Spela aldrig ut/Hans

Det finns ett ordspråk Spela aldrig ut, då det alltid blir fel.
Budgivningen gick  N  1 spader – Ö pass S 2 NT – V pass.
N Bjöd 3 sp  hade många och V frågade på ess och fick 2 st.
Slutbudet blev 6 sp.  Som Öst hade jag följande hand 
UtspelSkärmklipp2

Vad borde jag spela ut? Jag vet att de saknar 1 ess
Hans

Hej Det behövs inte 32 hp med rätt fördelning men som Rolf sa
är kl hacka ut  det enda som straffar.

4 kommentarer till Spela aldrig ut/Hans

  1. xlrocks skriver:

    Du menade att Syd frågade efter ess???
    Antar det är en bricka som inte finns i BF, så det finns inget DD-facit att titta på.
    Så jag drar slutsatsen att det rör sig om fyrmanna? I partävling hade jag troligen spelat ut hjärter 2 för att slippa ge favör, mao spelat som alla andra🙂, för att slippa en bottenbricka.
    I fyrmanna gäller det ju att ta straffen om den finns… Om du vet att ett E saknas är ju slammen bjuden på 29hp! Risken med Ru och Kl är att utspelet ger den favör som gör att kontraktet går hem, jag hade valt hjärter i fyrmanna också. Hade jag misstänkt att V satt med en lång klöverfärg kanske jag skulle vrålchansat med Ru8??
    Ska bli spännande att läsa vad de som vet bättre tycker. /Rickard

    Gilla

  2. bosse dubbel skriver:

    Hej Rickard! Ja, jag tror det var deras fyrmannamatch mot Romelåsen i måndags,som tyvärr
    slutade med förlust 8-22.Om motst. kommer i en slam i färg,får Du aldrig dra för kungar i dina
    egna långfärger,utan spela ut från 4 hackor och den lägsta och då kanske du sätter myror i
    huvudet på motst.som tror att du dragit för honnör,som din partner har och så spricker masken,kvar har du då 2 fina kungar som kanske betar kontraktet.Däremot kan det ibland vara bra i 6NT slam att starta från kungar men då får de inte vara långa,då stjäl förmodligen
    motst.och så gick det åt skogen.Många bridgespelare rutinerade som ej rutinerade säger ofta
    att utspel är det svåraste som finns i bridgen om man inte fått några indikationer av sin partner.Jag är inte riktigt beredd att hålla med om detta,själv tycker jag att utspelen inte är
    bland det värsta om än svårt,att aldrig ge favör i utspel som gör en tempoförlust och brickan
    är förlorad.Logiskt tänkande hur budgivning varit under resans gång,kan vägleda till kanske ofta ett mördande utspel.Men jag medger att det är inte lätt,men som jag sa här ovan,tycker
    inte jag själv att det är det värsta inom bridgen.Hoppas att du Hans o Rickard har fått liten
    vägledning hur jag ser på utspelet. mvh BD

    Gilla

  3. Rolf skriver:

    Eftersom Hans tar upp problemet är de säkert av med EK i en lågfärg och det gäller att ta dom två sticken. Vad sägs om kl5 i utspel? Annars hade jag också spelat ut hjärter.

    Gilla

    • bosse dubbel skriver:

      Hej Rolf! det är riktigt,jag tror att Hans nämnde för mig att de hade 2kl.spel att hämta,så där hade de motst.fått en skitbricka.Men Du o jag är nog övrrens om att spela defensivt ut
      med hjärter x,som kanske kan lura motst.att placera honnörer i färgen.Betr.gårdagen var blev ni av,ni bara drog iväg.Varför? Ni var ju inte så dåligt placerade som Du trodde.NI SLUTADE 4:a PÅ 57,3% OCH VI HADE 6 PRISER SOM NI NU MISSADE.Det var synd
      tyckte jag o Torsten o Leif,så på torsdag i bjärred KM2 kommer Ni att få priset som 4:or
      bestående av en chokladask som (pappa) BD kommer att överräcka till Er.ha de BD

      Gilla

Kommentera

