Efteranalysen

 

Efteranalys har ju alltid funnits i bridgen, ofta direkt efter spel av brickan, vilket för motståndarna ofta känns kränkande när ett par dyker upp och inte hälsar. Med den dokumentation som finns idag är det mycket bättre för alla att köra analysen hemma i soffan dagen efter. Här följer något jag lärde i morse.
Det var sent, rond 11, och paret Svenssons dök upp. Tord och jag som haft bedrövliga kort hade väl båda tappat lite inspiration trots att vi båda var väl medvetna om att skulle vi klara medel, gällde det att hålla modet uppe hela vägen in.image
Som N i Z fick jag följande kort i bricka 21. Funderade lite på en chansartad multi men valde pass-lappen och fick lyssna på: 1R-2K-2H-4H.
Tord spelade ut spK och på bordet dök 63 upp. Jag markerade sp2 att det var ofarligt att fortsätta. Tord satt och funderade en god stund och valde sedan kl8, OK? tänkte jag den är ju också ofarlig. Då deras hj satt 33 fick Ulrik ihop sina 10 stick och de belönades med 79%. När jag laddat upp given i DD-Solver insåg jag varför vi missade 15MP på den brickan, jag hade somnat.image
Kontraktet skulle ju straffats!! Varför missade vi det? Vi markerar som de flesta efter utspel från EK hög/låg. MEN om det är uppenbart av det som syns på bordet att information om läget i utspelsfärgen är ointressant är markeringen Lavinthal!! Jag tänkte inte så långt utan styrke-markerade – Tord som var mer vaken än jag returnerade klöver som jag ju bad om. Hade jag gjort som jag skulle och slängt spD hade det kommit en ruter och straffen varit ett faktum, innan ens Ulrik kunnat påverka någonting! Som sagt efter detta hoppas jag att jag inte gör om samma misstag, åtminstone inte nästa torsdag.
/Rickard

En kommentar till Efteranalysen

  1. bosse dubbel skriver:

    God morgon Rickard! Ja vi var ju ej närvarande i torsdags,så då hade alla övriga spelare
    chansen att briljera!skämt åsido!Vill samtidigt gratulera laget Ted -Torsten-Kerstin-Lennart till deras 1:a guldpoäng då de vann över Eklunds-Bo-Anita med 15 imp.Vårt lag spelade
    bedrövligt och missade flera utgångar,dessutom hade vi skitkort hela kvällen,men det förringar inte Ted:s laginsats,de spelade efter sin förmåga och det räckte.Det är bara att vara
    ödmjuk och lyfta på hatten och gratulera dem,vilket vi gjorde med kommentaren,Ni förtjänade
    att vinna.då vårt lag spelade urbarmligt dåligt.Betr.din relaterade bricka här ovan,förstår jag din besvikelse att inte markera med sp.dam för ruterstöld och sedan sp.vända till sp.ess och ny rutervända till stöld och straff i kontraktet.Nu får du chansen att rehabiltera dig till torsdag
    då BD o AG kommer på besök.(men räkna inte med någon hjälp av oss!!!!!!!!!!!!!!!!!!) ha de BD

    Gilla

Kommentera

