Lågfärgsslam –21%

Bridgegiv har vi skrivit om att bjuda slam i lågfärg, är det bra i partävling? De flesta väljer ju att bjuda 6NT. Redan i första ronden fick jag för mig att vi hade slam i klöver. imageSom giv i bricka 2 satt jag med denna hand, så jag öppnade en 1kl och fick av partnern höra 1ru. Ops, nu tyckte jag helt plötsligt att jag hade till 3kl med den anpassningen i ruter och Tord hakade på med 4ru. Vi har kontrollbud, men jag uppfattade det inte så, det var ju i första ronden – och jag kan vara seg i starten. Jag borde bjudit 4hj och Tord hade då stannat i 5kl. Jag uppfattade det som att han ville spela ruter och därmed trodde jag på lillslam i ruter. Jag frågade med 4NT och fick då svaret 5sp, som är två ess och trumfdam. Trumfdam? Då gick det upp ett liljeholmens i min skalle, 4ru var ju kontrollbud, hmm. Vi saknar ett ess och Tord har klD, det är ju klart vi ska prova 6kl, så det lade jag upp det och alla passade.image I förhoppningen att vi hade kontroll över spadern. MTV spelade ut spE och jag var snabb med att saka spD i hopp om att slippa fortsatt vända i spader. Så blev det nu inte utan det kom en spaderhacka till spK, och en bet direkt.  Sen kom en ruterhacka som jag tog på bordet. Tog ut klD och insåg att det blev en bet till.
Var då slammen så långt borta? DD-Solver förklarar att optimalt kontakt är 4kl för NS, och att alla 7 paren som spelade 3NT, skulle “egentligen” haft en bet med utspel i spader. Alla V fick hjärter ut och två klarade 3ÖT. Kommer inte spader ut, vilket ju är rimligt att tro om spE och spK byter plats, finns ju med normal klöversits 13 stick från topp. Hur är egentligen sannolikheterna? Ska man bjuda en sådan slam, om inte i partävlig – ska den bjudas i fyramanna?
Undrar Rickard

10 kommentarer till Lågfärgsslam –21%

  1. bosse dubbel skriver:

    God morgon Rickard! ja vi fanns ju ej på plats i Bjärred igår och då låg ju fältet öppet för alla
    övriga att lyckas!Vi spelade Stena Cup och förlorade naturligtvis(förmodligen var inte vår besättning lyckad) skit samma nu har vi lirat färdigt Stena Cup för denna gång.Betr.din bricka här ovan,vill jag ge dig följande tips.Skall man spela en lågfärgs slam måste Du ha en
    bra femkorts färg sidan om Er bjudna kontraktsfärg,gärna singel i någon HF.Man kan spela slam på 26-28 poäng bara man har en bra fördelning och här fattades många väsentliga kort
    för att lyckas.Det gör ingen skillnad om det är partävling eller fyrmanna i detta fallet,skall man chansa på slam,gör det i rätt zon i partävling men ej i fyrmannna,enligt mitt synsätt.
    Fyrmannspelet bygger på att man spelar med lagets bästa för ögonen och inte inviduella
    spelsekvenser som kan drabba laget negativt.Däremot partävlingen hr en annan statusform
    där fältet liger mera öppet för annorlunda bud med risktagande som följd.kanske 0 alt.100%
    det är det som är den stora skillnaden mellan parspel o fyrmannna.DICIPLIN I FYRMANNA
    ÄR LEDORDEN. BD

    Gilla

    • xlrocks skriver:

      När det gäller dina vägledningar i fyrmanna misstänker jag starkt du talar med kluven tunga inför det avgörande mötet vi har på måndag….
      Jag vill påstå att ”galna upptåg” lönar sig alltid mycket bättre där än i partävling, man jämförs ju bara med ett par och utdelning är proportionell mot antalet poäng man spelar hem.
      Vi får se vilken strategi som är bäst då, ska bli kul att lira 14 brickor i följd mot dig!
      /Rickard

      Gilla

  2. rolf skriver:

    Självklart skall man inte ens i partävling bjuda en lillslam med ”direktbet”. Du kanske hade till 3kl men inte till 4NT. Jag hade inte ens haft till 4hj – tycker det visar hjE. Jag hade bjudit 5kl. Boven i dramat 3NT är att Nord högst troligt gått in med 1hj (vilket Nord absolut inte har till med så dålig färg). Syd bör annars dra i spader – speciellt när han har klöverstopp.

