stick.

Nio stick fick ordnas på annat sätt och det enda sättet var att få tre spaderspel. Med tilläggschansen att hjärtern kunde sitta jämnt. Vilket den nu inte gjorde så jag fick endast ihop 3sp + 2hj + 2ru + 2 kl = hemgång och klena 21%. Det var nog rättvist; i partävling skall jag blunda och maska i ruter. Spricker den kanske jag kan komma in på hjK.

3 kommentarer till 203-03-14 Möten vid flygelen / Rolf

  1. bosse dubbel skriver:

    Hej Rolf! Grattis till Er överlägsna seger i torsdags,hoppas din ilska gått över,efter mötet mot
    oss.Du var mest arg på dig själv till ingen nytta.(tänk på hjärtat)Som tröst fick Du en kanontopp på parbrickan,där jag min partner ej var överrens om hur vi skulle sakat,så ronden
    slutade oavgjort.Betr.ovan relaterade brickan som vi spelade mot Siv o Ulla och gjorde 12 trick,därför vi fick favör ut och kundde maska i ruter och sedan spelade vi in Väst på hj.ess
    efter det vände Ulla med spader 3 till handens knekt och nu var spelet över 5NT+1=topp
    Vi var på slamtrevare ,men efter neg.essvisning förde jag över kontraktet med 5 spader till
    spelföraren som bjöd 5 NT som jag begärde.En riktigt välspelad bricka där alla pusselbitarna
    föll på plats(om än att motst.hjälpte till) så lirade Anita G.snyggt hem ensamtoppen.Vi tackar för den hjälpen.Du fick ju ett aggresivare utspel,som ger huvudbry hur man skall våga atttackera eller chansa på mask,som kanske spricker och då är förbindelserna med bordet
    släckta,jag förstår hur Du tänkte och gjorde,MEN du skulle nog vågat maska i ruter ändå,för 5 trick,att vi fick 6 trick var våra motst.behjälpliga med och vi var ej sena att utnyttja detta.
    BD

    Gilla

    • Rolf skriver:

      Visst BosseD, blev jag förbannad på mig själv. Bara ett par brickor tidigare kunde partnern inte ens svara rätt på en essfråga (utan att jag reagerade). Han satt väl kvar i slutpläderingarna och jag borde ha hittat en enklare väg till 4hj. Men så kom läget och jag ville prova det där nya vi kommit överens om. Men partnern kom ihåg tvärtom …

      Angående brickan ovan så kan ju ruD sitta fjärde före och då har jag bara tjänat ett stick. Mycket att förlora och lite att vinna. Om rutern inte uppför sig så kan en hemspelad trissing ge bra betalt. Men alltså 5NT – då maskar jag i ruter🙂

      Gilla

  2. bosse dubbel skriver:

    Hej Rolf! Ja,jag tror också om Du hade hamnat i 5NT,hade du spelat som vi gjorde,det hade
    du säkert med din rutin fixat.Hemgången hänger ju ofta på vem man möter och med ett lagom bra par får man kämpa och med ett lite mindre rutinerat par kan det gå lättare.Nu startar vi nästa vecka med nya spännande möten,så lycka till.BD

    Gilla

Kommentera

