Rätt i första stick

image

Precis innan paus hade jag en riktigt dålig bricka, missade i trumfutdragningen 1 bet och 17%. Det blev ännu värre efter pausen mot LG och Rolf. Här satt jag Ö och skulle spela hem 4H. S hade hunnit berätta om 55 i svarta färgerna och spelade ut spKn. En förlorare i varje färg om inte masken i trumf funkade. Schneider från V, med andra ord innehavare av spD. Så jag hittade ett alternativ att “säkra” hemgången genom att undvika en förlorare i spader då jag ju kunde maska ut damen, så jag bestämde mig för att behålla kungen där. Fick då avstå från masken i trumf, men hade chansen på ÖT om kungen satt singel, så jag gillade den planen bättre än att gå upp med kungen och prova masken i trumf. Nu föll inte kungen och jag fick fortsätta med trumf som N tog med sin K. Det blev kl till E och stöld i spader till N, så det blev en bet då det inte fanns något sätt att komma undan ruterförloraren. imageHade jag valt den matematiskt sämre spelplanen med mask i hjärter hade jag varit hemma. Missen var som vanligt, att inte inkludera informationen från budgivningen i spelplanen. Jag insåg inte att 55 hos S innebar ju singelton hos N, med uppenbar risk för stöld där. Trumfutdragning med högsta prio alltså. Efter den lektionen följde det fler: 4, 29 och 8% i rollen som spelförare, ibland är det bättre att stanna hemma. Tord räddade dock upp situationen med sin spelföring i ronderna som följde så vi lyckades landa på medel trots allt.  Grattis till vinnarna och ett snyggt motspel! /Rickard 

En kommentar till Rätt i första stick

  1. Rolf skriver:

    Du har inga DD-glasögon Rickard. Syd kan lika gärna ha kungen i hjärter som i ruter. Och då hade ditt sätt att trumfa ut varit rätt. Nu var det lite otur att Nord hade hjKxx och hittade Syds ess som i sin tur hittade spadervändan. En räcka händelser som inte inträffar varje gång. Eftersom en mask säkert kostar ett spaderspel hade jag spelat som du gjorde.

    Gilla

Kommentera