    Gilla

  3. Anonym skriver:

    Det måste väl vara likgiltigt, om det är partävling eller 4-kvinna. (med tanke på dagen). Att Ni bjöd slam, berodde ju på missförstånd. Om Du uppfattat kontrollbudet, hade ju slamtankarna snabbt försvunnet.
    Magnus

    Gilla

  4. xlrocks skriver:

    Ni har alla rätt, en slam som inte går hem ska aldrig bjudas.
    Det svåra är att veta om den går hem och då gäller ju sannolikhet som enda medel att ta beslut, som i långa loppet matematiskt ger utdelning. När jag bjudit 4NT på felaktiga grunder och fick svaret 5sp var det ju ändå kört, jag var tvungen att bjuda 6kl.
    Ska man bedöma sannolikhet och MP blir ju läget lite annorlunda, 2 bet kostade 1 MP mer än 1 bet dvs 329 i stället för 328 och ingen skillnad i placering. Dvs i partävling på BBK gäller det vanliga, gör som alla andra och bjud 3NT, som dessutom spelas hem och man får 13-22 MP.
    I fyrmanna och i ett underläge i en match tycker jag att siffrorna blir annorlunda. Jag tycker slammen är nästan 50% beroende på om den som spelar ut har kungen eller esset i spader. Så för att vinna eller försvinna i matchen tycker jag den är bjudbar åtminstone i desperata lägen. Det är ju en 50/50 chans för att vinna matchen!! Även om den egentligen är dömd från början då spaderkontroll saknas, men de måste ju hitta spader ut! Eller spader ut är en självklarhet? Med Kkn982 och singel ruter tycker jag i fyrmanna att ru7 är ett väl så lockande utspel, kanske tom i partävling. Med den budgivning vi presterade verkade det ju som jag hade kontroll i både hj och sp. Så även med spE tycker jag egentligen att spaderutspel är fel?
    När man bedömer sannolikhet måste man väl väga in alla parametrar? Slammen är ju inte 100% död för att man saknar kontroll i en färg?

    Visdomar från denna giv blir då:
    1. Missuppfatta aldrig din partner, och bjud inte bud som det finns en minimal risk att partnern kan missuppfatta.
    2. Bjud aldrig 6LF – bjud 3NT för det gör alla andra. Det ger aldrig botten då man inte är ensam.
    3. Sök aldrig efter ensam-toppar, men det visste jag innan. Det är något som ändå gör att jag ibland får för mig att det är värt det. Kan vara något fel på min hjärnas ”belönings”-centrum. Den belönar mig ibland för känslomässiga beslut i stället för förnuftsmässiga.
    /Rickard

    Gilla

    • bosse dubbel skriver:

      Hej Rickard! kluven tunga?Nej det har jag inte! ville bara förklara skillnaden mellan partävling och fyrmannna på ett enkelt sätt,där Disiplinen måste stå i förgrunden.
      Betr.som du skrev här ovan bjud aldrig 6 i LF! FEL-FEL.det bjuds alltid alldeles för lite
      slammar i LF,för då väljer man hellre 3NT bära eller brista.Varför då? jo, man tror aldrig man klara att lira 12 stick,det är lättare med 9 stick.Det är allmänt kännt att väldigt många
      spelare i landet gör så här och det tycker jag och en hel del rutinerade spelare är fel.
      Det gäller bara att ha en disiplinerad budgivning med kontroller sä är man i rätt slamkontrakt i LF hur lätt som helst,man måste våga utmana säg själv och sin partner och ta steget fullt ut.i.st.f.. som många spelare hellre väljer det lättare sättet som ofta på
      klubbarna ger bra utdelning då motst.ofta hittar fel utspel m.m och då väljer man 3 sang.
      Ser du på elitspelare och andra duktiga så får de ofta full pott för de hittar LF slammarna
      med sitt kompletta budsystem på vägen dit och får sin belöning därför.Jag tycker vi har alldeles för många chansare i 3 NT på klubbarna,som inte kan (eller vågar) försöka hitta
      LF slammar,därför det känns jobbigt att lira 12 trick när 9 trick ändå ger hyfsat betalt.
      MEN slam i LF för de som kan och vill,ger full pott och då skäms man kanske för att man inte vågade utmana sig själv och prova möjligheten.Det Rickard, är mina visdomsord om just LF slammar.Jag ser fram emot att få möta Er på måndag 11/3 i Lund för en trivsam
      holmgång i div.4. Lycka till alla berörda! BD

      Gilla

    • bosse dubbel skriver:

      God morgon Rickard! jag kände mig tvungen att göra ett tillägg till din redovisning här ovan.En sak måste man alltid ha för ögonen och nu pratar jag om fyrmannaspel.Spelar man inte för sitt lag,utan chansar då har man missbrukat sitt tänkande mot sina lagkamrater.2 steg vill jag redogöra: 1: dubbla aldrig i fyrmanna om DU inte själv har minst 2 straff på egen hand oavsett zonerna.2: Att börja spela chansbridge när man ligger under är inte att rekommendera,du bara ökar förlusten i slutändan.Det kan ju vara så att
      dina lagkamrater spelar på topp och knaprar in underläget,kanske till en jämn match.
      Så min vän, slutordet blir, missbruka aldrig lagets möjligheter med tokiga och chansartade
      bud för att återställa ett ev.underläge i matchen.Har själv varit i sådana lägen och där man blivit djupt besviken på sin själviska tanke att chansa hem ett omöjligt och felbjudit
      kontrakt.FINNS BARA ETT SLUTORD DICIPLIN-DICIPLIN.Skall bli trevligt att möta Er
      på måndag på Lunds BK kl.18.30 och vi brukar ju ha trevligt när vi möts och detta blir säkert inget undantag.Hjärtligt välkomna skall Ni vara.mvh BD (svara gärna på detta)

      Gilla

      • xlrocks skriver:

        ”Kluven tunga” var naturligtvis åt det skämtsamma hållet. Bridge är ett spel med många slumpmoment trots allt, men i en given match vinner det laget som spelade de 28 givarna bäst, så enkelt är ju fyrmanna. Sedan är marginalerna små som alltid när det gäller bedömningar och sannolikheter. Att räkna IMP i stället för MP gör att man måste kalkylera mera och chansa rätt. På måndag gäller för oss men även till viss del för er ”vinna eller försvinna”, därför tycker jag inte man kan räkna på sannolikhet i största allmänhet. Ligger vi taskigt till och det finns en chans på 10% att vinna matchen måste man ju vara beredd att ta den, på samma sätt som man tar ut målvakten i en hockey-match.
        Vi ses ”fulladdade” på måndag.
        Trevlig Helg /Rickard

        Gilla

  5. bosse dubbel skriver:

    Hej igen Rickard! tack för ditt svar,nu ser jag en skrivande Rickard som mer ödmjukt tagit en del lärdom av vad jag menade i mitt sista inlägg.Klart att man måste se o ta möjlighet att komma ikapp,ifall man ligger kraftigt under i spelet,men bli inte för dumdristig,det kostar bara
    mera elände.Det påminner om målvakten som gör utspark rakt fram till motst.och så går bollen i mål,eller som jag såg i en engelsk fotbollsmatch,där målvakten skulle kasta ut bollen
    och lyckades med konststycket,att snurra runt o kasta bollen i eget mål.DE DU! Det påminner
    om bridge,där man tror man spelar färgspel,när det är sangspel och börjar att stjäla motst.ess utspel,ja då vill man ju bara gråta eller gå på toaletten och spola ner sig.(skämt åsido) Ha de BD

    Gilla

  6. Rolf skriver:

    Ursäkta mig, jag var fortfarande inne i torsdagens fyrmannaspel och fick fel för mig på Rickards trissing. Uppfattade inte att Öst sangade på tiantredje. Jag drar en relevant giv från matchen:

    ….DTxx_EDJx_KDx_Tx……………Kx_x_Exxx_EKJ9xx

    …1NT (svag, 12-14hp)……………2kl (preliminär hf?)
    …2hj (lägsta högfärg)……………..3kl (invit till 6kl, hf behöver inte finnas)
    …3NT (avslag, men andra högfärgen borde ha visats)

    Vi spelar så att 4NT normalt INTE är essfråga i lågfärg. Det är ändå sällan man kan stanna i 5lf. Vi förlitar oss på inviter och kontrollbud. 4NT är alltså SLUTBUD efter ett försök till lillslam i lågfärg. Detta gäller speciellt om någon redan bjudit 3NT.
    Budgivningen fortsatte således 4kl (förnyad invit till 6kl) – 4hj (hjEss) – 6kl. 4NT från endera hade således varit slutbud. Även vid andra bordet blev kontraktet 6kl (hemgång vid båda).

    I partävling landar man ofta i 3NT utan att ens prova lillslam i lågfärg. Man har liksom inte råd eftersom det vanligen är en katastrof att stanna i 5lf (om man nu inte kan bromsa i 4NT). Det är då Rickard menar att man lika gärna kan dö i lillslam eftersom man ändå sitter på en dålig bricka. Och – som Rickard också skriver – det är en helt annat sak att spela ut mot slam.

    Gilla

Kommentera

